Lähiruoan jakelulogistiikan ja yhteistyöverkoston kehittäminen
Haapala, Nina (2011)
Haapala, Nina
2011
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023091125583
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023091125583
Tiivistelmä
Lähiruoasta on puhuttu paljon ja se on ollut paljon julkisuudessa esillä. Kuitenkin pysyviä lähiruokaketjuja ei ole saatu aikaiseksi ja lähiruokaa on edelleen vaikea saada. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Oulun Autokuljetus Oy, joka oli halukas alkaa kehittämään lähiruokaketjua sekä omaa terminaalitoimintaansa.
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli kartoittaa lähinnä tuottajia, mutta myös jatkojalostajia sekä selvittää heidän kiinnostustaan lähiruokatoimintaan, mitä tuotteita he tuottavat sekä kuinka paljon ja missä muodossa he pystyvät toimittamaan tuotteitaan ruokapalveluyrityksille. Tuottajilta tiedusteltiin myös heidän mielipiteitään lähiruokaa kohtaan sekä sitä, miksi pysyvää ja toimivaa lähiruokaketjua ei ole vielä syntynyt. Tarkoituksena oli, että lähielintarvikkeita noudettaisiin paluukuormissa tiloilta ja jalostamoilta ja tuotaisiin Oulun Autokuljetus Oy:n terminaalin. Siellä tuotteet lajiteltaisiin ja pakattaisiin oikeankokoisiin eriin ja jakoautot kuljettaisivat pakatut erät ruokapalveluyrityksiin.
Selvitys tehtiin kyselytutkimuksena, joka lähetettiin 350 pohjoispohjalaiselle tuottajalle ja jatkojalostajalle. Tutkimuksessa selvisi, että 55 % vastanneista olisi halukas toimimaan raaka-ainetoimittaja, mutta 75 % vastasi, ettei tuotteiden jalostus kiinnosta. Suurin osa vastanneista oli maidon-, viljan- tai naudanlihantuottajia. Tuottajien mielestäkin merkittävin este tuottajan ja ruokapalveluyritysten välillä on se, että heidän tuotteensa eivät kelpaa semmoisenaan ruokapalveluyrityksiin vaan tarvitsevat jatkojalostusta. Ilman tuotteiden jalostamista tai esikäsittelyä, tuotteita ei saa menemään ruokapalveluyrityksiin. Näiden vastausten pohjalta lähiruokaketjua on mahdoton alkaa toteuttaa.
Tämä kysely näytti, että jatkotutkimuksia pitäisi vielä tehdä ennen kuin lähiruokaketju saataisiin toimimaan. Yksi jatkotutkimuksen aihe voisi olla se, olisivatko tuottajat kiinnostuneet toimittamaan tuottamiaan elintarvikkeita jalostamoon, jos sellainen Pohjois-Pohjanmaalle saataisiin aikaan. Toinen jatkotutkimuksen tai hankkeen aihe voisi olla tilojen välinen yhteistyö, jossa yritettäisiin saada yhteistyöverkosto aikaiseksi. Jos yhteistyöverkosto saataisiin aikaiseksi, voisi tuotteiden jalostamista tai esikäsittelyä toteuttaa tällöin paremmin. Tietenkin myös lähiruoan markkinointia voitaisiin vielä kehittää. Local food has got a lot of publicity. However persistent local food chains have not been achieved. Oulun Autokuljetus Oy is a principal to my thesis. Company is willing to start developing a local food chain and its terminal operation.
A purpose of my thesis was to chart mainly producers, but also some upgraders. I defined also their interest in local food operation and asked their opinion about local food. I also asked what products they produce and how much and in what form they are able to supply their products to food service companies. The purpose was that local food items would be collected from farms and refineries in back hauls and brought to terminal of Oulun Autokuljetus Oy. Products would be sorted and packed in the correct size batches in the terminal and trucks would deliver them to food service companies.
Questionnaire study has been send to 350 producers and upgraders in Northern Ostrobotnia. Study revealed that 55% of respondents would act as a supplier of raw material, but 75% of respondents were not interested in upgrading. Producers think also that the most significant obstacle between producers and food service companies is that their products are not suitable to companies without further processing but products require further processing. Without upgrading or prepare, food service companies do not order products. These respondents proved that it is impossible to put in the practice local food chain.
