Kilpailijakartoitus osana toimeksiantajayrityksen markkinatutkimuskokonaisuutta
Hämäläinen, Veli-Pekka (2010)
Hämäläinen, Veli-Pekka
2010
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023083125147
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023083125147
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee IT-alalla toimivan yrityksen kilpailijatietojen kartoitusta erityisesti yrityksen kolmen päätuotekategorian näkökulmasta. Työn tilaaja on ohjelmistojen suunnitteluun ja valmistukseen keskittynyt suomalainen yritys. Opinnäytetyön toimeksiantaja halusi selvittää yrityksen kilpailutilanteen markkinoilla työajanhallinnan, logistiikan ja optimoinnin ohjelmistojen näkökulmasta. Opinnäytetyö toteutettiin kaksivaiheisena prosessina, jossa ensimmäisessä vaiheessa kartoitettuja kilpailijoiden perustietoja täydennettiin toisen vaiheen web-pohjaisen kyselyn vastausten avulla.
Tutkimuksen tulokset osoittavat muun muassa sen, että toimeksiantajayrityksen tuotteilla on kohtuullisen paljon kilpailijoita. Erityisesti työajanhallinnan puolella kilpailutilanne on jopa yllättävän kova, sillä kilpailijoiksi tutkimuksessa nimettiin 93 eri yritystä, joka on 62 prosenttia kaikista kilpailijoiksi tunnistetuista yrityksistä. Logistiikan osalta nimettiin 47 kilpailijaa ja optimoinnin osalta 15 eri kilpailevaa yritystä.
Tutkimuksesta saadut tulokset selkeyttävät kilpailuasetelmaa markkinoilla. Samalla ne auttavat toimeksiantajayritystä tuotteiden ja palveluiden strategisessa asemoinnissa sekä markkinointiresurssien kohdentamisessa. Tutkimuksen tulokset tuovat lisäarvoa ja uudenlaista näkökulmaa yrityksen markkinointisuunnitelmaa tehtäessä. This thesis deals with competitors’ data mapping of the IT-company acting in IT-business field especially from the point of view of the company's three main product categories. The other aim of this thesis is to explain the company familiarity and the company image. The client is a Finnish company focused on software design and manufacturing. The thesis was assigned to explore the company's competitive situation at the market from the view point of work time management, logistics, and optimization software. Thesis was carried out in two phases. In the first phase competitors’ basic information was collected. During the second phase basic info was supplemented by the results of the web-based survey.
The findings showed among other things that the products of the client company have a reasonable amount of competitors. Competition was at the high level in the field of work time management, in particular. In this field there was a total of 93 different companies nominated as competitors which is 62 per cent of all identified competitors. From logistics point of view there were 47 competitors and from the optimization point of view 15 different competing companies were identified as competitors. Together with the competitor mapping it was also found out that the company in question should need to improve its familiarity among its customers.
The findings will clarify the competitive position at the market. These results will facilitate the client company in strategic positioning of products and services together with resource allocation. Furthermore, the findings introduce fresh perspective and they will also add value when drawing up a marketing plan.
Tutkimuksen tulokset osoittavat muun muassa sen, että toimeksiantajayrityksen tuotteilla on kohtuullisen paljon kilpailijoita. Erityisesti työajanhallinnan puolella kilpailutilanne on jopa yllättävän kova, sillä kilpailijoiksi tutkimuksessa nimettiin 93 eri yritystä, joka on 62 prosenttia kaikista kilpailijoiksi tunnistetuista yrityksistä. Logistiikan osalta nimettiin 47 kilpailijaa ja optimoinnin osalta 15 eri kilpailevaa yritystä.
Tutkimuksesta saadut tulokset selkeyttävät kilpailuasetelmaa markkinoilla. Samalla ne auttavat toimeksiantajayritystä tuotteiden ja palveluiden strategisessa asemoinnissa sekä markkinointiresurssien kohdentamisessa. Tutkimuksen tulokset tuovat lisäarvoa ja uudenlaista näkökulmaa yrityksen markkinointisuunnitelmaa tehtäessä.
The findings showed among other things that the products of the client company have a reasonable amount of competitors. Competition was at the high level in the field of work time management, in particular. In this field there was a total of 93 different companies nominated as competitors which is 62 per cent of all identified competitors. From logistics point of view there were 47 competitors and from the optimization point of view 15 different competing companies were identified as competitors. Together with the competitor mapping it was also found out that the company in question should need to improve its familiarity among its customers.
The findings will clarify the competitive position at the market. These results will facilitate the client company in strategic positioning of products and services together with resource allocation. Furthermore, the findings introduce fresh perspective and they will also add value when drawing up a marketing plan.