Kuluttajien mielikuvia optikkoliikeketjuista ja niiden tarjoamista tuotteista ja palveluista
Korhonen, Riitta; Voutilainen, Taina (2010)
Korhonen, Riitta
Voutilainen, Taina
2010
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023083025105
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023083025105
Tiivistelmä
Viime vuosien aikana optisella alalla on tapahtunut paljon. Optisen alan liikevaihto on ollut ennätyksellinen samalla kun yritysten keskinäinen kilpailu on koventunut. Opin-näytetyön tarkoitus oli tutkia kuluttajien mielikuvia optikkoliikkeiden tuotteista ja palveluista. Tarkoituksena oli selvittää, mieltävätkö kuluttajat optikkoliikkeiden tarjoavan heille terveydenhuollon palveluita. Opinnäytetyössä tutkittiin myös kuluttajien mielikuvia neljästä eri optikkoliikeketjusta.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään optikkoliikeketjujen toimintaa yksityisellä terveydenhuollon sektorilla, optikoiden työnkuvaa Suomessa ja Euroopassa ja mielikuvien syntyyn vaikuttavia tekijöitä ja markkinoinnin kilpailukeinoja.
Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä kyselytutkimuksena. Aineisto kerättiin harkinnanvaraisena näytteenä kesän 2010 aikana Kuopiossa ja Oulussa. Tut-kimusjoukko koostui 22–75 vuotiaista vastaajista. Vastaajille ei asetettu muita vaatimuksia kuin 18 vuoden ikä. Tutkimusjoukon koko oli 54 vastaajaa. Tutkimusaineisto analysoitiin SPSS for Windows 17.0 tilastollisella tietojenkäsittelyohjelmalla.
Tutkimustulokset osoittivat, että kuluttajille ei ole itsestään selvää optikkoliikkeiden tar-joavan terveydenhuollon palveluita. Optikon palveluita tulisi vastaajien mielestä tarjota myös julkisen terveydenhuollon kautta. Optikkoliikeketjujen tuottamia mielikuvia ana-lysoitiin kuvailemalla kutakin ketjua erikseen. Mielikuvat tutkimuksen kohteina olevista optikkoliikeketjuista olivat melko yhteneväisiä ketjujen yrityskuvien kanssa. Esimerkiksi Instumentarium- ja Silmäasema-ketjut miellettiin luotetuimmaksi, Specsavers-ketju miellettiin edulliseksi. Nissen-ketjun osa-alueista mikään ei noussut ylitse muiden.
Tutkimusta voi hyödyntää optikkoliikkeissä työskentelevät optikot ja myyjät, sekä op-tometrian opiskelijat harjoitellessaan asiakaspalvelua ja myyntityötä työharjoitteluissaan. In this bachelor’s thesis the impressions created by the four optical companies and opti-cal services were studied. The goal of the study was to describe what kind of impressions optical companies and optical services created in people.
The theoretical framework includes literature on optical companies as a part of private health care system in Finland. The theoretical framework also includes literature on competitive weapons of marketing, such as brand, price, product, promotion and customer service.
The thesis was done as a quantitative study using questionnaires. The questionnaires were delivered to Kuopio and Oulu. The persons were selected randomly. 54 persons answered the questionnaires.
The results indicated that there was a variety of impressions of four optical companies. According to the answers nearly half of the informants didn`t regard optical services as health care services.
The results are useful for everyone working in optical companies. One subject for further research could be to find out if opticians regard themselves as health care professionals.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään optikkoliikeketjujen toimintaa yksityisellä terveydenhuollon sektorilla, optikoiden työnkuvaa Suomessa ja Euroopassa ja mielikuvien syntyyn vaikuttavia tekijöitä ja markkinoinnin kilpailukeinoja.
Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä kyselytutkimuksena. Aineisto kerättiin harkinnanvaraisena näytteenä kesän 2010 aikana Kuopiossa ja Oulussa. Tut-kimusjoukko koostui 22–75 vuotiaista vastaajista. Vastaajille ei asetettu muita vaatimuksia kuin 18 vuoden ikä. Tutkimusjoukon koko oli 54 vastaajaa. Tutkimusaineisto analysoitiin SPSS for Windows 17.0 tilastollisella tietojenkäsittelyohjelmalla.
Tutkimustulokset osoittivat, että kuluttajille ei ole itsestään selvää optikkoliikkeiden tar-joavan terveydenhuollon palveluita. Optikon palveluita tulisi vastaajien mielestä tarjota myös julkisen terveydenhuollon kautta. Optikkoliikeketjujen tuottamia mielikuvia ana-lysoitiin kuvailemalla kutakin ketjua erikseen. Mielikuvat tutkimuksen kohteina olevista optikkoliikeketjuista olivat melko yhteneväisiä ketjujen yrityskuvien kanssa. Esimerkiksi Instumentarium- ja Silmäasema-ketjut miellettiin luotetuimmaksi, Specsavers-ketju miellettiin edulliseksi. Nissen-ketjun osa-alueista mikään ei noussut ylitse muiden.
Tutkimusta voi hyödyntää optikkoliikkeissä työskentelevät optikot ja myyjät, sekä op-tometrian opiskelijat harjoitellessaan asiakaspalvelua ja myyntityötä työharjoitteluissaan.
The theoretical framework includes literature on optical companies as a part of private health care system in Finland. The theoretical framework also includes literature on competitive weapons of marketing, such as brand, price, product, promotion and customer service.
The thesis was done as a quantitative study using questionnaires. The questionnaires were delivered to Kuopio and Oulu. The persons were selected randomly. 54 persons answered the questionnaires.
The results indicated that there was a variety of impressions of four optical companies. According to the answers nearly half of the informants didn`t regard optical services as health care services.
The results are useful for everyone working in optical companies. One subject for further research could be to find out if opticians regard themselves as health care professionals.