Anestesiasairaanhoitajan tehtävät epiduraali- ja spinaalipuudutuksen laitossa: oppimateriaalia sairaanhoitajaopiskelijoille
Korkala, Milla; Timmerbacka, Ida; Vornanen, Tiia (2023)
Korkala, Milla
Timmerbacka, Ida
Vornanen, Tiia
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023091525851
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023091525851
Tiivistelmä
Monia kirurgisia toimenpiteitä voidaan tehdä käyttäen anestesiamuotona erilaisia puudutuksia tai
puudutuksen ja yleisanestesian yhdistelmää. Tämän vuoksi erilaisten puudutusten osaaminen kuuluu olennaisesti anestesiasairaanhoitajan osaamistaitovaatimuksiin. Tässä opinnäytetyössä keskitytään sentraalisiin puudutuksiin, joita ovat epiduraali- ja spinaalipuudutus. Anestesiasairaanhoitajan ammatillisen pätevyyden tärkein osa-alue on anestesiahoidon sekä lääkehoidon toteuttaminen.
Anestesiasairaanhoitajan työhön kuuluu seurata potilaan vointia anestesian aikana, reagoida muutoksiin, valmistella tarvittavat välineet valmiiksi ja avustaa anestesialääkäriä sekä antaa potilasohjausta. Kiinnostuksemme opinnäytetyön aiheeseen tuli omasta mielenkiinnosta oppia lisää kyseisestä aiheesta ja koimme myös, ettei aihetta opiskella riittävän laajasti koulutuksemme aikana.
Opinnäytetyömme on toiminnallinen opinnäytetyö, joka koostuu teoreettisesta ja toiminnallisesta
osuudesta. Opinnäytetyön tilaajana toimi Oulun ammattikorkeakoulu. Toiminnallisen opinnäytetyön
tarkoituksena oli laatia laadukasta, hyödyllistä, selkeää, luotettavaa ja mielenkiintoa herättävää
sähköistä oppimateriaalia epiduraali- ja spinaalipuudutuksesta sekä anestesiasairaanhoitajan tehtävistä niiden laitossa leikkaushoitotyössä Oulun ammattikorkeakoulun hoitotyön opiskelijoille.
Opinnäytetyömme tavoitteena oli lisätä hoitotyön opiskelijoiden osaamista epiduraali- ja spinaalipuudutuksen laitossa.
Oppimateriaali laadittiin sähköiseksi materiaaliksi Moodleen H5P-aktiviteettia käyttäen ennalta
määriteltyjen laatutavoitteiden perusteella. Tavoitteina olivat luotettavuus, mielenkiinnon herättävyys, selkeys ja helppolukuisuus. Oppimateriaalissa käsiteltiin teoriaa epiduraali- ja spinaalipuudutuksesta, joka oli luotu H5P-aktiviteettiin diasarja muodossa. Oppimateriaaliin oli lisäksi luotu lyhyitä
tehtäviä aiheeseen liittyen. Oppimateriaalin ja laatutavoitteiden toteutumista arvioitiin kohderyhmän, toimeksiantajan ja tekijöiden toimesta. Saatujen palautteiden ja itsearvioinnin mukaan oppimateriaali vastasi laatutavoitteita.
Jatkokehitysideana pohdimme laadullisen tutkimuksen tekemistä siitä, miten potilaat kokevat epiduraali- tai spinaalipuudutuksen. Kehitysideana pohdittiin muiden puudutusten laittoa koskevaa oppimateriaalia tai puudutetun potilaan heräämöhoitoa sekä osastohoitoa koskevaa oppimateriaalia
jatko-osaksi meidän oppimateriaalillemme.
puudutuksen ja yleisanestesian yhdistelmää. Tämän vuoksi erilaisten puudutusten osaaminen kuuluu olennaisesti anestesiasairaanhoitajan osaamistaitovaatimuksiin. Tässä opinnäytetyössä keskitytään sentraalisiin puudutuksiin, joita ovat epiduraali- ja spinaalipuudutus. Anestesiasairaanhoitajan ammatillisen pätevyyden tärkein osa-alue on anestesiahoidon sekä lääkehoidon toteuttaminen.
Anestesiasairaanhoitajan työhön kuuluu seurata potilaan vointia anestesian aikana, reagoida muutoksiin, valmistella tarvittavat välineet valmiiksi ja avustaa anestesialääkäriä sekä antaa potilasohjausta. Kiinnostuksemme opinnäytetyön aiheeseen tuli omasta mielenkiinnosta oppia lisää kyseisestä aiheesta ja koimme myös, ettei aihetta opiskella riittävän laajasti koulutuksemme aikana.
Opinnäytetyömme on toiminnallinen opinnäytetyö, joka koostuu teoreettisesta ja toiminnallisesta
osuudesta. Opinnäytetyön tilaajana toimi Oulun ammattikorkeakoulu. Toiminnallisen opinnäytetyön
tarkoituksena oli laatia laadukasta, hyödyllistä, selkeää, luotettavaa ja mielenkiintoa herättävää
sähköistä oppimateriaalia epiduraali- ja spinaalipuudutuksesta sekä anestesiasairaanhoitajan tehtävistä niiden laitossa leikkaushoitotyössä Oulun ammattikorkeakoulun hoitotyön opiskelijoille.
Opinnäytetyömme tavoitteena oli lisätä hoitotyön opiskelijoiden osaamista epiduraali- ja spinaalipuudutuksen laitossa.
Oppimateriaali laadittiin sähköiseksi materiaaliksi Moodleen H5P-aktiviteettia käyttäen ennalta
määriteltyjen laatutavoitteiden perusteella. Tavoitteina olivat luotettavuus, mielenkiinnon herättävyys, selkeys ja helppolukuisuus. Oppimateriaalissa käsiteltiin teoriaa epiduraali- ja spinaalipuudutuksesta, joka oli luotu H5P-aktiviteettiin diasarja muodossa. Oppimateriaaliin oli lisäksi luotu lyhyitä
tehtäviä aiheeseen liittyen. Oppimateriaalin ja laatutavoitteiden toteutumista arvioitiin kohderyhmän, toimeksiantajan ja tekijöiden toimesta. Saatujen palautteiden ja itsearvioinnin mukaan oppimateriaali vastasi laatutavoitteita.
Jatkokehitysideana pohdimme laadullisen tutkimuksen tekemistä siitä, miten potilaat kokevat epiduraali- tai spinaalipuudutuksen. Kehitysideana pohdittiin muiden puudutusten laittoa koskevaa oppimateriaalia tai puudutetun potilaan heräämöhoitoa sekä osastohoitoa koskevaa oppimateriaalia
jatko-osaksi meidän oppimateriaalillemme.