Strateginen markkinointisuunnitelma: Case: kasvua tavoitteleva valaistusalan pienyritys
Korpi, Anna (2011)
Korpi, Anna
2011
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023091325720
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023091325720
Tiivistelmä
Strateginen markkinointi tuo kilpailuetua yrityksille. Sen avulla pysytään mukana kilpailutilanteessa ja pystytään saavuttamaan asiakaslähtöisyys, joka on yritysten kasvun ja menestymisen edellytys. Toimeksiantaja on kasvua tavoitteleva valaistusalan pienyritys, jonka markkinointia ei ole tällä hetkellä resursoitu. Työ on tehty toimeksiantajan tarpeeseen ja se pohjautuu olemassa olevaan liike-toimintasuunnitelmaan.
Työn tavoite on antaa kuvaus strategisen markkinoinnin merkityksestä yrityksen kasvulle ja sitä kautta ymmärtää markkinoinnin resursoinnin tärkeys. Tarkoitus on luoda markkinointistrategia, jotta jatkossa markkinoinnin suunnittelu on säännöllistä ja jatkuvaa. Tässä työssä luotu markkinointistrategia toimii perustana jatkosuunnitelmille ja markkinoinnin kehittämiselle.
Opinnäytetyö on toiminnallinen ja sen kehitystehtävänä on luoda toimeksiantajalle markkinointistrategia. Teoriaosan tietoperustana on käytetty monipuolisesti strategisen markkinoinnin suunnittelun teoksia. Nykytilan kuvauksen tietoperustana ovat ajankohtaiset artikkelit ja uutiset valaistusalasta. Lähteinä on erilaisia tutkimuksia, artikkeleita, järjestöjen ja liittojen sivuja, jotka liittyvät valaistukseen ja sähköalaan. Lisäksi hyödynnetään havainnoinnin avulla saamaa tietoa, jota tapahtui työharjoittelussa. Tiedot on kerätty syksyn 2010 aikana.
Päätuloksena tuli esille, että ilman strategista markkinointia, yritys ei pysy mukana kilpailussa. Markkinoilla ei nykyään pärjätä tuote- ja myyntisuuntaisten konseptien varassa, vaan tarvitaan markkinointisuuntainen konsepti yritystoiminnalle, joka on yhteydessä yritysstrategiaan. Strateginen markkinointisuunnitelma toimeksiantajalle on suoraan hyödynnettävissä. Ilman kokonaisnäkemystä markkinoinnista, yritys jää helposti oletusten varaan omasta asemastaan ja markkinatilanteesta. Strategic marketing creates competitive advantage for companies. Through strategic marketing companies are able to maintain the foothold in the competition as well as to create customer oriented approach for the business operations, which is a prerequisite for the growth and success. The commissioner is a small growth seeking company operating in the lighting industry and its marketing functions are not currently resourced. This thesis is a strategic marketing plan for the company and it was created by basing on the needs of the commissioner as well as on the existing business plan.
The aim of the thesis is to define and to describe the meaning of a strategic marketing for the growth of a company and hence to understand the importance of resourcing in marketing. The objective is to create a marketing strategy so that in the future the planning is consistent and ongoing. The created marketing strategy will be the basis for future planning and marketing development.
The form of the thesis is functional and the development task is to create a marketing strategy for the commissioner. Versatile literature on the strategic marketing planning is used in the theoretical framework and the description of the current state of the lighting industry bases on articles and news. A variety of studies and articles, associations’ and unions’ internet pages related to the electrical and lighting industry are used as sources as well as the information obtained during the author’s traineeship at the commissioning company. The data has been collected during autumn 2010.
The main result of the study was that without a strategic marketing a company cannot keep up with the competition. Marketing oriented approach in the business operations linked to the company strategy is needed because the companies cannot only rely on the product and sales focused concepts in the current market. The strategic marketing plan created for the commissioner can be directly executed as it is. Without an overall picture of marketing and its benefits, a company can easily stay behind with its assumptions of its position in the field and the current state of the market.
Työn tavoite on antaa kuvaus strategisen markkinoinnin merkityksestä yrityksen kasvulle ja sitä kautta ymmärtää markkinoinnin resursoinnin tärkeys. Tarkoitus on luoda markkinointistrategia, jotta jatkossa markkinoinnin suunnittelu on säännöllistä ja jatkuvaa. Tässä työssä luotu markkinointistrategia toimii perustana jatkosuunnitelmille ja markkinoinnin kehittämiselle.
Opinnäytetyö on toiminnallinen ja sen kehitystehtävänä on luoda toimeksiantajalle markkinointistrategia. Teoriaosan tietoperustana on käytetty monipuolisesti strategisen markkinoinnin suunnittelun teoksia. Nykytilan kuvauksen tietoperustana ovat ajankohtaiset artikkelit ja uutiset valaistusalasta. Lähteinä on erilaisia tutkimuksia, artikkeleita, järjestöjen ja liittojen sivuja, jotka liittyvät valaistukseen ja sähköalaan. Lisäksi hyödynnetään havainnoinnin avulla saamaa tietoa, jota tapahtui työharjoittelussa. Tiedot on kerätty syksyn 2010 aikana.
Päätuloksena tuli esille, että ilman strategista markkinointia, yritys ei pysy mukana kilpailussa. Markkinoilla ei nykyään pärjätä tuote- ja myyntisuuntaisten konseptien varassa, vaan tarvitaan markkinointisuuntainen konsepti yritystoiminnalle, joka on yhteydessä yritysstrategiaan. Strateginen markkinointisuunnitelma toimeksiantajalle on suoraan hyödynnettävissä. Ilman kokonaisnäkemystä markkinoinnista, yritys jää helposti oletusten varaan omasta asemastaan ja markkinatilanteesta.
The aim of the thesis is to define and to describe the meaning of a strategic marketing for the growth of a company and hence to understand the importance of resourcing in marketing. The objective is to create a marketing strategy so that in the future the planning is consistent and ongoing. The created marketing strategy will be the basis for future planning and marketing development.
The form of the thesis is functional and the development task is to create a marketing strategy for the commissioner. Versatile literature on the strategic marketing planning is used in the theoretical framework and the description of the current state of the lighting industry bases on articles and news. A variety of studies and articles, associations’ and unions’ internet pages related to the electrical and lighting industry are used as sources as well as the information obtained during the author’s traineeship at the commissioning company. The data has been collected during autumn 2010.
The main result of the study was that without a strategic marketing a company cannot keep up with the competition. Marketing oriented approach in the business operations linked to the company strategy is needed because the companies cannot only rely on the product and sales focused concepts in the current market. The strategic marketing plan created for the commissioner can be directly executed as it is. Without an overall picture of marketing and its benefits, a company can easily stay behind with its assumptions of its position in the field and the current state of the market.