Sosiaalisen median hyödyntäminen b2b-yrityksen markkinoinnissa
Lehto, Saara (2011)
Lehto, Saara
2011
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023090525340
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023090525340
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä perehdyttiin sosiaaliseen mediaan ja sen hyödyntämiseen yritysten välisessä markkinoinnissa. Työn toimeksiantajana toimi ohjelmointialan yritys, jonka tarjontaan kuuluu asiakaskohtaisesti räätälöityjä ratkaisuja liiketoiminnan tehostamisen tueksi, teknisiä ratkaisuja digitaaliseen markkinointiin, hakukonemarkkinointia sekä asiantuntijapalveluita. Työ oli toiminnallinen ja sen tavoitteena oli perehtyä sosiaalisen median hyödyntämiseen erityisesti yritysten välisessä markkinoinnissa. Työn tuotoksena laadittiin toimenpide-ehdotuksia sosiaalisen median hyödyntämiseen toimeksiantajan markkinointiviestinnässä.
Tietoperustassa käydään läpi internetin vuorovaikutteisuuden ja asiakkaan roolin muutosten vaikutusta markkinointiviestintään, yritysten välisen markkinointiviestinnän erityispiirteitä sekä perehdytään sosiaaliseen mediaan ja sen hyödyntämiseen osana yritysten välistä markkinointia. Työmenetelminä on käytetty aiheesta löytyvään kirjallisuuteen ja tutkimusaineistoon perehtymistä sekä havainnointia. Sosiaalisen median hyödyntämisestä b2b-yrityksessä keskusteltiin myös Nokia Siemens Networksin Viestintä- ja mediaratkaisujen markkinointijohtajan kanssa.
Vaikka sosiaalista mediaa hyödynnetään kuluttajamarkkinoinnissa jo jonkin verran, yritysmarkkinoilla sen käyttäminen osana markkinointia on vielä harvinaisempaa. Sosiaalisen median hyödyntämisellä voidaan silti nähdä olevan hyötyä myös yritysten välisessä markkinoinnissa, mikäli löydetään sellaiset kanavat, joissa potentiaaliset asiakkaatkin ovat läsnä. Sosiaalisessa mediassa tieto ja yrityksen tarjoama sisältö voi kulkea viraalina saavuttaen laajankin yleisön tietoisuuden yrityksestä. Tämä on mahdollisuus, mutta myös haaste, sillä epäonnistumisetkin voivat levitä nopeasti. Siksi täsmällinen suunnittelu sosiaalisen median hyödyntämisestä on tärkeää. Läsnäolo sosiaalisessa mediassa vaatii myös paljon sitoutumista ja henkiöresursseja. Sosiaalisessa mediassa ei siksi tulisi olla läsnä vain ilmiön vuoksi, mikäli sitä ei saada integroitua osaksi yrityksen muuta markkinointia. Jos läsnäolo ei tue yrityksen tavoitteita ja myyntiprosessia, on markkinoijan kannattavampaa suunnata rajalliset resurssinsa toisaalle. The aim of this thesis was to concentrate on utilizing social media in b2b marketing and to compose suggestions for utilizing social media in marketing communications. The commissioner of this thesis was a software product company which provides browser-based solutions for enhancing business, search engine marketing and consulting of using social media in business.
The background of this thesis consists of literature and studies concerning the new characteristics of marketing communications, social media and marketing communications in business markets. In addition, the use of social media in b2b marketing was discussed with the marketing manager of Communication and Media solutions of Nokia Siemens Networks. Social media marketing and the changes of marketing communication were also explored by examining five companies operating in business markets which have paid attention to new communication methods and used social media in their marketing.
Although social media marketing has become familiar in consumer marketing, the examples of using so-cial media in business marketing are fewer. Nevertheless, there can be seen benefits in using social me-dia marketing in business markets, in case the marketer discovers the right networks to be involved. Social media marketing requires continuous presence and content production. If the presence in social media does not support the goals and sales processes of the company, it is advisable to consider aiming the limited marketing resources elsewhere.
Tietoperustassa käydään läpi internetin vuorovaikutteisuuden ja asiakkaan roolin muutosten vaikutusta markkinointiviestintään, yritysten välisen markkinointiviestinnän erityispiirteitä sekä perehdytään sosiaaliseen mediaan ja sen hyödyntämiseen osana yritysten välistä markkinointia. Työmenetelminä on käytetty aiheesta löytyvään kirjallisuuteen ja tutkimusaineistoon perehtymistä sekä havainnointia. Sosiaalisen median hyödyntämisestä b2b-yrityksessä keskusteltiin myös Nokia Siemens Networksin Viestintä- ja mediaratkaisujen markkinointijohtajan kanssa.
Vaikka sosiaalista mediaa hyödynnetään kuluttajamarkkinoinnissa jo jonkin verran, yritysmarkkinoilla sen käyttäminen osana markkinointia on vielä harvinaisempaa. Sosiaalisen median hyödyntämisellä voidaan silti nähdä olevan hyötyä myös yritysten välisessä markkinoinnissa, mikäli löydetään sellaiset kanavat, joissa potentiaaliset asiakkaatkin ovat läsnä. Sosiaalisessa mediassa tieto ja yrityksen tarjoama sisältö voi kulkea viraalina saavuttaen laajankin yleisön tietoisuuden yrityksestä. Tämä on mahdollisuus, mutta myös haaste, sillä epäonnistumisetkin voivat levitä nopeasti. Siksi täsmällinen suunnittelu sosiaalisen median hyödyntämisestä on tärkeää. Läsnäolo sosiaalisessa mediassa vaatii myös paljon sitoutumista ja henkiöresursseja. Sosiaalisessa mediassa ei siksi tulisi olla läsnä vain ilmiön vuoksi, mikäli sitä ei saada integroitua osaksi yrityksen muuta markkinointia. Jos läsnäolo ei tue yrityksen tavoitteita ja myyntiprosessia, on markkinoijan kannattavampaa suunnata rajalliset resurssinsa toisaalle.
The background of this thesis consists of literature and studies concerning the new characteristics of marketing communications, social media and marketing communications in business markets. In addition, the use of social media in b2b marketing was discussed with the marketing manager of Communication and Media solutions of Nokia Siemens Networks. Social media marketing and the changes of marketing communication were also explored by examining five companies operating in business markets which have paid attention to new communication methods and used social media in their marketing.
Although social media marketing has become familiar in consumer marketing, the examples of using so-cial media in business marketing are fewer. Nevertheless, there can be seen benefits in using social me-dia marketing in business markets, in case the marketer discovers the right networks to be involved. Social media marketing requires continuous presence and content production. If the presence in social media does not support the goals and sales processes of the company, it is advisable to consider aiming the limited marketing resources elsewhere.