Uuden esimiehen haasteet: kokemuksia finanssialan yrityksestä
Pisilä, Jenni (2011)
Pisilä, Jenni
2011
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023091825934
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023091825934
Tiivistelmä
Tämän laadullisen opinnäytetyön tarkoituksena oli käsitellä vasta-aloittaneen esimiehen haasteita finanssialan yrityksessä. Tavoitteena oli selvittää, mitkä tilanteet uudet esimiehet kokevat haasteellisina ja miten näihin tilanteisiin voitaisiin varautua. Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimi eräs finanssialan yritys.
Esimiehenä toimiminen on nykyisin ehkä haasteellisempaa kuin koskaan työelämän tehtävien monipuolistumisen myötä. Kiireen, tasa-arvon, globalisaation, kasvaneiden tehokkuusvaatimuksien ja asiakaslähtöisyyden myötä esimiehen tulisi omaksua useita eri rooleja ja tehtäviä.
Aineisto tähän opinnäytetyöhön saatiin haastattelemalla kuutta enintään vuoden nykyisessä esimiesasemassa ollutta henkilöä. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Tutkimuksen tavoitteena oli löytää yhteisiä teemoja kohdatuissa haasteissa, ei tutkia esimiehiä yksilöinä.
Esimiehet kokivat, että suurimmat haasteet liittyvät luottamuksen luomiseen, muutostilanteisiin, organisointiin ja resursseihin. Esimiehen persoonalla on mahdollisesti vaikutusta siihen, miten hän haasteisiin suhtautuu; näkeekö hän ne uhkana vai mahdollisuutena. Haasteisiin varautuminen on vaikeaa, koska tilanteet tulevat usein yllättäen ja odottamatta. Osa haasteista on myös sellaisia, joihin esimies ei voi suoraan vaikuttaa. Hyvällä perehdytyksellä voidaan kuitenkin helpottaa joitakin alun haasteita. Esimiehenä kehittyminen vaatii hyvää itsetuntemusta; kykyä tunnistaa omat vahvuudet ja heikkoudet.
Tämän opinnäytetyön avulla kohdeyritys sai tietoa siitä, mitkä tilanteet uusi esimies kokee haasteellisena. Yritys voi hyödyntää tutkimuksen avulla saatua tietoa pohtiessaan miten esimerkiksi uuden esimiehen perehdytystä voitaisiin kehittää. The purpose of this qualitative Bachelor’s thesis was to study the challenges new line managers face during the induction period within a company operating in the financial sector. The aim was to define, which situations new line managers experience as challenging and how they could prepare themselves for these situations. The commissioner company of this thesis is from the financial sector.
Acting as a line manager is more challenging these days due to the diversification of daily tasks in the working life. Tight schedules, equality, globalization, increased strain of effectiveness and customer orientated operations requires line managers to adopt numerous roles and responsibilities.
Data was collected by using a half structured theme interview by interviewing six line managers who have been in their current line manager position for one year at most. The aim of this research was not to study them as individuals but find common challenging factors that the interviewees had faced during the induction.
Line managers felt that the most challenging tasks were associated with organizational changes, building trust, organization and resources. Personality of the line manager presumably affected whether the challenge was seen as a threat or as an opportunity. Preparing for any challenge was very difficult as these often appears unexpected. Some of the challenges are such to which the line manager cannot influence. However, with thorough induction some of them can be facilitate. In order to become a good line manager requires high level self-knowledge; ability to identify ones strengths and weaknesses.
With the help of this thesis, the commissioner company received much needed support and information the most challenging tasks for new line managers. This way company can use this information as a guideline on how to improve their induction process.
Esimiehenä toimiminen on nykyisin ehkä haasteellisempaa kuin koskaan työelämän tehtävien monipuolistumisen myötä. Kiireen, tasa-arvon, globalisaation, kasvaneiden tehokkuusvaatimuksien ja asiakaslähtöisyyden myötä esimiehen tulisi omaksua useita eri rooleja ja tehtäviä.
Aineisto tähän opinnäytetyöhön saatiin haastattelemalla kuutta enintään vuoden nykyisessä esimiesasemassa ollutta henkilöä. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Tutkimuksen tavoitteena oli löytää yhteisiä teemoja kohdatuissa haasteissa, ei tutkia esimiehiä yksilöinä.
Esimiehet kokivat, että suurimmat haasteet liittyvät luottamuksen luomiseen, muutostilanteisiin, organisointiin ja resursseihin. Esimiehen persoonalla on mahdollisesti vaikutusta siihen, miten hän haasteisiin suhtautuu; näkeekö hän ne uhkana vai mahdollisuutena. Haasteisiin varautuminen on vaikeaa, koska tilanteet tulevat usein yllättäen ja odottamatta. Osa haasteista on myös sellaisia, joihin esimies ei voi suoraan vaikuttaa. Hyvällä perehdytyksellä voidaan kuitenkin helpottaa joitakin alun haasteita. Esimiehenä kehittyminen vaatii hyvää itsetuntemusta; kykyä tunnistaa omat vahvuudet ja heikkoudet.
Tämän opinnäytetyön avulla kohdeyritys sai tietoa siitä, mitkä tilanteet uusi esimies kokee haasteellisena. Yritys voi hyödyntää tutkimuksen avulla saatua tietoa pohtiessaan miten esimerkiksi uuden esimiehen perehdytystä voitaisiin kehittää.
Acting as a line manager is more challenging these days due to the diversification of daily tasks in the working life. Tight schedules, equality, globalization, increased strain of effectiveness and customer orientated operations requires line managers to adopt numerous roles and responsibilities.
Data was collected by using a half structured theme interview by interviewing six line managers who have been in their current line manager position for one year at most. The aim of this research was not to study them as individuals but find common challenging factors that the interviewees had faced during the induction.
Line managers felt that the most challenging tasks were associated with organizational changes, building trust, organization and resources. Personality of the line manager presumably affected whether the challenge was seen as a threat or as an opportunity. Preparing for any challenge was very difficult as these often appears unexpected. Some of the challenges are such to which the line manager cannot influence. However, with thorough induction some of them can be facilitate. In order to become a good line manager requires high level self-knowledge; ability to identify ones strengths and weaknesses.
With the help of this thesis, the commissioner company received much needed support and information the most challenging tasks for new line managers. This way company can use this information as a guideline on how to improve their induction process.