Yritysbrändin tunnettuuden kasvattaminen
Pälvilä, Emmi (2023)
Pälvilä, Emmi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023083025137
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023083025137
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin luovalle suunnittelu- ja bränditoimistolle Muud Creativelle, joka toimii työn toimeksiantajana. Opinnäytetyön tavoitteena on toteuttaa tutkimuksellinen kehittämis-suunnitelma brändin tunnettuuden kasvattamiseksi markkinointiviestinnän avulla. Opinnäytetyö tehtiin keväällä 2023.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys toteutettiin markkinoinnin ja viestinnän kirjallisuutta hyödyntäen. Pääosin lähteenä ovat toimineet kotimaiset ja kansainväliset e-kirjat sekä blogijulkaisut. Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään aiheita brändi, brändin rakentaminen ja markkinointiviestintä. Lisäksi käsitellään brändin tunnettuutta ja sen rakentamiseen vaikuttavia tekijöitä. Markkinointiviestinnän osuudessa keskitytään markkinointiviestinnän suunnittelun eri vaiheisiin.
Opinnäytetyö kirjoitettiin perinteisen raporttimallin mukaisesti. Rakenteen mukaisesti opinnäytetyö alkaa johdannolla, jonka jälkeen esitellään työn tietoperusta ja sen soveltaminen työn aiheeseen ja käytäntöön. Opinnäytetyön kehittämistehtävä muodostuu tutkimusosuudesta ja markkinointiviestinnän kehittämissuunnitelmasta toimeksiantajalle. Opinnäytetyön tutkimusosuuteen kuuluvat tutkimussuunnitelma ja -menetelmät, toteutus, tulokset ja johtopäätökset. Markkinointiviestinnän kehittämissuunnitelmassa esitellään ehdotukset markkinointiviestinnän toteutukselle hyödyntäen tietoperustaa ja tutkimuksen johtopäätöksiä. Lopuksi työn pohdintaosuudessa pohditaan aiheen, toteutuksen, tavoitteiden ja aikataulutuksen onnistumista.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys toteutettiin markkinoinnin ja viestinnän kirjallisuutta hyödyntäen. Pääosin lähteenä ovat toimineet kotimaiset ja kansainväliset e-kirjat sekä blogijulkaisut. Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään aiheita brändi, brändin rakentaminen ja markkinointiviestintä. Lisäksi käsitellään brändin tunnettuutta ja sen rakentamiseen vaikuttavia tekijöitä. Markkinointiviestinnän osuudessa keskitytään markkinointiviestinnän suunnittelun eri vaiheisiin.
Opinnäytetyö kirjoitettiin perinteisen raporttimallin mukaisesti. Rakenteen mukaisesti opinnäytetyö alkaa johdannolla, jonka jälkeen esitellään työn tietoperusta ja sen soveltaminen työn aiheeseen ja käytäntöön. Opinnäytetyön kehittämistehtävä muodostuu tutkimusosuudesta ja markkinointiviestinnän kehittämissuunnitelmasta toimeksiantajalle. Opinnäytetyön tutkimusosuuteen kuuluvat tutkimussuunnitelma ja -menetelmät, toteutus, tulokset ja johtopäätökset. Markkinointiviestinnän kehittämissuunnitelmassa esitellään ehdotukset markkinointiviestinnän toteutukselle hyödyntäen tietoperustaa ja tutkimuksen johtopäätöksiä. Lopuksi työn pohdintaosuudessa pohditaan aiheen, toteutuksen, tavoitteiden ja aikataulutuksen onnistumista.