Verkkosivujen sisällönauditointi
Kivilahti, Panu (2023)
Kivilahti, Panu
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023091225681
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023091225681
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja on oululainen digimarkkinointia, verkko- sekä ohjelmistokehityspalveluita tarjoava yritys Verkkoasema Oy. Opinnäytetyön tavoitteena on tutkia mitä on digimarkkinoinnissa käytettävien verkkosivustojen sisällönauditoiminen ja mitä hyötyä siitä voi olla digitaalista markkinointia harjoittavalle yritykselle. Opinnäytetyö toteutettiin konstruktiivisena tutkimuksena, jonka käytännön tuloksena toteutui palvelunkuvaus sisällönauditoinnista.
Opinnäytetyön tutkimuksen tavoitteena on myös selvittää mitä keinoja käyttäen verkkosivustojen sisältöjä voidaan auditoida ja mitä tietoja tarvitaan, että auditointi voidaan tehdä samankaltaisesti erilaisille asiakasyrityksille ja toimialoille. Opinnäytetyössä selvitetään myös verkkosivustojen sisällön eri laatutekijöitä.
Tämän opinnäytetyön tietoperusta keskittyy digimarkkinoinnin ja sisältömarkkinoinnin teoriaan ja sisällönauditoinnin tekniseen toteuttamiseen. Digimarkkinoinnin teoriasta käsitellään yleisellä tasolla mitä digimarkkinoinnilla tarkoitetaan ja mitkä ovat sen tärkeimmät keinot. Tässä tutkimuksessa keskitytään digimarkkinoinnin toiminnan perustaan, eli verkkosivuihin ja niillä oleviin sisältöihin. Tutkimuksen näkökulmasta verkkosivuille tuodaan liikennettä muilla markkinointikeinoilla, joiden tarkoitus on saada kävijät löytämään verkkosivustolle.
Opinnäytetyön tutkimusosio keskittyy toimeksiantajan kilpailijoiden tämän hetken tilanteen tutkimiseen ja siihen, miten sisällönauditointia jo suoritetaan. Tutkimusosuudessa selvitetään myös, millaisia digitaalisia sisällönauditointiin käytettäviä analytiikan työkaluja on tarjolla ja miten analytiikkaa voidaan hyödyntää sisällönauditoinnissa.
Tutkimuksessa selvitettyjen tietojen pohjalta toteutettiin palvelunkuvaus sisällönauditoinnista. Palvelunkuvauksesta selviää mitä työvaiheita sisällönauditointi sisältää, missä järjestyksessä ne suoritetaan, mitä niitä varten tarvitaan asiakkaalta ja mitä hyötyä eri toimista asiakkaalle on.
Palvelunkuvauksesta selviää, että sisällönauditointi on palvelu, jolla varmistetaan sisällön laatutekijät ja onko sisällölle asetetut tavoitteet toteutuneet ja toimiiko verkkosivuston ostospolku. Palvelunkuvauksen pohjalta voidaan edelleen kehittää työohjeita, markkinointimateriaalia ja asiakirjapohjia, joita käytetään sisällönauditoinnin raportoinnissa.
Opinnäytetyön tutkimuksen tavoitteena on myös selvittää mitä keinoja käyttäen verkkosivustojen sisältöjä voidaan auditoida ja mitä tietoja tarvitaan, että auditointi voidaan tehdä samankaltaisesti erilaisille asiakasyrityksille ja toimialoille. Opinnäytetyössä selvitetään myös verkkosivustojen sisällön eri laatutekijöitä.
Tämän opinnäytetyön tietoperusta keskittyy digimarkkinoinnin ja sisältömarkkinoinnin teoriaan ja sisällönauditoinnin tekniseen toteuttamiseen. Digimarkkinoinnin teoriasta käsitellään yleisellä tasolla mitä digimarkkinoinnilla tarkoitetaan ja mitkä ovat sen tärkeimmät keinot. Tässä tutkimuksessa keskitytään digimarkkinoinnin toiminnan perustaan, eli verkkosivuihin ja niillä oleviin sisältöihin. Tutkimuksen näkökulmasta verkkosivuille tuodaan liikennettä muilla markkinointikeinoilla, joiden tarkoitus on saada kävijät löytämään verkkosivustolle.
Opinnäytetyön tutkimusosio keskittyy toimeksiantajan kilpailijoiden tämän hetken tilanteen tutkimiseen ja siihen, miten sisällönauditointia jo suoritetaan. Tutkimusosuudessa selvitetään myös, millaisia digitaalisia sisällönauditointiin käytettäviä analytiikan työkaluja on tarjolla ja miten analytiikkaa voidaan hyödyntää sisällönauditoinnissa.
Tutkimuksessa selvitettyjen tietojen pohjalta toteutettiin palvelunkuvaus sisällönauditoinnista. Palvelunkuvauksesta selviää mitä työvaiheita sisällönauditointi sisältää, missä järjestyksessä ne suoritetaan, mitä niitä varten tarvitaan asiakkaalta ja mitä hyötyä eri toimista asiakkaalle on.
Palvelunkuvauksesta selviää, että sisällönauditointi on palvelu, jolla varmistetaan sisällön laatutekijät ja onko sisällölle asetetut tavoitteet toteutuneet ja toimiiko verkkosivuston ostospolku. Palvelunkuvauksen pohjalta voidaan edelleen kehittää työohjeita, markkinointimateriaalia ja asiakirjapohjia, joita käytetään sisällönauditoinnin raportoinnissa.