Muutoksia ja vaikuttavuutta : Oulun seudun ammattikorkeakoulun kirjasto kansallisissa käyttäjäkyselyissä 2004–2010
Keränen, Hanne (2011)
Keränen, Hanne
2011
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023090525338
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023090525338
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mitä muutoksia toimeksiantajan eli Oulun seudun ammattikorkeakoulun kirjastossa on tapahtunut vuosien 2004–2010 aikana. Lisäksi tutkittiin kirjaston palvelujen vaikuttavuutta asiakkailleen kahden viimeisen vuoden aikana, sillä vaikuttavuudesta on tullut tärkeä osa kirjastojen toiminnan arviointia. Sekä muutoksia että vaikutuksia tarkasteltiin vertailemalla keskenään Kansalliskirjaston ja AMKIT–konsortion laaturyhmän organisoimia kansallisia käyttäjäkyselyitä Oulun seudun ammattikorkeakoulun kirjaston osalta. Tarkastelun kohteena olivat vuosien 2004, 2006, 2008 ja 2010 käyttäjäkyselyt. Lisäksi huomion kohteena oli Kansallisen elektronisen kirjaston eli FinELibin käyttäjäkysely vuodelta 2007.
Tutkimusmenetelminä opinnäytetyössä käytettiin vertailevaa ja laadullista tutkimusmenetelmää, jotka tulivat esille eri vuosien käyttäjäkyselyitä vertailtaessa sekä niiden sisällönanalysoinnissa. Käyttäjäkyselyiden olennaisimmista muutoksista tehtiin kirjaston henkilökunnalle pienryhmähaastattelut, joissa käsiteltiin myös Oulun seudun ammattikorkeakoulun kirjaston tulevaisuuden näkymiä. Haastatteluihin osallistui yhteensä kahdeksan informaatikkoa.
Tuloksista selviää, että kirjasto on kehittänyt toimintaansa myönteiseen suuntaan. Tutkittavina vuosina tyytyväisyyttä asiakkaiden keskuudessa on tuottanut erityisesti henkilökunnan työpanos sekä kirjaston sijainti. Kehitettävää olisi aineiston riittävyydessä, etenkin kurssikirjojen osalta, aineiston ajankohtaisuudessa sekä elektronisten palvelujen selkeydessä. Kirjasto on parantanut elektronisia verkkopalveluitaan esimerkiksi pikalinkkien avulla. Eniten vaikuttavuutta kirjastolla oli aineistojen löytymisen helpottumisella, opiskelun ja työskentelyn tehostumisella ja työn ja opiskelun laadun parantumisella, kun taas vähiten vaikutuksia oli uusien ideoiden syntymisessä sekä alan seuraamisen helpottumisella. Avoimien vastausten mukaan asiakkaat toivoisivat kirjastolta enemmän vaihtelua rutiineihin, jota voitaisiin toteuttaa vaihtuvilla näyttelyillä ja erilaisilla teemapäivillä. Lisäksi toivottiin enemmän panostusta tiedonhaun opetuksen tehostamiseen.
Tällä opinnäytetyöllä on ollut tarkoitus kehittää Oulun seudun ammattikorkeakoulun kirjaston toimintaa entisestään. Tämän tutkimuksen pohjalta voitaisiin kuitenkin vielä tehdä jatkotutkimusta, jossa Oulua voitaisiin vertailla vastaavankokoiseen ammattikorkeakoulukirjastoon muutosten ja vaikuttavuuden teemoin. Sillä tavalla voitaisiin saada kokonaisvaltaisempia tuloksia muutoksista. The purpose of this thesis was to clarify what kinds of changes have taken place at Library of Oulu University of Applied Sciences during the years 2004–2010. In addition, the customer effectiveness of the library services during the past two years was studied. Both the changes and the effects were examined by comparing national surveys among themselves in the case of Library of Oulu University of Applied Sciences. User surveys were studied from the years 2004, 2006, 2008 and 2010. Furthermore, consideration was given to the National Electronic Library of FinELib user survey from year 2007.
Research methods employed in this thesis were a comparative study and qualitative study which emerged when comparing the user surveys and their content from different years. The interviews were conducted for the small groups of the Library of Oulu University of Applied Sciences staff. The interviews were substantially based on the surveys of National library. Also the future of the Library of Oulu University of Applied Sciences was discussed. Eight information specialists in total participated in the interviews.
