Opiskelijoiden mielikuva Tapiola Pankista
Ouramo, Tea (2011)
Ouramo, Tea
2011
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023091125589
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023091125589
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana oli Tapiola-Ryhmä ja Tapiola Pankki. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää opiskelijoiden mielikuva Tapiola Pankista kyselytutkimuksen avulla. Lisäksi tarkoituksena oli antaa Tapiolalle käyttökelpoisia tuloksia ideoiden kehittämistä varten. Opinnäytetyö ja siihen liittyvä kysely toteutettiin syksyn 2010 ja alkuvuoden 2011 aikana.
Teoriaosiossa keskityttiin käsittelemään mielikuvaa ja imagoa sekä ihmismielen kykyä toimia markkinointiviestinnän vastaanottajana. Lopuksi käsiteltiin myös Tapiola Pankkia ja sen tarjoamia palveluita. Lähteinä käytettiin teoriaan liittyvää kirjallisuutta ja Tapiola Pankkiin liittyviä elektronisia
lähteitä.
Itse tutkimustyö toteutettiin kvantitatiivisena kyselynä. Kysely tehtiin 84 tradenomiopiskelijalle paperimuotoisena luokissa vastattavana kyselynä Oulun seudun ammattikorkeakoulun, Raahen tekniikan ja talouden kampuksella. Tutkimuksen tuloksena saatiin selville, että suurin osa vastaajista ei osaa kertoa mielikuvaansa Tapiola Pankista. Jos tuloksia tarkastellaan vain mielikuvansa kertoneiden osalta eli jätetään huomioimatta vaihtoehdon, ”ei osaa sanoa” valinneet, opiskelijat pitävät Tapiola Pankkia jokseenkin luotettavana, helposti lähestyttävänä ja vakavaraisena. Selvisi myös, että opiskelijat eivät ole mielestään saaneet tarpeeksi tietoa Tapiola Pankista. Lopuksi selvitettiin, miten he mieluiten vastaanottaisivat saatavan tiedon. Mieluisimmat tavat saada tietoa olivat mediamainonta, esittelypisteet ja suoramarkkinointi kotiin postitse.
Uusien ideoiden kehittämisen jätin Tapiolalle. Johtopäätöksissä annoin kuitenkin suuntaa, mihin ideoita tulisi lähteä kehittämään ja kuinka työni tuloksia voisi hyödyntää. This Bachelor’s Thesis was commissioned by Tapiola Group and Tapiola Bank. The purpose of this study was to examine the students’ image of Tapiola Bank via a survey. In addition, the aim was to provide useful results for Tapiola Bank to develop ideas. The thesis and questionnaire related to it were carried out during the autumn 2010 and early 2011.
In the theoretical part the focus was on conception and image as well as the ability of human mind to receive marketing. Lastly, Tapiola Bank and its services were also deal with. The material was collected from the literature that deals with the theoretical part and electronic materials that are provided by Tapiola Bank.
The study was implemented by using a quantitative research. The survey was conducted to 84 students of
Oulu University of Applied Sciences at Raahe School of Engineering and Business. The survey was made by using a paper format questionnaire and it was carried out in class rooms. The result was that most of the students do not know what their images are about Tapiola Bank. If the results are reviewed and the answer option three, “cannot say”, is ignored, it appears that the students quite much agreed that Tapiola Bank is reliable, accessible and solvent. It was also indicated that the students do not have enough information, from their point of view, about Tapiola Bank. Finally it was examined how the students wanted to get the information. The most favorite ways were media, stands and direct home marketing.
Developing new ideas was left for Tapiola. In conclusion instructions were given about the direction where to develop some ideas and how to benefit from the results.
Teoriaosiossa keskityttiin käsittelemään mielikuvaa ja imagoa sekä ihmismielen kykyä toimia markkinointiviestinnän vastaanottajana. Lopuksi käsiteltiin myös Tapiola Pankkia ja sen tarjoamia palveluita. Lähteinä käytettiin teoriaan liittyvää kirjallisuutta ja Tapiola Pankkiin liittyviä elektronisia
lähteitä.
Itse tutkimustyö toteutettiin kvantitatiivisena kyselynä. Kysely tehtiin 84 tradenomiopiskelijalle paperimuotoisena luokissa vastattavana kyselynä Oulun seudun ammattikorkeakoulun, Raahen tekniikan ja talouden kampuksella. Tutkimuksen tuloksena saatiin selville, että suurin osa vastaajista ei osaa kertoa mielikuvaansa Tapiola Pankista. Jos tuloksia tarkastellaan vain mielikuvansa kertoneiden osalta eli jätetään huomioimatta vaihtoehdon, ”ei osaa sanoa” valinneet, opiskelijat pitävät Tapiola Pankkia jokseenkin luotettavana, helposti lähestyttävänä ja vakavaraisena. Selvisi myös, että opiskelijat eivät ole mielestään saaneet tarpeeksi tietoa Tapiola Pankista. Lopuksi selvitettiin, miten he mieluiten vastaanottaisivat saatavan tiedon. Mieluisimmat tavat saada tietoa olivat mediamainonta, esittelypisteet ja suoramarkkinointi kotiin postitse.
Uusien ideoiden kehittämisen jätin Tapiolalle. Johtopäätöksissä annoin kuitenkin suuntaa, mihin ideoita tulisi lähteä kehittämään ja kuinka työni tuloksia voisi hyödyntää.
In the theoretical part the focus was on conception and image as well as the ability of human mind to receive marketing. Lastly, Tapiola Bank and its services were also deal with. The material was collected from the literature that deals with the theoretical part and electronic materials that are provided by Tapiola Bank.
The study was implemented by using a quantitative research. The survey was conducted to 84 students of
Oulu University of Applied Sciences at Raahe School of Engineering and Business. The survey was made by using a paper format questionnaire and it was carried out in class rooms. The result was that most of the students do not know what their images are about Tapiola Bank. If the results are reviewed and the answer option three, “cannot say”, is ignored, it appears that the students quite much agreed that Tapiola Bank is reliable, accessible and solvent. It was also indicated that the students do not have enough information, from their point of view, about Tapiola Bank. Finally it was examined how the students wanted to get the information. The most favorite ways were media, stands and direct home marketing.
Developing new ideas was left for Tapiola. In conclusion instructions were given about the direction where to develop some ideas and how to benefit from the results.