Rekrytointi- ja perehdytysprosessin kehittäminen
Mönkkönen, Elina (2023)
Mönkkönen, Elina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023090825532
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023090825532
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää toimeksiantajaorganisaation rekrytointi- ja perehdytysprosessin nykytila, ja tuottaa tutkimuksen tuloksien perusteella kehittämisehdotuksia organisaation käyttöön. Kehittämisehdotukset laadittiin niin, että ne olisivat mahdollisimman helppoja ottaa käytäntöön organisaatiossa. Kohdeorganisaatiossa oli toteutettu sisäisesti kyselyitä henkilöstölle perehdyttämiseen liittyen, mutta laajempaa tutkimusta tai lopputyötä näistä aiheista ei vielä ollut toteutettu. Organisaatiossa myös aloittaa vuosittain satoja uusia työntekijöitä, joten tarve toimivalle rekrytointi- ja perehdytysprosessille oli olemassa.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin tapaustutkimuksena, jossa tutkittava tapaus oli kohdeorganisaation rekrytointi- ja perehdytysprosessi. Tutkimusosuudessa hyödynnettiin sekä määrällistä että laadullista tutkimusotetta. Määrällisessä osuudessa toteutettiin tutkimuskysely kahden palveluyksikön henkilöstölle, koska tavoitteena oli selvittää henkilöstön mielipiteitä ja kokemuksia organisaation rekrytointi- ja perehdytysprosessista. Tutkimuskysely toteutettiin Webropol-verkkokyselytyökalulla ja kyselyyn vastasi 36 organisaation työntekijää. Prosessin nykytilaa selvitettiin vielä syvemmin case-tutkimuksen tavoin laadullisessa osuudessa, jossa toteutettiin tutkimushaastattelu satunnaisesti valituille organisaation esihenkilöille ja perehdyttäjille. Tutkimukset toteutettiin touko-kesäkuussa 2023, ja se antoi ajantasaista tietoa toimeksiantajaorganisaation rekrytointi- ja perehdytysprosessista.
Tutkimuksella saatiin selvitettyä rekrytointi- ja perehdytysprosessin kehitettäviä osa-alueita. Rekrytointiprosessi sujui yleisesti ottaen mallikkaasti, mutta puutteita löytyi työtehtävien sisältöjen ja vision, mission ja arvojen kuvailussa rekrytointivaiheessa. Perehdytysprosessista selvisi, että eniten kehitettävää löytyi työtehtäviin perehdyttämisestä, mutta myös työpaikkaan ja työyhteisöön perehdyttämisestä. Perehdytysprosessin tuloksien johtopäätöksistä nousi esiin, että haasteita löytyi erityisesti työyhteisöön sopeutumisessa, perehdytysajan ja sen jälkeisen ajan tuessa, opetusmenetelmien käytössä ja vastuunjaossa. Opinnäytetyö oli merkityksellinen toimeksiantajaorganisaatiolle, koska rekrytointi- ja perehdytysprosessi on suuressa roolissa osana organisaation toimintaa.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin tapaustutkimuksena, jossa tutkittava tapaus oli kohdeorganisaation rekrytointi- ja perehdytysprosessi. Tutkimusosuudessa hyödynnettiin sekä määrällistä että laadullista tutkimusotetta. Määrällisessä osuudessa toteutettiin tutkimuskysely kahden palveluyksikön henkilöstölle, koska tavoitteena oli selvittää henkilöstön mielipiteitä ja kokemuksia organisaation rekrytointi- ja perehdytysprosessista. Tutkimuskysely toteutettiin Webropol-verkkokyselytyökalulla ja kyselyyn vastasi 36 organisaation työntekijää. Prosessin nykytilaa selvitettiin vielä syvemmin case-tutkimuksen tavoin laadullisessa osuudessa, jossa toteutettiin tutkimushaastattelu satunnaisesti valituille organisaation esihenkilöille ja perehdyttäjille. Tutkimukset toteutettiin touko-kesäkuussa 2023, ja se antoi ajantasaista tietoa toimeksiantajaorganisaation rekrytointi- ja perehdytysprosessista.
Tutkimuksella saatiin selvitettyä rekrytointi- ja perehdytysprosessin kehitettäviä osa-alueita. Rekrytointiprosessi sujui yleisesti ottaen mallikkaasti, mutta puutteita löytyi työtehtävien sisältöjen ja vision, mission ja arvojen kuvailussa rekrytointivaiheessa. Perehdytysprosessista selvisi, että eniten kehitettävää löytyi työtehtäviin perehdyttämisestä, mutta myös työpaikkaan ja työyhteisöön perehdyttämisestä. Perehdytysprosessin tuloksien johtopäätöksistä nousi esiin, että haasteita löytyi erityisesti työyhteisöön sopeutumisessa, perehdytysajan ja sen jälkeisen ajan tuessa, opetusmenetelmien käytössä ja vastuunjaossa. Opinnäytetyö oli merkityksellinen toimeksiantajaorganisaatiolle, koska rekrytointi- ja perehdytysprosessi on suuressa roolissa osana organisaation toimintaa.