Results indicate that the library has improved its operations in to a positive direction. The customers were been the most satisfied especially with the staff and the location of the library. Adequacy of the material should be developed especially for course books. Moreover, focuses of development were in the topicality of the material and the clarity of electronic services. However, the library has succeeded in improving its electronic services for example by adding quick links. Finding material has become easier and studying and working has become more effective. In addition, quality of studying and working has improving.The least effects were found in creating new ideas and in the facilitating of the following of the field. According to the open answers customers hoped more changes in the routines and more investment in teaching of the information retrieval.
The purpose of this thesis was to develop Library of Oulu University of Applied Sciences operations. However, a further study could be to compare Library of Oulu University of Applied Sciences to the universities of applied sciences library of the same size as far as the changes and effectiveness are concerned. This way one can obtain more comprehensive results of changes.
Tutkimusmenetelminä opinnäytetyössä käytettiin vertailevaa ja laadullista tutkimusmenetelmää, jotka tulivat esille eri vuosien käyttäjäkyselyitä vertailtaessa sekä niiden sisällönanalysoinnissa. Käyttäjäkyselyiden olennaisimmista muutoksista tehtiin kirjaston henkilökunnalle pienryhmähaastattelut, joissa käsiteltiin myös Oulun seudun ammattikorkeakoulun kirjaston tulevaisuuden näkymiä. Haastatteluihin osallistui yhteensä kahdeksan informaatikkoa.
Tuloksista selviää, että kirjasto on kehittänyt toimintaansa myönteiseen suuntaan. Tutkittavina vuosina tyytyväisyyttä asiakkaiden keskuudessa on tuottanut erityisesti henkilökunnan työpanos sekä kirjaston sijainti. Kehitettävää olisi aineiston riittävyydessä, etenkin kurssikirjojen osalta, aineiston ajankohtaisuudessa sekä elektronisten palvelujen selkeydessä. Kirjasto on parantanut elektronisia verkkopalveluitaan esimerkiksi pikalinkkien avulla. Eniten vaikuttavuutta kirjastolla oli aineistojen löytymisen helpottumisella, opiskelun ja työskentelyn tehostumisella ja työn ja opiskelun laadun parantumisella, kun taas vähiten vaikutuksia oli uusien ideoiden syntymisessä sekä alan seuraamisen helpottumisella. Avoimien vastausten mukaan asiakkaat toivoisivat kirjastolta enemmän vaihtelua rutiineihin, jota voitaisiin toteuttaa vaihtuvilla näyttelyillä ja erilaisilla teemapäivillä. Lisäksi toivottiin enemmän panostusta tiedonhaun opetuksen tehostamiseen.
Tällä opinnäytetyöllä on ollut tarkoitus kehittää Oulun seudun ammattikorkeakoulun kirjaston toimintaa entisestään. Tämän tutkimuksen pohjalta voitaisiin kuitenkin vielä tehdä jatkotutkimusta, jossa Oulua voitaisiin vertailla vastaavankokoiseen ammattikorkeakoulukirjastoon muutosten ja vaikuttavuuden teemoin. Sillä tavalla voitaisiin saada kokonaisvaltaisempia tuloksia muutoksista.
Research methods employed in this thesis were a comparative study and qualitative study which emerged when comparing the user surveys and their content from different years. The interviews were conducted for the small groups of the Library of Oulu University of Applied Sciences staff. The interviews were substantially based on the surveys of National library. Also the future of the Library of Oulu University of Applied Sciences was discussed. Eight information specialists in total participated in the interviews.
Results indicate that the library has improved its operations in to a positive direction. The customers were been the most satisfied especially with the staff and the location of the library. Adequacy of the material should be developed especially for course books. Moreover, focuses of development were in the topicality of the material and the clarity of electronic services. However, the library has succeeded in improving its electronic services for example by adding quick links. Finding material has become easier and studying and working has become more effective. In addition, quality of studying and working has improving.The least effects were found in creating new ideas and in the facilitating of the following of the field. According to the open answers customers hoped more changes in the routines and more investment in teaching of the information retrieval.
The purpose of this thesis was to develop Library of Oulu University of Applied Sciences operations. However, a further study could be to compare Library of Oulu University of Applied Sciences to the universities of applied sciences library of the same size as far as the changes and effectiveness are concerned. This way one can obtain more comprehensive results of changes.