Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Valintaperusteet kiinteistönvälittäjän valinnassa Keski-Pohjanmaalla

Kotkamaa, Riina (2010)

 
Avaa tiedosto
kotkamaa_riina.pdf (449.6Kt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Kotkamaa, Riina
2010
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023083125163
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kiinteistönvälittäjän valintaan vaikuttavia tekijöitä. Opinnäytetyö tehtiin Jokivarren OP-Kiinteistönkeskuksen toimeksiantona. Tavoitteena oli saada toimeksiantajalle tietoa toiminta-alueella kiinteistönvälittäjän valintaan vaikuttavista tekijöistä, koska maaseudulla vallitsevaa tilannetta ei ole selvitetty aikaisemmin. Tietoperustassa kerrotaan kiinteistönvälitystoiminnasta, asunnon myynnistä, kuluttajakäyttäytymisestä sekä koetun palvelun laadun teoriasta. Näiden lisäksi kerrotaan Keski-Pohjanmaan oloista sekä tutkimusympäristön markkinatilanteesta. Lähteinä käytettiin kuluttajakäyttäytymisen tietoperustaa, koetun palvelun kokonaislaadun teoriaa, kiinteistönvälitystä käsitteleviä lakeja, artikkeleita sekä aikaisempaa tilastotietoa.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista teemahaastattelua, koska sen avulla saadaan syvää tietoa ja pystytään ymmärtämään haastateltavien tilanteita. Laadullisen teemahaastattelun näyte muodostui asuntonsa Keski-Pohjanmaalla vuonna 2009 myyneistä kuluttajista. Haastateltavat valittiin kunnallisesta kaupanvahvistajan kansioissa olevista päiväkirjoista. Haastatteluja suoritettiin seitsemän kappaletta ja haastateltavia oli kaikkiaan yhdeksän henkilöä. Kahdessa haastattelussa asunto oli myyty itse ja muut olivat käyttäneet kiinteistönvälittäjää. Saatuja tuloksia ei voida yleistää, vaan ne kuvaavat ainoastaan haastateltavien tilanteita.
Tuloksista käy ilmi, että kiinteistönvälittäjän valintaan vaikutti eniten markkinointiviestinnän näkyvyys, aikaisemmat kokemukset sekä elämäntilanne. Kiinteistönvälittäjän paikallisuutta pidettiin erittäin tärkeänä. Kiinteistönvälitysyrityksen kautta asunnon myynti ja markkinointi koettiin olevan helppoa. Markkinointiviestinnän näkyvyydestä syntyi mielikuva kiinteistönvälitysyrityksen tehokkuudesta sekä ammattitaidosta. Aikaisempi kokemus asunnon myynnistä näkyi siten, että pääsääntöisesti asunto päädyttiin myymään samalla tavalla jatkossa. Elämäntilanne ja perheen vaikutus näkyi eniten siinä, ettei asunnon myyntiin ja markkinoinnin hoitamiseen välttämättä ollut aikaa, joten päädyttiin käyttämään kiinteistönvälittäjää. Tutkimustulosten pohjalta voidaan todeta, että alueen kiinteistönvälitysyritysten tulee kiinnittää erityisesti huomiota markkinointiviestintäänsä. Markkinointiviestinnässä on syytä korostaa tehokkuutta ja pyrkiä välttämään harhaanjohtavuutta.
 
The purpose of this Bachelor’s thesis was to clarify factors affecting the choice for estate agents. The thesis was commissioned by Jokivarren OP-Kiinteistökeskus. Study area was important because the current situation has not earlier been reported in the countryside. The theoretical background consisted of real estate activity, selling of the apartment, consumer behavior and service quality. In addition, the circumstances of Central Ostrobothnia and the market situation of the study environment were reviewed. Furthermore, sources were used theories of consumer behavior, perceived service quality, services, laws dealing with estate agents, articles and earlier statistical data were employed in the theory incision.

The research method employed was qualitative theme interviews, because it provides a deep insight into interviewees' situation. The sample of the qualitative theme interview consisted of the consumers who had sold their apartment in Central Ostrobothnia in 2009. The interviewees were selected from the municipal notary folders diaries. There were seven interviews and altogether nine persons were interviewed. In two cases the apartment had been sold without the help of the real estate agent. In five cases had sold their apartment with the help of the real estate agent. The obtained results cannot be generalized because they describe only the interviewees' situation.

The results indicate that the visibility of the marketing communication, earlier experiences and life situation affected the estate agent's choice most. The local estate agents were considered extremely important. It was experienced that the sales and marketing of the apartment was easy with the help of the real estate brokerage company. The visibility of the marketing communication created an image of the effectiveness and proficiency of the real estate company. The life situation and the family affected the fact that there was not necessarily any time for the sales or taking care of the marketing of the apartment. As a result it was easier to use the estate agent. Based on the results it can be seen that the area's real estate brokerage firms should pay a special attention to their marketing communications. In marketing communications efficiency should be emphasized and try to avoid deceit.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste