Värien merkitys graafisessa suunnittelussa. Liiketunnuksen ja verkkosivujen uusiminen Kivitieto Oy:lle.
Keränen, Jenna (2011)
Keränen, Jenna
2011
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023091125562
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023091125562
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä toteutetaan Kivitieto Oy:lle uusi liiketunnus sekä www-sivut. Työssä tarkastellaan värien merkitystä graafisessa suunnittelussa, mukaan lukien värien perusteet, yleisimmin käytetyt värijärjestelmät graafisessa suunnittelussa, värien psyykkiset vaikutukset ja värien symboliikka sekä väreillä viestittäminen ja värien käyttö liiketunnuksissa. Raportissa esittelen myös työni toiminnalliset tulokset ja selvitän, miten olen ratkaisuihini päätynyt.
Liiketunnus suunnitellaan ja toteutetaan vektorigrafiikkaohjelmalla, jotta tunnus on helppo skaalata käyttötarkoitukseen sopivan kokoiseksi. Verkkosivut toteutetaan HTML (Hypertext Mark-up Language) – sivunkuvauskielellä Macromedia Dreamweaver ohjelmistoa apuna käyttäen. Liiketunnukselle tehdään käytön tueksi graafinen ohjeisto sekä www-sivuista havainnollistava dokumentaatio.
Väreille on olemassa symbolisia merkityksiä, jotka ovat syntyneet niiden esiinnyttyä tarpeeksi monta kertaa tietyissä käyttötilanteissa. Värien symbolimerkityksiin vaikuttaa usein myös niiden psykologinen luonne. Näiden merkitysten tunteminen helpottaa graafista suunnittelijaa värien valitsemisessa ja yhdistelemisessä. Väreillä pystytään myös ohjailemaan ihmisten tiedostamatonta ajattelua. Naisiin vetoavat haaleat värit ja lapsiin puolestaan kirkkaat lämpimän sävyt. Värin kirkkaudella ja kylläisyydellä on kuitenkin suurin vaikutus värin mielyttävyyteen ja kylläisillä väreillä saavutetaan suurin kohderyhmä. The target of this Bachelor’s thesis was to implement a new company logo and new web pages for Kivitieto Oy. This study deals with colour significance in graphical design including colour basics, most commonly used colour systems in graphical design, psychological effects of colours, colour symbolism, communicating with colours and using colours in company logos. In this report I’m also presenting the results of my work and explain how I ended up in the decisions I made.
Company logo will be designed and executed with a vector graphics design programme to make sure that the logo will scale perfectly in each size it is wanted to be used. Web pages will be programmed in HTML (Hypertext Mark-up Language) with the help of Macromedia Dreamweaver programme. Graphical guide will be made for company logo to support its utilisation and demonstrative documentation of the web pages will also be made.
There are symbolic meanings to colours which originate from appearing many times in certain occasions. Colour’s psychological nature also effects to its symbolic meanings. Knowing these meanings can help a graphical designer with choosing the right colours and colour combinations. Colours can affect with peoples subconscious thinking. Women are attracted to light colours and children with bright warm shades. Colour’s brightness and saturation affects the most to its likeability and saturated colours gain the biggest target audience.
Liiketunnus suunnitellaan ja toteutetaan vektorigrafiikkaohjelmalla, jotta tunnus on helppo skaalata käyttötarkoitukseen sopivan kokoiseksi. Verkkosivut toteutetaan HTML (Hypertext Mark-up Language) – sivunkuvauskielellä Macromedia Dreamweaver ohjelmistoa apuna käyttäen. Liiketunnukselle tehdään käytön tueksi graafinen ohjeisto sekä www-sivuista havainnollistava dokumentaatio.
Väreille on olemassa symbolisia merkityksiä, jotka ovat syntyneet niiden esiinnyttyä tarpeeksi monta kertaa tietyissä käyttötilanteissa. Värien symbolimerkityksiin vaikuttaa usein myös niiden psykologinen luonne. Näiden merkitysten tunteminen helpottaa graafista suunnittelijaa värien valitsemisessa ja yhdistelemisessä. Väreillä pystytään myös ohjailemaan ihmisten tiedostamatonta ajattelua. Naisiin vetoavat haaleat värit ja lapsiin puolestaan kirkkaat lämpimän sävyt. Värin kirkkaudella ja kylläisyydellä on kuitenkin suurin vaikutus värin mielyttävyyteen ja kylläisillä väreillä saavutetaan suurin kohderyhmä.
Company logo will be designed and executed with a vector graphics design programme to make sure that the logo will scale perfectly in each size it is wanted to be used. Web pages will be programmed in HTML (Hypertext Mark-up Language) with the help of Macromedia Dreamweaver programme. Graphical guide will be made for company logo to support its utilisation and demonstrative documentation of the web pages will also be made.
There are symbolic meanings to colours which originate from appearing many times in certain occasions. Colour’s psychological nature also effects to its symbolic meanings. Knowing these meanings can help a graphical designer with choosing the right colours and colour combinations. Colours can affect with peoples subconscious thinking. Women are attracted to light colours and children with bright warm shades. Colour’s brightness and saturation affects the most to its likeability and saturated colours gain the biggest target audience.