Ekologinen hoitopalvelu hius- ja kauneudenhoitoalan erikoisammattitutkinnossa
Pöyhönen, Sari (2023)
Pöyhönen, Sari
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023091525850
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023091525850
Tiivistelmä
Saimaan ammattiopistossa Sampossa Imatralla aloitettiin hius ja kauneudenhoitolan erikoisammattitutkinnon opetus alkuvuodesta 2023. Hius- ja kauneudenhoitoalan ekologinen hoitopalvelu jäi vielä loppuvuodesta 2022 suunnittelematta, joten tarve tälle tutkinnon osalle oli. Opinnäytetyössä toteutettiin hius- ja kauneudenhoitoalan erikoisammattitutkintoon hius- ja kauneudenhoitolan ekologinen hoitopalvelu tutkinnon osa. Tutkinnon osa rajattiin niin, että tässä opinnäytetyössä päätavoitteena oli erikoiskosmetologin osaamisalueeseen kuuluvat osat.
Ekologisuus on laaja käsite, se rajattiin selkeästi siihen, miten luonnollinen, vegaaninen ja sertifioitu kosmetiikka eroavat tosistaan. Ekologisuuden näkökulmasta tarkasteltiin tuotteiden tuotantoprosessia, raaka-aineita, kiellettyjä aineita sertifioidussa kosmetiikassa sekä miten kosmetiikka voi kierrättää oikein.
Tutkimuksessa käytettiin laadullista toimintatutkimusta. Toimintatutkimuksessa haastateltiin Saimaan ammattiopisto Sampon hius- ja kauneudenhoitoalan opettajia teemahaastattelulla sekä tehtiin kysely Forms-lomakkeella. Kyselyllä ja haastattelulla tutkittiin ammatinopettajien ajatuksia sekä mielipiteitä tutkinnon osan opettamiseen Moodle-alustalla.
Tietoperustassa tutkittiin oppimista, ekologisuutta ja sen määritelmiä sekä kosmetiikan ekologisuutta. Tutkimuksessa pyrittiin löytämään yhtäläisyyksiä ja eroja luonnonkosmetiikan, sertifioidun kosmetiikan ja vegaanikosmetiikan välillä.
Tutkimuskysymyksenä on, mikä on ekologista kosmetiikkaa?
Laadullisen tutkimuksen aineistoa kertyi runsaasti ja analysointivaiheessa aihetta rajattiin vielä lisää. Haastattelun, kyselyn ja kerätyn aineiston avulla valmistui ensimmäinen prototyyppi tutkinnon osasta, jota kehitettiin lisää tehdyn teemahaastattelun pohjalta.
Tutkimuskysymykseen saatiin vastaus, jossa tukena käytettiin kansallista lakia kosmeettisista valmisteista (492/2013), jossa säädetään EU-asetuksen valvonnasta, kosmetiikkapakkausten pakkausmerkintöjen ja Suomessa säilytettävien tuotetietojen kansallisista kielivaatimuksista sekä EU:n kosmetiikka-asetusta (1223/2009/EY).
Ekologisuus on laaja käsite, se rajattiin selkeästi siihen, miten luonnollinen, vegaaninen ja sertifioitu kosmetiikka eroavat tosistaan. Ekologisuuden näkökulmasta tarkasteltiin tuotteiden tuotantoprosessia, raaka-aineita, kiellettyjä aineita sertifioidussa kosmetiikassa sekä miten kosmetiikka voi kierrättää oikein.
Tutkimuksessa käytettiin laadullista toimintatutkimusta. Toimintatutkimuksessa haastateltiin Saimaan ammattiopisto Sampon hius- ja kauneudenhoitoalan opettajia teemahaastattelulla sekä tehtiin kysely Forms-lomakkeella. Kyselyllä ja haastattelulla tutkittiin ammatinopettajien ajatuksia sekä mielipiteitä tutkinnon osan opettamiseen Moodle-alustalla.
Tietoperustassa tutkittiin oppimista, ekologisuutta ja sen määritelmiä sekä kosmetiikan ekologisuutta. Tutkimuksessa pyrittiin löytämään yhtäläisyyksiä ja eroja luonnonkosmetiikan, sertifioidun kosmetiikan ja vegaanikosmetiikan välillä.
Tutkimuskysymyksenä on, mikä on ekologista kosmetiikkaa?
Laadullisen tutkimuksen aineistoa kertyi runsaasti ja analysointivaiheessa aihetta rajattiin vielä lisää. Haastattelun, kyselyn ja kerätyn aineiston avulla valmistui ensimmäinen prototyyppi tutkinnon osasta, jota kehitettiin lisää tehdyn teemahaastattelun pohjalta.
Tutkimuskysymykseen saatiin vastaus, jossa tukena käytettiin kansallista lakia kosmeettisista valmisteista (492/2013), jossa säädetään EU-asetuksen valvonnasta, kosmetiikkapakkausten pakkausmerkintöjen ja Suomessa säilytettävien tuotetietojen kansallisista kielivaatimuksista sekä EU:n kosmetiikka-asetusta (1223/2009/EY).