Ylivieskan kaupungin kuntatekniikan yksikön viestintätutkimus
Haikola, Anni (2011)
Haikola, Anni
2011
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023091325725
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023091325725
Tiivistelmä
Ylivieskan kaupungin kuntatekniikan yksikölle vuonna 2010 opinnäytetyönä toteutetun tutkimuksen tavoitteena oli viestinnän kehittäminen. Tarkoituksena oli selvittää käytössä olevien viestintäkanavien toimivuutta, havaita mahdollisia puutteita viestinnän toteutumisessa sekä löytää ratkaisukeinoja viestinnän tehostamiseksi.
Kuntatekniikan yksikön sisäistä viestintää kartoitettiin kvantitatiivisella tutkimuksella, joka toteutettiin kaikille työntekijöille suunnatulla strukturoidulla kyselylomakkeella. Ulkoista viestintää puolestaan tutkittiin haastattelumenetelmää käyttäen sekä tutustuen yksikön käytössä oleviin viestintävälineisiin. Kysely- ja haastattelututkimuksesta saatujen tulosten perusteella voitiin muodostaa käsitys yksikön viestinnän nykytilasta sekä eri kanavien käyttötavoista.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että Ylivieskan kaupungin kuntatekniikan yksikön viestintä toimii pääasiassa hyvin. Sisäisen viestinnän tiedonvälitykseen yksiköllä on käytössään eri kanavia, joiden kautta työntekijät saavat riittävästi tietoa työtehtäviinsä liittyen. Myös ulkoiseen tiedottamiseen yksikkö käyttää useita viestintäkanavia, jotta ainakin lainsäädännössä määritellyt vähimmäistavoitteet täyttyisivät. Varsinaiset kehittämisen tarpeet liittyvätkin näiden yksikössä olemassa olevien kanavien käytön tehostamiseen. Etenkin sähköisen viestinnän välineet kaipaavat lisää sekä käyttäjälähtöistä suunnittelua että sisältöä, jotta niiden välityksellä kohderyhmiä voidaan palvella paremmin.
Tutkimuksen perusteella voitiin todeta, että Ylivieskan kaupungin kuntatekniikan yksiköllä on käytössään kaikki toimivaan viestintään vaadittavat keinot ja kanavat, mutta niiden kaikkia mahdollisuuksia ei tällä hetkellä ole hyödynnetty. Opinnäytetyöstä toivotaankin olevan apua yksikön eri viestintäkanavien kehittämisessä. The aim of this thesis was the developing of the communication the one that has been carried out to the unit of the municipality technique of the town of Ylivieska in 2010 as a dissertation. The purpose was to analyze the functionality of the communicational channels in use, to perceive possible shortcomings in the coming true of the communication and to find solution means for the intensification of the communication.
The communication inside the unit of the municipality technique was surveyed with a quantitative study which was carried out with structured questionnaire directed to all the workers. In turn the external communication was studied using the interview method and becoming acquainted with communication equipment used by the unit. It was possible to form an idea of the present state of the communication of the unit and of the uses of different channels on the basis of the results that were obtained from a questionnaire survey and interview study.
From the research results it appeared that the communication of the unit of the municipality technique of the town of Ylivieska functions well mainly. For the communication of the internal communication there are different channels through which the workers get enough information to their assignments joining on the unit in its use. The unit uses several communicational channels also for the external informing so that at least the minimum objective that has been defined in the legislation would become full. The actual needs for the developing indeed join in their unit existing channels for the intensifying of the use. Especially the tools of the electric communication are in need of both the planning and the contents more so that through them the target groups can be better served.
Kuntatekniikan yksikön sisäistä viestintää kartoitettiin kvantitatiivisella tutkimuksella, joka toteutettiin kaikille työntekijöille suunnatulla strukturoidulla kyselylomakkeella. Ulkoista viestintää puolestaan tutkittiin haastattelumenetelmää käyttäen sekä tutustuen yksikön käytössä oleviin viestintävälineisiin. Kysely- ja haastattelututkimuksesta saatujen tulosten perusteella voitiin muodostaa käsitys yksikön viestinnän nykytilasta sekä eri kanavien käyttötavoista.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että Ylivieskan kaupungin kuntatekniikan yksikön viestintä toimii pääasiassa hyvin. Sisäisen viestinnän tiedonvälitykseen yksiköllä on käytössään eri kanavia, joiden kautta työntekijät saavat riittävästi tietoa työtehtäviinsä liittyen. Myös ulkoiseen tiedottamiseen yksikkö käyttää useita viestintäkanavia, jotta ainakin lainsäädännössä määritellyt vähimmäistavoitteet täyttyisivät. Varsinaiset kehittämisen tarpeet liittyvätkin näiden yksikössä olemassa olevien kanavien käytön tehostamiseen. Etenkin sähköisen viestinnän välineet kaipaavat lisää sekä käyttäjälähtöistä suunnittelua että sisältöä, jotta niiden välityksellä kohderyhmiä voidaan palvella paremmin.
Tutkimuksen perusteella voitiin todeta, että Ylivieskan kaupungin kuntatekniikan yksiköllä on käytössään kaikki toimivaan viestintään vaadittavat keinot ja kanavat, mutta niiden kaikkia mahdollisuuksia ei tällä hetkellä ole hyödynnetty. Opinnäytetyöstä toivotaankin olevan apua yksikön eri viestintäkanavien kehittämisessä.
The communication inside the unit of the municipality technique was surveyed with a quantitative study which was carried out with structured questionnaire directed to all the workers. In turn the external communication was studied using the interview method and becoming acquainted with communication equipment used by the unit. It was possible to form an idea of the present state of the communication of the unit and of the uses of different channels on the basis of the results that were obtained from a questionnaire survey and interview study.
From the research results it appeared that the communication of the unit of the municipality technique of the town of Ylivieska functions well mainly. For the communication of the internal communication there are different channels through which the workers get enough information to their assignments joining on the unit in its use. The unit uses several communicational channels also for the external informing so that at least the minimum objective that has been defined in the legislation would become full. The actual needs for the developing indeed join in their unit existing channels for the intensifying of the use. Especially the tools of the electric communication are in need of both the planning and the contents more so that through them the target groups can be better served.