Sosiaalisten verkkoyhteisöpalveluiden käytön vaikutukset yläasteikäisten mielenterveyteen
Siira, Beata; Lammela, Janika; Majava, Henriikka (2023)
Siira, Beata
Lammela, Janika
Majava, Henriikka
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023091425831
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023091425831
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme aiheena on sosiaalisten verkkoyhteisöpalvelujen käytön vaikutukset yläasteikäisten mielenterveyteen. Halusimme tuoda esiin vaikutuksia sosiaalisten verkkoyhteisöpalvelujen käytön ja nuorten mielenterveyden välillä. Sosiaaliset verkkoyhteisöpalvelut, joita käsittelimme opinnäytetyössämme, olivat esimerkiksi TikTok, Instagram, Snapchat ja WhatsApp. Aihe on ajankohtainen, sillä sosiaalisen median käyttö on arkipäivää nykyajan nuorille. Lisäksi nuorten mielenterveyteen liittyvät haasteet ovat nousseet vahvemmin esille viime vuosina ja näihin haasteisiin on etsitty ratkaisuja esimerkiksi kouluterveydenhuollossa.
Yhteistyökouluna opinnäytetyössämme oli Kempeleen Kirkonkylän koulu ja kohderyhmä koostui 7.–9. luokkalaisista nuorista. Toiminnallisen opinnäytetyömme tuloksena syntyi nuorille suunnattu informatiivinen PowerPoint-opas, jonka sisältö pohjautui suomalaiseen ja kansainväliseen tutkimustietoon. Halusimme käsitellä aihetta monipuolisesti ja tämän vuoksi toimme esille kielteisiä sekä myönteisiä vaikutuksia. Opas esitettiin kohderyhmälle meidän itsemme sekä terveystiedon opettajan toimesta terveystiedon oppitunneilla. Keräsimme palautetta anonyymillä Webropol-kyselyllä, jonka avulla arvioimme opinnäytetyömme tuloksia. Tekemämme PowerPoint-opas jäi opetuskäyttöön yhteistyökoululle.
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli herätellä nuoria pohtimaan omaa sosiaalisen median käyttöä sekä lisätä tietoisuutta sosiaalisen median vaikutuksista mielenterveyteen. Halusimme tuoda esille myös mielenterveyden häiriöiden ennaltaehkäisyn merkitystä.
Koska sosiaalinen media on nuorten arkipäivää ja sen vaikutuksista puhutaan, oli kohderyhmällämme jo paljon tietoa tästä aiheesta etukäteen. Kuitenkin palautekyselyn perusteella nuoret saivat uutta tietoa ja uusia näkökulmia oppaasta. Palautekyselystä ilmeni, että opas herätteli nuoria pohtimaan omaa sosiaalisen median käyttöä. Myös yhteistyökoulun opettajat antoivat meille positiivista palautetta oppaan sisällöstä ja toteutuksesta.
Yhteistyökouluna opinnäytetyössämme oli Kempeleen Kirkonkylän koulu ja kohderyhmä koostui 7.–9. luokkalaisista nuorista. Toiminnallisen opinnäytetyömme tuloksena syntyi nuorille suunnattu informatiivinen PowerPoint-opas, jonka sisältö pohjautui suomalaiseen ja kansainväliseen tutkimustietoon. Halusimme käsitellä aihetta monipuolisesti ja tämän vuoksi toimme esille kielteisiä sekä myönteisiä vaikutuksia. Opas esitettiin kohderyhmälle meidän itsemme sekä terveystiedon opettajan toimesta terveystiedon oppitunneilla. Keräsimme palautetta anonyymillä Webropol-kyselyllä, jonka avulla arvioimme opinnäytetyömme tuloksia. Tekemämme PowerPoint-opas jäi opetuskäyttöön yhteistyökoululle.
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli herätellä nuoria pohtimaan omaa sosiaalisen median käyttöä sekä lisätä tietoisuutta sosiaalisen median vaikutuksista mielenterveyteen. Halusimme tuoda esille myös mielenterveyden häiriöiden ennaltaehkäisyn merkitystä.
Koska sosiaalinen media on nuorten arkipäivää ja sen vaikutuksista puhutaan, oli kohderyhmällämme jo paljon tietoa tästä aiheesta etukäteen. Kuitenkin palautekyselyn perusteella nuoret saivat uutta tietoa ja uusia näkökulmia oppaasta. Palautekyselystä ilmeni, että opas herätteli nuoria pohtimaan omaa sosiaalisen median käyttöä. Myös yhteistyökoulun opettajat antoivat meille positiivista palautetta oppaan sisällöstä ja toteutuksesta.