Paperitehtaan tuotannon raaka-ainevarastojen seurannan ja toimintamallien selkeyttäminen
Vääräkangas, Sami (2011)
Vääräkangas, Sami
2011
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023091425783
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023091425783
Tiivistelmä
Insinöörityö käsittelee tuotannon tavaran vastaanoton varaston nimikkeiden seurannan ja toimintamallien kehittämistä paperitehtaalla. Työn tavoitteena oli selvittää, miten erikseen tilattavia nimikkeitä voitaisiin hallita ja miten se olisi järkevintä toteuttaa. Lisäksi tutkittiin, voitaisiinko varastointia ja muita logistisia toimintoja parantaa.
Tutkimusmenetelminä käytettiin haastatteluja ja havainnointia, joiden avulla kartoitettiin yrityksen tuotannon materiaalitoimintojen nykytilaa ja niissä ilmenneitä ongelmia. Kartoituksen jälkeen tutkittiin erilaisia toimintamalleja, joilla erikseen tilattavien nimikkeiden seuranta voitaisiin toteuttaa.
Suurin ongelma koettiin erikseen tilattavien nimikkeiden hallinnassa ja niiden seurannassa loma-aikoina. Nimikkeiden saattaminen järjestelmään ja seurannan tehostaminen loma-aikoina useammille henkilöille pienentäisi ongelmia. Työssä tehtyä Excel-taulukkoa voitaisiin hyödyntää toimintamalliuudistuksessa.
Työn tuloksina saatiin käsitys nykyisestä toimintamallista ja siihen liittyvistä ongelmista. Lisäksi yritys sai tietoonsa erikseen tilattavat materiaalit. Raaka-ainetilauksien toimintamallit voitaisiin yhtenäistää, mikäli viivakooditeknologiaa hyödynnettäisiin myös erikseen tilattaville nimikkeille. Yhtenäistämällä toimintamalleja selkeytettäisiin nimikkeiden varastonseurantaa ja parannettaisiin varaston käytettävyyttä sekä palvelutasoa.
Tutkimusmenetelminä käytettiin haastatteluja ja havainnointia, joiden avulla kartoitettiin yrityksen tuotannon materiaalitoimintojen nykytilaa ja niissä ilmenneitä ongelmia. Kartoituksen jälkeen tutkittiin erilaisia toimintamalleja, joilla erikseen tilattavien nimikkeiden seuranta voitaisiin toteuttaa.
Suurin ongelma koettiin erikseen tilattavien nimikkeiden hallinnassa ja niiden seurannassa loma-aikoina. Nimikkeiden saattaminen järjestelmään ja seurannan tehostaminen loma-aikoina useammille henkilöille pienentäisi ongelmia. Työssä tehtyä Excel-taulukkoa voitaisiin hyödyntää toimintamalliuudistuksessa.
Työn tuloksina saatiin käsitys nykyisestä toimintamallista ja siihen liittyvistä ongelmista. Lisäksi yritys sai tietoonsa erikseen tilattavat materiaalit. Raaka-ainetilauksien toimintamallit voitaisiin yhtenäistää, mikäli viivakooditeknologiaa hyödynnettäisiin myös erikseen tilattaville nimikkeille. Yhtenäistämällä toimintamalleja selkeytettäisiin nimikkeiden varastonseurantaa ja parannettaisiin varaston käytettävyyttä sekä palvelutasoa.