Sosiaaliset mediat tradenomiopiskelijoiden arjessa: kyselytutkimus sosiaalisista medioista
Muhonen, Jyrki (2011)
Muhonen, Jyrki
2011
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023090825492
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023090825492
Tiivistelmä
Yhteiskuntamme on jatkuvan tietoteknisen muutoksen alla. Tietokoneet ja niihin liittyvät ratkaisut kehittyvät kotona, työelämässä ja suurissa hallintoelimissä. Olemme tulleet riippuvaiseksi tietotekniikasta. Internet vaikuttaa nykyään elämäämme monin tavoin. Se on valtavirtamedia, joka kilpailee huomiosta edelleen toimivien mediavälineiden kanssa. Internet on kuitenkin siirtymässä askeleen edelle, sillä siitä on tullut vuorovaikutteinen media. Näitä medioita voidaan kutsua myös sosiaalisiksi mediaksi.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Raahen korkeakoulukampuksen tradenomiopiskelijoiden sosiaalisten medioiden käyttöä ja vertailla liiketalouden ja tietojenkäsittelyn opiskelijoiden välisiä eroja toisiinsa. Tutkimus toteutettiin kyselyn avulla, jossa selvitettiin tradenomiopiskelijoiden käyttötottumuksia ja asenteita sosiaalisia medioita kohtaan. Tutkimuksen tavoitteena oli edellä mainittujen seikkojen lisäksi myös selvittää vaikuttavatko sosiaaliset mediat opiskeluun millään tavalla. Tutkimus on tarpeellinen, sillä sosiaalisten median käyttötutkimuksia nuorten ja erityisesti opiskelijoiden kohdalla on erittäin vähän. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää tulevaisuudessa ohjelmistokehityksessä ja pohdittaessa uusia tapoja tavoittaa ihmisiä sähköisesti.
Kyselystä saatujen tutkimusten perusteella ilmeni, että eri koulutusohjelmien opiskelijoiden välillä ei ole eroja. Tutkimuksessa myös aikuisopiskelijoiden sosiaalisten medioiden käyttö huomattiin yllättävän aktiiviseksi. Tutkimuksessa todettiin myös, että sosiaalisen medioiden vastustajiakin riittää vielä sekä se, että sosiaalisten medioiden ei koeta vielä vaikuttavan kovinkaan paljon opiskeluun (verkko-opiskeluun) tai oppimiseen.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Raahen korkeakoulukampuksen tradenomiopiskelijoiden sosiaalisten medioiden käyttöä ja vertailla liiketalouden ja tietojenkäsittelyn opiskelijoiden välisiä eroja toisiinsa. Tutkimus toteutettiin kyselyn avulla, jossa selvitettiin tradenomiopiskelijoiden käyttötottumuksia ja asenteita sosiaalisia medioita kohtaan. Tutkimuksen tavoitteena oli edellä mainittujen seikkojen lisäksi myös selvittää vaikuttavatko sosiaaliset mediat opiskeluun millään tavalla. Tutkimus on tarpeellinen, sillä sosiaalisten median käyttötutkimuksia nuorten ja erityisesti opiskelijoiden kohdalla on erittäin vähän. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää tulevaisuudessa ohjelmistokehityksessä ja pohdittaessa uusia tapoja tavoittaa ihmisiä sähköisesti.
Kyselystä saatujen tutkimusten perusteella ilmeni, että eri koulutusohjelmien opiskelijoiden välillä ei ole eroja. Tutkimuksessa myös aikuisopiskelijoiden sosiaalisten medioiden käyttö huomattiin yllättävän aktiiviseksi. Tutkimuksessa todettiin myös, että sosiaalisen medioiden vastustajiakin riittää vielä sekä se, että sosiaalisten medioiden ei koeta vielä vaikuttavan kovinkaan paljon opiskeluun (verkko-opiskeluun) tai oppimiseen.