Näkökulmia automatisoidusta tuotetäydennysprosessista
Lassila, Virpi (2011)
Lassila, Virpi
2011
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023090725404
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023090725404
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä haettiin yrityksen myymälöissä työskentelevältä henkilökunnalta mielipiteitä heillä käytössä olevasta automaattisesta tuotetäydennysprosessista ja siitä, millaisena he omien kokemustensa perusteella näkevät näiden laajentamisen yrityksen toiseen myymäläketjuun. Koska yrityksen tavoitteena on kehittää tuotetäydennysprosessia, laadittiin opinnäytetyöhön myös tähän liittyvät prosessikuvat sekä yrityksen toisessa myymäläketjussa käytössä olevasta ei-automaattisesta tuotetäydennysprosessista että sille suunnitellusta uudistetusta prosessista. Opinnäytetyön toteuttamisessa käytettiin apuna näitä prosessikuvia. Tehdyn kyselyn tavoitteena oli myös löytää mahdollisia ongelmakohtia täydennysprosesseihin ja niiden logistisiin toimintoihin liittyen.
Toimeksiantajana oli erikoistavarakaupan yritys, jonka myymälät toimivat myymäläketjuperiaatteella usealla paikkakunnalla. Suunnitellun tuotetäydennysprosessin muutoksen vuoksi toimeksiantaja halusi operatiiviselta tasolta esille tietoja siitä, millaisena automaattiset täydennykset ylipäätään koetaan ja millaisia ovat sen haasteet myymälähenkilökunnan näkökulmasta. Tutkittavaa asiaa lähestyttiin prosessien, toimitusketjujen, logistiikan ja muutokseen liittyvien asioiden pohjalta, kooten tietoperustaa näihin liittyväksi. Haastattelut toteutettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen ja haastateltaviksi valittiin kokeneita myymälähenkilökunnan edustajia.
Pääasiassa automaattisesti tuleviin tuotetäydennyksiin oltiin tyytyväisiä. Haasteet myymälähenkilökunnan näkökulmasta liittyivät lähinnä toiminnanohjausjärjestelmien tiettyihin ongelmakohtiin. Myös joitain käytännön tason haasteita tuli esille, esimerkkinä mainittakoon vaikkapa tuotteiden jakoperusteet myymälöittäin ja myymälöiden varastotilojen kuormittuminen tietyissä tilanteissa. Logistisesti tietyt asiat olivat työtä helpottavia, esimerkiksi tuotteiden eritelty pakkaustapa koettiin hyväksi ja asiakaspalvelua parantavaa oli tuotetäydennysten vakioksi muodostunut toimituspäivä. Toiminnanohjausjärjestelmien integraatio kaipaa vielä kehittämistä, mutta automaatio sinänsä parantaa tuotteiden saatavuutta. Saatujen tulosten avulla yritys voi kehitystoimenpiteitään suunnitellessa huomioida esille tulleita seikkoja ja tarvittaessa tehdä haastatteluissa esille tulleisiin asioihin liittyvää jatkotutkimusta.
Toimeksiantajana oli erikoistavarakaupan yritys, jonka myymälät toimivat myymäläketjuperiaatteella usealla paikkakunnalla. Suunnitellun tuotetäydennysprosessin muutoksen vuoksi toimeksiantaja halusi operatiiviselta tasolta esille tietoja siitä, millaisena automaattiset täydennykset ylipäätään koetaan ja millaisia ovat sen haasteet myymälähenkilökunnan näkökulmasta. Tutkittavaa asiaa lähestyttiin prosessien, toimitusketjujen, logistiikan ja muutokseen liittyvien asioiden pohjalta, kooten tietoperustaa näihin liittyväksi. Haastattelut toteutettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen ja haastateltaviksi valittiin kokeneita myymälähenkilökunnan edustajia.
Pääasiassa automaattisesti tuleviin tuotetäydennyksiin oltiin tyytyväisiä. Haasteet myymälähenkilökunnan näkökulmasta liittyivät lähinnä toiminnanohjausjärjestelmien tiettyihin ongelmakohtiin. Myös joitain käytännön tason haasteita tuli esille, esimerkkinä mainittakoon vaikkapa tuotteiden jakoperusteet myymälöittäin ja myymälöiden varastotilojen kuormittuminen tietyissä tilanteissa. Logistisesti tietyt asiat olivat työtä helpottavia, esimerkiksi tuotteiden eritelty pakkaustapa koettiin hyväksi ja asiakaspalvelua parantavaa oli tuotetäydennysten vakioksi muodostunut toimituspäivä. Toiminnanohjausjärjestelmien integraatio kaipaa vielä kehittämistä, mutta automaatio sinänsä parantaa tuotteiden saatavuutta. Saatujen tulosten avulla yritys voi kehitystoimenpiteitään suunnitellessa huomioida esille tulleita seikkoja ja tarvittaessa tehdä haastatteluissa esille tulleisiin asioihin liittyvää jatkotutkimusta.