Ilmanvaihtolaitosten puhdistuspalvelun ja -menetelmien kehittäminen
Tohkoja, Kaisa (2010)
Tohkoja, Kaisa
2010
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023090125208
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023090125208
Tiivistelmä
Työ tehtiin LVI Siironen Oy:n toimeksiantona. Työssä kartoitettiin LVI-yrityksen nykyinen palvelukonsepti ja selvitettiin asiakastyytyväisyys asiakastyytyväisyyskyselyn avulla. Työssä kartoitettiin ilmastointilaitosten puhdistusmenetelmät, niiden käytettävyys ja puhdistustarpeen määritys. Työssä selvitettiin soveltuvin tapa puhdistustyön tuloksen arviointiin sekä työn laadun ja asiakastyytyväisyyden varmistamiseen. Työssä selvitettiin puhdistamisen merkitys ja palvelun hinnoitteluperusteet. Kanavien kuvauksen ja silmämääräisten tarkastusten avulla selvitettiin tutkimuskohteen puhdistusmenetelmien laatua. Työn tavoitteena oli selvittää, miten ilmanvaihtolaitosten puhdistusta ja puhdistuspalvelua voitaisiin kehittää.
Tutkimuskohdekäynnin jälkeen todettiin, että puhdistusmenetelmien kehittymiseen voivat vaikuttaa laitteita valmistavat yritykset. Suurin kehittämiskohde oli puhdistuslaitteiston vaijerin kuori sekä mekaanisessa puhdistamisessa käytettävän harjan kiinnitysruuvin pää. Tutkimuskohdekäynnissä todettiin keskus-telujen aikana, että ilmanvaihtolaitosten terävät ruuvit ja kanavien liitososat saattoivat rikkoa vaijerin ja sen kuoren herkästi. Todettiin myös, että mekaanisen harjan kiinnitysruuvi saattoi jäädä kiinni kanavaan ja rikkoa kanavan sitä irrotettaessa. Asiakastyytyväisyyskyselyssä kävi ilmi, että yrityksen palvelu on hyvä eikä suuria kehittämistarpeita ole. Asiakkaat ovat olleet tyytyväisiä yrityksen palveluun ja ovat valmiita käyttämään sitä jatkossa.
Tutkimuskohdekäynnin jälkeen todettiin, että puhdistusmenetelmien kehittymiseen voivat vaikuttaa laitteita valmistavat yritykset. Suurin kehittämiskohde oli puhdistuslaitteiston vaijerin kuori sekä mekaanisessa puhdistamisessa käytettävän harjan kiinnitysruuvin pää. Tutkimuskohdekäynnissä todettiin keskus-telujen aikana, että ilmanvaihtolaitosten terävät ruuvit ja kanavien liitososat saattoivat rikkoa vaijerin ja sen kuoren herkästi. Todettiin myös, että mekaanisen harjan kiinnitysruuvi saattoi jäädä kiinni kanavaan ja rikkoa kanavan sitä irrotettaessa. Asiakastyytyväisyyskyselyssä kävi ilmi, että yrityksen palvelu on hyvä eikä suuria kehittämistarpeita ole. Asiakkaat ovat olleet tyytyväisiä yrityksen palveluun ja ovat valmiita käyttämään sitä jatkossa.