Varastointi ja automaatio
Niemimäki, Ari (2011)
Niemimäki, Ari
2011
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023091825942
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023091825942
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on perehdyttää lukija materiaalipalveluiden toimintaan ja monipuolisuuteen sekä tutkiskella nykyistä tilannetta ja miettiä mahdollisia parannusehdotuksia materiaalivirtoihin ehdottamalla erinäisiä automatisointimahdollisuuksia Raahen Ruukin materiaalipalveluille.
Alkuperäisenä ajatuksena työlle oli tarve miettiä eri keinoja, joilla sopeutua suurten ikäluokkien eläkkeelle siirtymiseen ja saavuttaa samanlainen työpanos, tehokkuus sekä laatu pienemmällä työntekijämäärällä.
Opinnäytetyötä suoritettiin tutustumalla itse materiaalipalveluiden toimintaan niin asiakkaan kuin työntekijän kannalta toimimalla osana projektiryhmää, sekä haastattelemalla avainasemassa olevia henkilöitä ja materiaalipalveluiden palveluita käyttäviä asiakkaita sähköisesti, lisäksi haastattelu paikan päällä tarkoituksena kartuttaa ns. hiljaista tietoa toimintamallien tehostamiseksi.
Työn pohjalta voidaan todeta että Materiaalipalveluiden työpanos nykyisellään sai kiitosta suurimmalta osalta asiakkaistaan ja muutamat havaitut epäkohdat sekä ehdotelmat tulevaisuuden suhteen on saatettu yleiseen tietoon odottamaan toimenpiteitä. The purpose of this thesis is to familiarise the reader with the operations of the material services and their complexity. In addition the current situation and standards are studied and improvements are suggested as automation options in Raahe Ruukki material services.
The original idea for this thesis was the need to adjust the material service to be able to function with fewer workers in the future without compromising the contribution, efficiency and quality of the services.
This thesis was made by familiarising with the operations of material service from the viewpoint of the client and warehouse workers. This was carried out by interviewing the key persons of both sides about the functions and habits of the workplace in order to gather information and tacit knowledge. This task was expanded by working as a part of the project team.
The interviews shows that the operations of material service was good and the quality of service had satisfied the customer needs. The few problems that were detected and the propositions concerning the future have been informed about and are pending further actions.
Alkuperäisenä ajatuksena työlle oli tarve miettiä eri keinoja, joilla sopeutua suurten ikäluokkien eläkkeelle siirtymiseen ja saavuttaa samanlainen työpanos, tehokkuus sekä laatu pienemmällä työntekijämäärällä.
Opinnäytetyötä suoritettiin tutustumalla itse materiaalipalveluiden toimintaan niin asiakkaan kuin työntekijän kannalta toimimalla osana projektiryhmää, sekä haastattelemalla avainasemassa olevia henkilöitä ja materiaalipalveluiden palveluita käyttäviä asiakkaita sähköisesti, lisäksi haastattelu paikan päällä tarkoituksena kartuttaa ns. hiljaista tietoa toimintamallien tehostamiseksi.
Työn pohjalta voidaan todeta että Materiaalipalveluiden työpanos nykyisellään sai kiitosta suurimmalta osalta asiakkaistaan ja muutamat havaitut epäkohdat sekä ehdotelmat tulevaisuuden suhteen on saatettu yleiseen tietoon odottamaan toimenpiteitä.
The original idea for this thesis was the need to adjust the material service to be able to function with fewer workers in the future without compromising the contribution, efficiency and quality of the services.
This thesis was made by familiarising with the operations of material service from the viewpoint of the client and warehouse workers. This was carried out by interviewing the key persons of both sides about the functions and habits of the workplace in order to gather information and tacit knowledge. This task was expanded by working as a part of the project team.
The interviews shows that the operations of material service was good and the quality of service had satisfied the customer needs. The few problems that were detected and the propositions concerning the future have been informed about and are pending further actions.