Liiketoimintasuunnitelma aloittavalle moottoripyöräalan verkkokaupalle
Lassila, Niko (2011)
Lassila, Niko
2011
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023091926003
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023091926003
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on tehdä liiketoimintasuunnitelma aloittavalle moottoripyöräalan verkkokaupalle. Verkkokauppa on erikoistunut Harley-Davidson moottoripyörien varaosiin, vaatteisiin ja oheistarvikkeisiin. Liikeideana on tarjota mahdollisimman monipuolisesti tuotteita asiakassegmenteille. Työn toimeksiantajana on opinnäytetyön tekijä ja työ tulee hänen henkilökohtaiseen käyttöön.
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää verkkokaupan mahdollisuudet kannattavaan liiketoimintaan Internetissä ja pohtia toiminnan laajentamismahdollisuuksia liiketoiminnan vakiintuessa. Liiketoimintasuunnitelmassa tarkastellaan toimialan markkinatilannetta, johon tilastollinen pohja on saatu Tilastokeskukselta. Näiden tietojen avulla voidaan tarkastella kysyntää ja kilpailijoita. Verkkokaupan vertailua kilpailijoihin tehdään SWOT-analyysiä käyttäen. Verkkokaupan toiminto-ketjua ja kilpailuetua muihin kilpailijoihin on analysoitu arvoketjun avulla.
Internetin käytön lisääntymisen ansiosta sähköinen kaupankäynti on kasvanut. Nopeasti muuttuva ympäristö tarjoaa haasteita verkkokaupalle, niin oikean asiakaskunnan tavoittamisessa kuin mainonnan kohdistamisessa oikealle segmentille. Opinnäytetyössä on painotettu markkinointi-viestinnän merkitystä ja vaihtoehtoja. Painoarvo on digitaalisessa markkinoinnissa ja sen hyödyntämisessä yrityksen liiketoiminnassa. Lisäksi työssä on pohdittu sosiaalisen median merkitystä aloittavalle verkkokaupalle. Taloussuunnitelmassa esitellään perustettavan yrityksen kannattavuutta ja mahdollisuuksia menestyä markkinoilla. Tätä pohditaan liiketoiminnan rahoittamissuunnitelman, myyntikatelaskelman, tulos- ja kassabudjetin kautta.
Opinnäytetyössä tietoperustana on käytetty ajanmukaisia teoksia liiketoiminnan eri osa-alueilta. Lisäksi työssä perehdytään ja sovelletaan kuluttajasuojalakia (38/1978) etäkaupan osalta. Käy-tännön näkökulmaa työhön on tuonut opinnäytetyön tekijän vahva tietämys ja kokemus moottoripyöräalalta, joka näkyy työssä monipuolisina kannanottoina teorian rinnalla. The subject of this thesis was to create comprehensive business plan to commencing ecommerce which operates in motorcycle industry. The ecommerce is specialized in Harley-Davidson motorcycle spare parts, clothes and merchandise. The idea of business concept is to provide the most versatile products for all customer segments. The work will for the entrepreneur’s personal use.
The aim of the thesis was to find ecommerce opportunities for profitable business on the Internet and consider expansion opportunities when business stabilizes. The business plan examined the market situation in the industry and statistical theoretical foundation is from Statistical Center. This data can be used to examine the demands and competitors. Comparison to competitors was complete by using SWOT-analysis. Ecommerce operation and a competitive advantages were analysed by using value chain method.
The increasing use of Internet has also increased the use of ecommerce business. The rapidly changing online environment offers challenges to ecommerce, both in the right customer base and in targeting advertisements for them. The thesis emphasized the importance of marketing and marketing options. Focus was is on digital marketing and it’s exploitation in business. Furthermore, the importance of social media to commencing ecommerce was considered. Ecommerce’s profitability and opportunity to succeed in the market, were introduced in financial plan. This was analyzed by using statement of funds, gross margin, profit and financial income plans.
The thesis was based on contemporary works of different kind business sectors. The thesis also examined and applied Consumer Protection Law (38/1978) regarding e-commerce part. The author’s strong knowledge and experience in motorcycle industry brought practical aspect this thesis, which manifested itself as the author’s versatile comments alongside theory.
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää verkkokaupan mahdollisuudet kannattavaan liiketoimintaan Internetissä ja pohtia toiminnan laajentamismahdollisuuksia liiketoiminnan vakiintuessa. Liiketoimintasuunnitelmassa tarkastellaan toimialan markkinatilannetta, johon tilastollinen pohja on saatu Tilastokeskukselta. Näiden tietojen avulla voidaan tarkastella kysyntää ja kilpailijoita. Verkkokaupan vertailua kilpailijoihin tehdään SWOT-analyysiä käyttäen. Verkkokaupan toiminto-ketjua ja kilpailuetua muihin kilpailijoihin on analysoitu arvoketjun avulla.
Internetin käytön lisääntymisen ansiosta sähköinen kaupankäynti on kasvanut. Nopeasti muuttuva ympäristö tarjoaa haasteita verkkokaupalle, niin oikean asiakaskunnan tavoittamisessa kuin mainonnan kohdistamisessa oikealle segmentille. Opinnäytetyössä on painotettu markkinointi-viestinnän merkitystä ja vaihtoehtoja. Painoarvo on digitaalisessa markkinoinnissa ja sen hyödyntämisessä yrityksen liiketoiminnassa. Lisäksi työssä on pohdittu sosiaalisen median merkitystä aloittavalle verkkokaupalle. Taloussuunnitelmassa esitellään perustettavan yrityksen kannattavuutta ja mahdollisuuksia menestyä markkinoilla. Tätä pohditaan liiketoiminnan rahoittamissuunnitelman, myyntikatelaskelman, tulos- ja kassabudjetin kautta.
Opinnäytetyössä tietoperustana on käytetty ajanmukaisia teoksia liiketoiminnan eri osa-alueilta. Lisäksi työssä perehdytään ja sovelletaan kuluttajasuojalakia (38/1978) etäkaupan osalta. Käy-tännön näkökulmaa työhön on tuonut opinnäytetyön tekijän vahva tietämys ja kokemus moottoripyöräalalta, joka näkyy työssä monipuolisina kannanottoina teorian rinnalla.
The aim of the thesis was to find ecommerce opportunities for profitable business on the Internet and consider expansion opportunities when business stabilizes. The business plan examined the market situation in the industry and statistical theoretical foundation is from Statistical Center. This data can be used to examine the demands and competitors. Comparison to competitors was complete by using SWOT-analysis. Ecommerce operation and a competitive advantages were analysed by using value chain method.
The increasing use of Internet has also increased the use of ecommerce business. The rapidly changing online environment offers challenges to ecommerce, both in the right customer base and in targeting advertisements for them. The thesis emphasized the importance of marketing and marketing options. Focus was is on digital marketing and it’s exploitation in business. Furthermore, the importance of social media to commencing ecommerce was considered. Ecommerce’s profitability and opportunity to succeed in the market, were introduced in financial plan. This was analyzed by using statement of funds, gross margin, profit and financial income plans.
The thesis was based on contemporary works of different kind business sectors. The thesis also examined and applied Consumer Protection Law (38/1978) regarding e-commerce part. The author’s strong knowledge and experience in motorcycle industry brought practical aspect this thesis, which manifested itself as the author’s versatile comments alongside theory.