Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Nuorten ravitsemus haasteena kouluterveydenhuollossa: oppituntien järjestäminen Pöllönkankaan koulun 7.luokalle.

Huovinen, Mari (2010)

 
Avaa tiedosto
huovinen_mari.pdf (1.003Mt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Huovinen, Mari
2010
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023083025085
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni on osa PÖLLÖ-projektia, jonka tarkoituksena on moniammatillisen toimintamallin kehittäminen Kaijonharjun suuralueelle. Yhtenä projektin kehittämisalueena oli nuorten ravitsemus, jonka valitsin opinnäytetyöni aiheeksi. Projektiluonteisen, toiminnallisen opinnäytetyön tulostavoitteena oli suunnitella, toteuttaa ja arvioida neljä ravitsemusaiheista terveystiedon oppituntia Pöllönkankaan koulun 7C-luokalle. Projektin toiminnallisena tavoitteena oli, että mahdollisimman moni kohderyhmän oppilas miettii ja arvioi omia ravintotottumuksia sekä niiden vaikutuksia omaan terveyteensä ja päivittäiseen jaksamiseensa. Oppimistavoitteenani projektissani oli laajentaa tietojani ravitsemuksesta, nuorista ja opettamisesta.
Suunnittelin, toteutin ja arvioin neljä ravitsemusaiheista terveystiedon oppituntia. Suunnitteluvaiheessa laadin opetustapahtumasuunnitelman, joka sisälsi oppituntien tunti-suunnitelmat. Huolellisesti laadittujen tuntisuunnitelmien avulla oppitunnit toteutuivat tavoitteiden mukaisesti. Projektin onnistumista arvioin keräämällä oppilailta ja opinnäy-tetyön ohjaajiltani palautetta oppituntien pitämisen jälkeen oman arviointini lisäksi. Projektista saadun palautteen ja oppituntien arvioinnin perusteella toiminnallinen tavoite toteutui. Oppilaat miettivät omia ravintotottumuksia ja ravinnon merkitystä omaan terveyteensä sekä päivittäiseen jaksamiseensa. Keräsin jokaisen oppitunnin jälkeen op-pilailta palautteen palautelomakkeella. Palautteen perusteella 57% oppilaista oppi oppi-tuntien aikana jotain uutta ja 67% oppilaista piti oppituntien aiheita tärkeinä.
Oppimistavoitteeni mukaisesti onnistuin laajentamaan teoriatietojani ravitsemuksesta, nuorista ja opettamisesta perehtymällä kirjallisuuteen, tutkimuksiin ja kouluterveys-kyselyihin. Kokemus moniammatillisesta työskentelystä kasvoi projektin aikana. Palaute oli pääosin myönteistä sekä oppilailta, terveystiedon opettajalta että ohjausryhmältä projektin aikana. Koen, että minulla on hyvät valmiudet tulevana terveydenhoitajana järjestää ohjaus- ja opetustilanteita. Terveydenhoitajan työkuvaan sisältyy paljon ohjaus- ja opetustilanteita. Mielestäni olisi hyvä, jos terveydenhoitajan opinnot sisältäisivät opintojakson didaktiikasta.
Terveystiedon opettaja ja terveydenhoitaja ovat molemmat avainasemassa nuorten ravintotottumusten kehittämisessä. Yhteistyö heidän välillään on erityisen tärkeää, jotta he voivat rajallisten resurssiensa puitteissa täydentää toistensa työtä. Nuorena opitut ravitsemustottumukset siirtyvät usein myös aikuisuuteen. Terveyden edistäminen ja ennalta-ehkäisevä työ ovatkin erityisen tärkeässä asemassa nuoruuden aikana. Kouluterveydenhuolto on kodin ja koulun ohella merkittävä vaikuttaja terveystottumusten kehittyessä. Tutkimusten mukaan nuorten ylipaino ja diabetes ovat lisääntyneet ja tuoneet mukanaan haasteita ravitsemuskasvatukseen. Varsinkin nuorten välipalatottumuksia olisi tärkeää muuttaa terveellisempään suuntaan.
 
A health education teacher and school nurse are both key persons in developing adolescents’ eating habits. The nutrition learned as a child is usually transferred to adulthood. That is why promotion of healthy lifestyle and preventive work are key factors in life. Studies show that obesity and diabetes among teenagers have increased and brought challenges to nutrition education. Especially the snack culture of adolescents should be changed to a healthier direction.
My bachelor’s thesis was a part of a project called PÖLLÖ the purpose of which was to develop a multiprofessional operation model in the district of Kaijonharju in Oulu. One area of this project was the nutrition of teenagers. I chose this subject for my thesis. My goal was to plan, implement and evaluate four health education lessons for 7th graders in Pöllökangas School. My aim was to make the pupils think about their eating habits and assess how those habits influenced their health and daily well-being.
I achieved both of my goals as planned. I arranged the lessons as planned. I collected feedback from all four lessons. 57% of the pupils thought that they learned something new and 67% thought that the subjects of the lessons were important.
I was able to expand my knowledge in nutrition, teaching and the young in general. I gained experience of working in a team with other professionals during the project. The feedback from the pupils, the health education teacher and the control group was mainly positive. I think that I am well prepared to organise education and teaching seminaries as a future public health nurse.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste