Oulun seudun astma- ja allergiayhdistys ry:n jäsenten kokemuksia yhdistyksen toiminnasta ja palveluista sekä kehittämisehdotuksia niihin
Määttä, Riitta; Tikkanen, Marja-Leena (2011)
Määttä, Riitta
Tikkanen, Marja-Leena
2011
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023091125607
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023091125607
Tiivistelmä
Yhdistystoiminta ylläpitää ihmisten hyvinvointia julkisten palvelujen kanssa yhä kasvavassa määrin. Yhteiskunta on muuttunut yksilöityneemmäksi ja palvelujen tarve muuttuu samalla yhteiskunnan mukaan. Yhdistystoiminta on usein aloitteentekijänä uusien palvelumuotojen luomisessa, koska toiminta perustuu jäsenten tarpeisiin.
Tutkimuksemme tarkoituksena on kuvailla Oulun Seudun Astma- ja Allergiayhdistyksen jäsenten kokemuksia siitä, miten he kokevat yhdistyksen toiminnan ja palvelut sekä millaisia ehdotuksia jäsenillä on yhdistystoiminnan kehittämiseksi. Tutkimuksemme tavoitteena on tuottaa uutta tutkimustietoa yhdistykselle jonka avulla yhdistys voi kehittää toimintaansa.
Viitekehyksemme koostuu yhdistyksen tarkoituksesta ja rakenteesta, Oulun Seudun Astma- ja Allergiayhdistyksen toiminnasta ja palveluista sekä jäsenistön toimintamahdollisuuksista yhdistyksessä.
Opinnäytetyömme on kvalitatiivinen tapaustutkimus, jonka kohdejoukkona ovat Oulun Seudun Astma- ja Allergiayhdistyksen jäsenet. Kysely luotiin Zef Arviointikone
-ohjelman avulla. Tutkimuksemme kohdejoukko koostuu noin 1610 jäsenestä. Kysely lähetettiin 391 jäsenelle, joista kyselyyn vastasi 114 jäsentä.
Tutkimustulosten mukaan Oulun Seudun Astma- ja Allergiayhdistys palvelee jäseniään asiantuntija-, ohjaus- ja neuvontapalvelujen tarjoajana, koulutustoiminnan järjestäjänä, oman alansa tiedonjakajana ja jäsenten kunnon ylläpitämisen ja hyvinvoinnin edistäjänä. Kyselyn mukaan jäsenet olivat käyttäneet viimeisen vuoden aikana määrällisesti eniten yhdistyksen asiantuntija-, ohjaus- ja neuvontapalveluja, koulutustoimintaa, tietoiltoja ja kursseja sekä liikuntatoimintaa. Kehittämisehdotuksissa nousi esille yhdistyksen toiminnan lisääminen ja laajentaminen ympäristökuntiin sekä, toiminnan kohdentaminen eri ryhmille. Tutkimustuloksia yhdistys pystyy hyödyntämään kehittämistyössään.
Tutkimuksemme tarkoituksena on kuvailla Oulun Seudun Astma- ja Allergiayhdistyksen jäsenten kokemuksia siitä, miten he kokevat yhdistyksen toiminnan ja palvelut sekä millaisia ehdotuksia jäsenillä on yhdistystoiminnan kehittämiseksi. Tutkimuksemme tavoitteena on tuottaa uutta tutkimustietoa yhdistykselle jonka avulla yhdistys voi kehittää toimintaansa.
Viitekehyksemme koostuu yhdistyksen tarkoituksesta ja rakenteesta, Oulun Seudun Astma- ja Allergiayhdistyksen toiminnasta ja palveluista sekä jäsenistön toimintamahdollisuuksista yhdistyksessä.
Opinnäytetyömme on kvalitatiivinen tapaustutkimus, jonka kohdejoukkona ovat Oulun Seudun Astma- ja Allergiayhdistyksen jäsenet. Kysely luotiin Zef Arviointikone
-ohjelman avulla. Tutkimuksemme kohdejoukko koostuu noin 1610 jäsenestä. Kysely lähetettiin 391 jäsenelle, joista kyselyyn vastasi 114 jäsentä.
Tutkimustulosten mukaan Oulun Seudun Astma- ja Allergiayhdistys palvelee jäseniään asiantuntija-, ohjaus- ja neuvontapalvelujen tarjoajana, koulutustoiminnan järjestäjänä, oman alansa tiedonjakajana ja jäsenten kunnon ylläpitämisen ja hyvinvoinnin edistäjänä. Kyselyn mukaan jäsenet olivat käyttäneet viimeisen vuoden aikana määrällisesti eniten yhdistyksen asiantuntija-, ohjaus- ja neuvontapalveluja, koulutustoimintaa, tietoiltoja ja kursseja sekä liikuntatoimintaa. Kehittämisehdotuksissa nousi esille yhdistyksen toiminnan lisääminen ja laajentaminen ympäristökuntiin sekä, toiminnan kohdentaminen eri ryhmille. Tutkimustuloksia yhdistys pystyy hyödyntämään kehittämistyössään.