Tuotteen lanseerauksen onnistuminen. Case: If Huippukasko
Keisala, Jerry; Korrensalo, Tatu-Pekka (2011)
Keisala, Jerry
Korrensalo, Tatu-Pekka
2011
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023091125561
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023091125561
Tiivistelmä
Autovakuutukset ovat vakuutusyhtiöille vakuutustuotteista merkittävin osa-alue, sillä niiden kautta yhtiö kerää suurimman osan maksutuloistaan. Asiakkailta saatavien maksutulojen kautta autovakuutusten myyminen vaikuttaa koko yrityksen kannattavuuteen, kasvuun, korvauskykyyn sekä kehittymiseen. Tämän vuoksi autovakuutusten hallinnan kautta yhtiö voi tehokkaimmin parantaa markkina-asemaa. Toimeksiantajan eli If vahinkovakuutusyhtiön kannalta aihe on tärkeä ja ajankohtainen. Tutkimuksella on mahdollinen vaikutus lanseeraustoiminnan kehittämiseen, vakuutustuotteen sisältöön sekä sen markkinointiin.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää keväällä 2009 lanseeratun If Huippukaskon lanseerauksen yhteydessä tehtyjen media- ja jakelukanavalintojen onnistumista, sekä sitä minkälaisen mielikuvan Ifin asiakkaat ovat saaneet kyseisestä tuotteesta sekä sen sisällöstä. Tavoitteena on selvittää kyselylomakkeen avulla Ifin asiakkaiden medianseurantatottumuksia ja tuntemusta vakuutustuotteen sisällöstä. Tarkoituksena on myös selvittää, mitkä tekijät vaikuttivat ostopäätöksen tekoon ja mistä Ifin jakelukanavasta he ovat tuotteen hankkineet. Teoriaosassa kerrotaan kohde yrityksestä, tuotteesta ja yrityksen jakelukanavista. Teoriaosiossa perehdytään myös lanseerausprosessiin, ostopäätökseen vaikuttaviin tekijöihin, positiointiin ja markkinointiviestintään.
Tuloksista voidaan päätellä Ifin asiakkaiden tyytyväisyyden olevan kiitettävällä tasolla mutta joitakin parannuskohteitakin löytyi. Asiakkaiden kokemukset tuotteesta, palvelusta ja korvausprosessin toimivuudesta vastasivat odotuksia mutta esimerkiksi tuotteen hinnoittelussa on vielä parantamisen varaa, jotta tyytyväisyys saataisiin parhaalle mahdolliselle tasolle. Kaikkein eniten tyytymättömyyttä aiheuttivat yksittäisten turvien sisältö ja selkeys. Car insurances are the most valuable segment for insurance companies as it is through them the companies collect the majority of their returns. Trough the car insurance payments the whole profitability of an insurance company is under an influence, as well as the company’s growth and development. Because of to these factors the control over car insurances is valid as via them a company may most effectively enhance their market position. To the commissioner of the bachelor’s thesis, If insurance Company, the topic is relevant and timely. The thesis may have an influence over the launch activities of the car insurances, their content and the whole marketing process.
The research question of the Thesis was formed in order to look into a launch process carried out in the spring of 2009, of a particular car insurance, If Huippukasko. The Thesis examined the media and distribution channel choices made during the launch, as well as the conceptions in the midst of the customers and their percept content of If Huippukasko. The other purposes of the research were to gather information about what factors affecting the customers’ buying decisions and from which distribution channels they purchased the product. The theory section includes information about the client company, the product and If’s distribution channels. The theory section of the report also involves oneself with the launch process, the factors affecting customers’ buying decisions, product positioning and marketing communication.
According to the conclusions drawn from the research, the majority of the customers were very satisfied with If Huippukasko, though there was some room for improvement. The customers’ experiences about the product, the service and the functionality of the compensation process were as good as expected, but for example some improvement could be made in the area of pricing, in order to obtain the best possible stage of customer satisfaction. The research indicates that mostly dissatisfaction was concerned with the contents of individual insurances and their meaning.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää keväällä 2009 lanseeratun If Huippukaskon lanseerauksen yhteydessä tehtyjen media- ja jakelukanavalintojen onnistumista, sekä sitä minkälaisen mielikuvan Ifin asiakkaat ovat saaneet kyseisestä tuotteesta sekä sen sisällöstä. Tavoitteena on selvittää kyselylomakkeen avulla Ifin asiakkaiden medianseurantatottumuksia ja tuntemusta vakuutustuotteen sisällöstä. Tarkoituksena on myös selvittää, mitkä tekijät vaikuttivat ostopäätöksen tekoon ja mistä Ifin jakelukanavasta he ovat tuotteen hankkineet. Teoriaosassa kerrotaan kohde yrityksestä, tuotteesta ja yrityksen jakelukanavista. Teoriaosiossa perehdytään myös lanseerausprosessiin, ostopäätökseen vaikuttaviin tekijöihin, positiointiin ja markkinointiviestintään.
Tuloksista voidaan päätellä Ifin asiakkaiden tyytyväisyyden olevan kiitettävällä tasolla mutta joitakin parannuskohteitakin löytyi. Asiakkaiden kokemukset tuotteesta, palvelusta ja korvausprosessin toimivuudesta vastasivat odotuksia mutta esimerkiksi tuotteen hinnoittelussa on vielä parantamisen varaa, jotta tyytyväisyys saataisiin parhaalle mahdolliselle tasolle. Kaikkein eniten tyytymättömyyttä aiheuttivat yksittäisten turvien sisältö ja selkeys.
The research question of the Thesis was formed in order to look into a launch process carried out in the spring of 2009, of a particular car insurance, If Huippukasko. The Thesis examined the media and distribution channel choices made during the launch, as well as the conceptions in the midst of the customers and their percept content of If Huippukasko. The other purposes of the research were to gather information about what factors affecting the customers’ buying decisions and from which distribution channels they purchased the product. The theory section includes information about the client company, the product and If’s distribution channels. The theory section of the report also involves oneself with the launch process, the factors affecting customers’ buying decisions, product positioning and marketing communication.
According to the conclusions drawn from the research, the majority of the customers were very satisfied with If Huippukasko, though there was some room for improvement. The customers’ experiences about the product, the service and the functionality of the compensation process were as good as expected, but for example some improvement could be made in the area of pricing, in order to obtain the best possible stage of customer satisfaction. The research indicates that mostly dissatisfaction was concerned with the contents of individual insurances and their meaning.