Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Teatterikuopan sponsorointiyhteistyömahdollisuudet

Laitala, Tapio; Punkeri, Mikko (2011)

 
Avaa tiedosto
laitala_tapio.pdf (323.9Kt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Laitala, Tapio
Punkeri, Mikko
2011
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023091325714
Tiivistelmä
Toimeksiantajamme on Kiiminkijoen Opisto, joka on kansalaisopisto. Kiiminkijoen Opisto omistaa teatteri Teatterikuopan, ja sponsorointituloja sekä rahoitusta tarvitaan lisää toiminnan jatkuvuuteen ja kehittämiseen. Teatterikuopan päätapahtuma Operettiviikot on jouduttu perumaan kesiltä 2009 ja 2010 rahoituspulan vuoksi.

Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia toimeksiantaja Kiiminkijoen Opiston sponsorointiyhteistyötä. Millaista se on nykyään, montako yhteistyökumppania on ja millaista on yhteistyön laatu? Olennaista tutkimuksessa oli selvittää nykyinen tilanne ja sponsoroinnin kipukohdat, miksi rahoitusta ei ole tarpeeksi ja miten tämä asia voitaisiin korjata.

Teoreettisessa viitekehyksessä käytimme markkinointiviestinnän alla olevaa sponsorointia, kulttuurimarkkinointiviestintää ja yhteistyöhön liittyviä aineistoja kuten suhdemarkkinointi. Kävimme myös läpi erilaisia sopimuksia ja vertasimme niitä työmme esimerkkeihin. Tutkimusmenetelmänä on käytetty laadullista tutkimusta ja tiedonkeruumenetelmänä teemahaastattelua. Teemahaastatteluja suoritettiin neljä kappaletta sponsoroivista yrityksistä.

Tulokset tukivat hyvin tutkimustamme. Päällimmäisiä asioita, mitä saimme selville oli henkilökohtaisten suhteiden suuri arvo. Sponsorointisuhteiden ylläpitäminen ja organisointi ovat äärimmäisen tärkeitä jatkuvan ja tuloksekkaan suhteen ylläpitämiseksi. Aikaa on varattava ja tapaamisia sekä yhteydenottoja täytyy järjestää ja sovituissa asioissa on pysyttävä. Suurimmat ongelmat olivatkin nimenomaan henkilökohtaisissa suhteissa, ajan puutteessa ja organisoinnin puutteessa.

Hyvin organisoituna nykyiset sponsorointisuhteet voi pitää kunnossa ja uusia hankkia. Sopimusten tekeminen, palavereiden pitäminen ja sovituissa asioissa pysyminen ovat myös mahdollisia hyvin organisoituna. On tehvävä uusia selkeitä sopimusmalleja, missä asiat on etukäteen mietitty ja joita voidaan tarjota sponsorointiyhteistyökumppaneille. On sovittava kaikista sopimuskauden aikaisista asioista, tapaamisista alustavasti jo sopimuksenteko hetkellä.
 
Our client is Kiiminkijoen Opisto which is the owner of Teatterikuoppa. Kiiminkijoen Opisto is an adult education centre. Teatterikuoppa is a small theatre which needs more funding and sponsorship incomes for further development of its operations. The main event of Teatterikuoppa has traditionally been a music event called Operettiviikot. This event was cancelled in the summers of 2009 and 2010 due to lack of funding.

In this thesis the sponsorship relations of Kiiminkijoen Opisto are studied. The study contains the present situation including the number of sponsorship partners and the nature of the relations. It was essential to determine the present situation and to determine the critical points.

The theoretical background included aspects of sponsorship, culture marketing, communications and co-operation related material such as relationship marketing. The research method is qualitative, and the research material was gathered via theme interviews. For this four different sponsorship partners were interviewed.

The results supported the study well. In the research results personal relationships rose surprisingly high role in successful sponsorship relations. Maintaining and organizing sponsorship relations are extremely important for rich and ongoing relationships. It is important to have time for appointments and to keep in touch with partners. In addition agreements need to be followed.

If organized, the current sponsorship relations are possible to maintain and new ones can be found. Writing contracts and keeping meetings are essential. New and clear models of contracts need to be created with all the things planned beforehand. In this way it is possible to introduce models to new and current partners. It is also important to agree on all the responsibilities and during the contract period already when writing the contract.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste