Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Sisäinen yrittäjyys If Vahinkovakuutusyhtiö Oy:n Asiakaskeskusten toiminnassa

Viertola, Heidi (2010)

 
Avaa tiedosto
viertola_heidi.pdf (928.8Kt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Viertola, Heidi
2010
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023083125140
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää onko If Vahinkovakuutusyhtiö Oy:n Suomen Asiakaskeskuksissa sisäistä yrittäjyyttä, millaista se on ja miten sitä voidaan kehittää. Tavoitteena oli myös selvittää esiintyykö sisäistä yrittäjyyttä tukevaa toimintaa yrityksen organisaation toiminnassa. Teoreettinen viitekehys tarkastelee sisäistä yrittäjyyttä, sisäisiä yrittäjiä, sisäiseen yrittäjyyteen kannustamista ja palkitsemista eri asiantuntijoiden käsitteiden pohjalta. Aihetta on tarkasteltu muun muassa Heinosen, Heinonen & Vento-Vierikon, Heikkilän, Huuskosen, Kansikkaan, Kaon, Koirasen, Koiranen & Peltosen, Koiranen & Pohjansaaren, Kuloveden, Kyrön, Paajasen, Peltosen, Pinchotin, Pinchot & Pinchotin ja Rinteen mukaan. Mukana on myös muiden asiantuntijoiden mielipiteitä ja ajatuksia, jotka liittyvät sisäiseen yrittäjyyteen ja sen toteutumiseen.
Tämä tutkimus on rajattu koskemaan kohdeyrityksen Suomen Asiakaskeskuksissa työskenteleviä työntekijöitä. Tutkimukseen valittiin ne Asiakaskeskukset, joiden työntekijöillä työnkuva on samanlainen paikkakunnasta riippumatta. Tämän tutkimuksen kohderyhmään kuului näin ollen yhteensä 118 henkilöä. Kysely suoritettiin kvantitatiivista kyselykaavaketta käyttäen, jossa oli lisäksi avoimia kysymyksiä. Tutkimus toteutettiin syys- ja lokakuun 2010 välisenä aikana. Kvantitatiivisen tutkimuksen tulosten analysointi on tehty jäsentelemällä saatua materiaalia tutkimusongelmien mukaan. Avoimet kysymykset ovat täydentäneet kvantitatiivisella menetelmällä saatuja tuloksia ja nämä on myös muutettu mahdollisuuksien mukaan numeeriseen muotoon. Tutkimuksen vastausprosentiksi saatiin 47 prosenttia.
Tutkimuksessa havaittiin, että sisäistä yrittäjyyttä on Asiakaskeskusten henkilökunnan toiminnassa. Sisäistä yrittäjyyttä tukevaa käyttäytymistä, asennoitumista ja työskentelytapaa löytyy tiimeistä. Vastaavasti voidaan todeta, että sisäisen yrittäjyyden kokonaisvaltaiseen kulttuuriin päästäkseen tulee vielä kehittää organisaation toimintaa sekä työntekijöiden toimintatapoja.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että sisäistä yrittäjyyttä tukevaa toimintaa ilmenee jonkin verran Asiakaskeskuksissa. Huomattavaa on se, että sisäisen yrittäjyyden ilmeneminen on hyvin eritasoista eri henkilöillä. Näin ollen voidaan todeta, että jokaisen oma henkilökohtainen persoona eli se miten me jokainen henkilökohtaisesti tulkitsemme ja tunnemme asiat ympärillämme vaikuttaa meidän sisäisen yrittäjyyden toteutumiseen.
Asiakaskeskusten työntekijät kokivat eniten kehittämistarpeita palkitsemiseen ja työnkuormittavuuden suhteen. He toivoivat parempia vaikutusmahdollisuuksia oman työn suhteen ja uralla etenemismahdollisuuksiin.
 
This degree work concentrates to the intrapreneurship and its appearance in If Insurance Company’s contact centers. The aim is to study whether the employees practise intrapreneurship, whether the company supports intrapreneurship and whether intrapreneurship could be developed further. Theoretical context handles: intrapreneurship, motivation and bonus system. Publications related to intrapreneurship from the following authorities has been used: Heinonen, Heinonen & Vento-Vierikko, Heikkilä, Huuskonen, Kansikas, Kao, Koiranen, Koiranen & Peltonen, Koiranen & Pohjansaari, Kulovesi, Kyrö, Paajanen, Peltonen, Pinchot, Pinchot & Pinchot and Rinne.
The study consist 118 persons whose job descriptions are identical. Questionnaire was accomplished by quantitative question form, which included open questions. Questionnaire was carried out during September-October 2010 time frame. Survey`s response rate was 47 percent.
It was noticed that some of the people working in contact centers were accomplishing intrapreneurship, but there is still plenty to do to enable intrapreneurship in If Insurance Company’s contact centers. It was seen that intrapreneurship can be achieved by developing organization and the working practices of employees.
As a result of the study it was seen that rewarding, work load and possibility to influence to own work, are the areas which should be addressed in the future. Target group also indicated that there is need for career development.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste