Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Hammaslääketieteen kandidaattien ja suuhygienistiopiskelijoiden kokemuksia tiimityön onnistumisesta opetusterveyskeskuksessa Oulussa

Helske, Sini-Meri; Urhonen, Päivi (2010)

Avaa tiedosto
urhonen_paivi.pdf (5.325Mt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Helske, Sini-Meri
Urhonen, Päivi
2010
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023090125207
Tiivistelmä
Suun terveydenhuollon palvelujen kysyntä kasvaa jatkuvasti. Kansanterveyslain mukaan jokaisella on oikeus saada yksilöllistä hoitoa ja suun terveydenhuollon alan ammattilaisten tulee vastata tähän kysyntään. Jotta voidaan toteuttaa yksilöllistä hoitosuunnitelmaa, täytyy suun terveydenhuollossa olla työvoimaa ja selvät roolijaot, miten työt jaetaan. Hammaslääkäri- ja suuhygienistiopiskelijat toimivat työelämään siirryttyään suun terveydenhuollon tiimissä. Toimiessaan tiiminä he jakavat opittuja tietoja, taitoja ja kokemuksia ja pyrkivät toiminnallaan selvittämään haasteen tai ongelman potilaan lähtökohdat huomioon ottaen.
Opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata suuhygienistiopiskelijoiden ja hammaslääketieteen kandidaattien kokemuksia tiimityön toteutumisesta, tärkeydestä ja sen onnistumisesta. Lisäksi tarkoituksena on selvittää, kuinka tiimityötä voitaisiin opiskelijoiden näkökulmasta kehittää. Tiimityötä Oulun Yliopiston hammaslääketieteen tiedekunnan ja Oulun seudun ammattikorkeakoulun suun terveydenhuollon koulutusohjelman välillä on tehty vuodesta 2005. Tutkimuksemme avulla saadaan selville tietoa tiimityön harjoittelemisesta ja sen kehittämisestä. Opinnäytetyötä varten teimme kvantitatiivisen tutkimuksen, jonka toteutimme kyselylomakkeella sähköisessä muodossa Internetissä, ZEF Arviointikoneella ®. Tulokset analysoimme frekvenssitaulukoiden avulla ja vertaamalla niitä samankaltaiseen Stadian ammattikorkeakoulussa (2008) tehtyyn tutkimukseen.
Tutkimuksesta saatujen tulosten perusteella voimme todeta, että opiskelijoiden mielipide tiimityön tärkeydestä muuttui harjoittelun alusta myönteisemmäksi loppua kohden. Tiimityön harjoittelua ja sen toteuttamista myöhemmin työelämässä pidettiin tärkeänä molempien opiskelijaryhmien mielestä ja harjoittelun toivottiin jatkuvan tulevaisuudessa. Puutteita koettiin informoinnissa ennen harjoittelua, ja yleisesti tiimityön toimivuutta esti epätietoisuus siitä, missä asioissa tiimityötä voitaisiin toteuttaa. Tiimityömahdollisuudet koettiin suppeaksi. Motivaatiota oli muun muassa lapsipotilaiden hoitamiseen ja ortodonttisiin toimenpiteisiin. Tiimityön toteutus jäi varsinkin näiltä osin suppeaksi, ja osa ei ollut toteuttanut niitä lainkaan. Parodontologisten potilaiden hoitoon oli motivoiduttu ja sitä myös päästiin toteuttamaan.
Tiimityön harjoittelua tullaan opetussuunnitelman mukaan jatkamaan hammaslääketieteen kandidaattien ja suuhygienistiopiskelijoiden kesken. Opinnäytetyömme antaa eväitä sen kehittämiseen. Tiimityön onnistumisen ja harjoittelun edellytysten paranemista on syytä tutkia jatkossa uusintatutkimuksella, jotta nähdään, onko muutoksia onnistuttu tekemään niin, että ne näkyvät opiskelijoiden asenteissa ja kokemuksissa.
 
The demand for oral health care services is increasing all the time. According to the law, every-body has the right to individual health care. Professionals of oral health care should respond to this demand. Oral health care requires workers and clear job descriptions to help with work distri-bution, so they can better carry out the patients’ individual health care plans. Dental students and students of Dental Hygiene do teamwork when they proceed to work life. When working in a team, they share knowledge, skills and experiences that they have learned by studying, and try to fulfill the plans for the individual needs of each patient.
The purpose of this thesis was to describe the experiences of teamwork and its importance by Dental students and Dental Hygiene students. We also wanted to find out, the success of the teamwork and how it could be improved in the future from the student’s point of view. Oulu University and Oulu University of Applied Sciences have done this teamwork of which we are reporting, in the Dental Health care student clinic in Oulu since 2005. We did the quantitative research for this thesis. We carried it out by questionnaire on the Internet and analyzed the answers with ZEF Arviointikone ® -software. We compared the results to research which was done earlier at the Helsinki University of Applied Sciences, Stadia (2008).
From the results of this thesis, we notice that the student’s opinion of the importance of teamwork in the beginning of the practical training, became more positive towards the end. Teamwork training and implementation of future employment was considered important by both groups of stu-dents in the practical training, and hoped to be continued in the future. Deficiencies were found in the informing before the practical training. Both parties struggled with uncertainty regarding what areas they could perform the teamwork. Teamwork possibilities were considered narrow because of the high motivation for pediatric care and orthodontic treatments in the work. Teamwork was especially narrow in this respect, and some had not done it at all. Both groups were motivated to have Periodontal patients and they had lots of opportunities to do so.
Teamwork training will be continued with the Dental students and Dental Hygiene students. The thesis gives knowledge to develop it. Success of the teamwork and practical training is worth re-examining in the future, so that we can see if changes have been made in the attitudes and experiences in the students.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste