Suzuki Hayabusan moottoria koskevat teoreettiset tutkimukset sen soveltuvuudesta jatkuvan ja seisovan mailin nopeusennätyksiin sekä sen säätö moottorijarrussa
Palola, Hannu (2011)
Palola, Hannu
2011
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023091926000
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023091926000
Tiivistelmä
Team force major on noin 10 hengen ryhmä, jonka tavoitteena on ajaa Suzuki Hayabusa -moottoripyörällä Suomen, jopa maailman nopeusennätyksiä. Tutkimuksessa selvitettiin käytettävän moottorin soveltuvuutta nopeusennätyksiin teoriassa ja moottorin tiedonkeruun sekä palamispainemittauksen avulla. Ongelmana teoriatutkimuksessa oli ilokaasun toimintaa palamisprosessissa koskevan lähdemateriaalin vähyys.
Tutkimuksessa laskettiin teoreettisen työkierron tilasuureet neljässä eri pisteessä. Teoreettisten laskelmien perusteella havaittiin, ettei sylinterintäytös ole riittävä, jotta happea olisi tarpeeksi polttoainemäärään nähden ilman ilokaasua.
Moottorin säätämisen tuloksena saatiin pyörästä 356 hv takapyörältä ilokaasua käytettäessä. Tavoitteena oli 370 hv takapyörältä, joten ei aivan saavutettu tavoitetta. Palamispaineanturin hajoamisen takia, ei voitu mitata palamispaineita ilokaasua käytettäessä. Saatiin mitattua palamispaineet kuitenkin ilman ilokaasua ajettaessa. Tästä mittauksesta saatuun kuvaajaan iteroitiin teoreettisesti laskettu painetilavuuskuvaaja. Havaittiin mitatun ja teoreettisen kuvaajan vastaavan toisiaan ilman ristiriitaisia lähtöarvoja.
Tutkimuksessa laskettiin teoreettisen työkierron tilasuureet neljässä eri pisteessä. Teoreettisten laskelmien perusteella havaittiin, ettei sylinterintäytös ole riittävä, jotta happea olisi tarpeeksi polttoainemäärään nähden ilman ilokaasua.
Moottorin säätämisen tuloksena saatiin pyörästä 356 hv takapyörältä ilokaasua käytettäessä. Tavoitteena oli 370 hv takapyörältä, joten ei aivan saavutettu tavoitetta. Palamispaineanturin hajoamisen takia, ei voitu mitata palamispaineita ilokaasua käytettäessä. Saatiin mitattua palamispaineet kuitenkin ilman ilokaasua ajettaessa. Tästä mittauksesta saatuun kuvaajaan iteroitiin teoreettisesti laskettu painetilavuuskuvaaja. Havaittiin mitatun ja teoreettisen kuvaajan vastaavan toisiaan ilman ristiriitaisia lähtöarvoja.