This study proved that further studies should do before the local food chain work properly. One topic for further research could be producers’ interest to send their products to refinery, if that kind of company evoke in Northern Ostrobotnia. Another topic for further study or project could be to develop co-operation between producers. Products further processing would be easier to realize if producers would co-operate. Marketing is also one thing which needs development.
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli kartoittaa lähinnä tuottajia, mutta myös jatkojalostajia sekä selvittää heidän kiinnostustaan lähiruokatoimintaan, mitä tuotteita he tuottavat sekä kuinka paljon ja missä muodossa he pystyvät toimittamaan tuotteitaan ruokapalveluyrityksille. Tuottajilta tiedusteltiin myös heidän mielipiteitään lähiruokaa kohtaan sekä sitä, miksi pysyvää ja toimivaa lähiruokaketjua ei ole vielä syntynyt. Tarkoituksena oli, että lähielintarvikkeita noudettaisiin paluukuormissa tiloilta ja jalostamoilta ja tuotaisiin Oulun Autokuljetus Oy:n terminaalin. Siellä tuotteet lajiteltaisiin ja pakattaisiin oikeankokoisiin eriin ja jakoautot kuljettaisivat pakatut erät ruokapalveluyrityksiin.
Selvitys tehtiin kyselytutkimuksena, joka lähetettiin 350 pohjoispohjalaiselle tuottajalle ja jatkojalostajalle. Tutkimuksessa selvisi, että 55 % vastanneista olisi halukas toimimaan raaka-ainetoimittaja, mutta 75 % vastasi, ettei tuotteiden jalostus kiinnosta. Suurin osa vastanneista oli maidon-, viljan- tai naudanlihantuottajia. Tuottajien mielestäkin merkittävin este tuottajan ja ruokapalveluyritysten välillä on se, että heidän tuotteensa eivät kelpaa semmoisenaan ruokapalveluyrityksiin vaan tarvitsevat jatkojalostusta. Ilman tuotteiden jalostamista tai esikäsittelyä, tuotteita ei saa menemään ruokapalveluyrityksiin. Näiden vastausten pohjalta lähiruokaketjua on mahdoton alkaa toteuttaa.
Tämä kysely näytti, että jatkotutkimuksia pitäisi vielä tehdä ennen kuin lähiruokaketju saataisiin toimimaan. Yksi jatkotutkimuksen aihe voisi olla se, olisivatko tuottajat kiinnostuneet toimittamaan tuottamiaan elintarvikkeita jalostamoon, jos sellainen Pohjois-Pohjanmaalle saataisiin aikaan. Toinen jatkotutkimuksen tai hankkeen aihe voisi olla tilojen välinen yhteistyö, jossa yritettäisiin saada yhteistyöverkosto aikaiseksi. Jos yhteistyöverkosto saataisiin aikaiseksi, voisi tuotteiden jalostamista tai esikäsittelyä toteuttaa tällöin paremmin. Tietenkin myös lähiruoan markkinointia voitaisiin vielä kehittää.
A purpose of my thesis was to chart mainly producers, but also some upgraders. I defined also their interest in local food operation and asked their opinion about local food. I also asked what products they produce and how much and in what form they are able to supply their products to food service companies. The purpose was that local food items would be collected from farms and refineries in back hauls and brought to terminal of Oulun Autokuljetus Oy. Products would be sorted and packed in the correct size batches in the terminal and trucks would deliver them to food service companies.
Questionnaire study has been send to 350 producers and upgraders in Northern Ostrobotnia. Study revealed that 55% of respondents would act as a supplier of raw material, but 75% of respondents were not interested in upgrading. Producers think also that the most significant obstacle between producers and food service companies is that their products are not suitable to companies without further processing but products require further processing. Without upgrading or prepare, food service companies do not order products. These respondents proved that it is impossible to put in the practice local food chain.
This study proved that further studies should do before the local food chain work properly. One topic for further research could be producers’ interest to send their products to refinery, if that kind of company evoke in Northern Ostrobotnia. Another topic for further study or project could be to develop co-operation between producers. Products further processing would be easier to realize if producers would co-operate. Marketing is also one thing which needs development.