Asiakastyytyväisyyskysely Profiilikeskus Oy:n ulkomaisille asiakkaille
Pylväs, Elina (2011)
Pylväs, Elina
2011
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023091926011
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023091926011
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa käsitellään asiakastyytyväisyyskyselystä saatavien tulosten hyödyntämistä yrityksen tarjoamien palveluiden laadun parantamisessa ja uusien palvelukonseptien kehittämisessä. Toimeksianto saatiin kempeleläiseltä yritykseltä Profiilikeskus Oy:ltä. Tarkoituksena on selvittää mitä asioita pitäisi huomioida kansainvälisessä toimintaympäristössä sekä miten näiden seikkojen pohjalta voitaisiin parantaa kansainvälistä markkinointia sekä tuotteiden ja palveluiden tarjontaa.
Tutkimuksen teoriaosassa keskityttiin asiakastyytyväisyyteen, kansainväliseen toimintaympäristöön sekä kansainväliseen markkinoinnin tutkimiseen. Opinnäytetyön empiirisessä osassa käytetään kvantitatiivista tutkimusmenetelmää, koska aineistoa halutaan analysoida numeerisesti. Empiiristä osaa varten laaditaan sähköinen kysely ja linkki kyselyyn lähetetään vastaajille sähköpostin välityksellä. Kyselyn kysymykset laaditaan yhdessä tilaajan kanssa ja tekijä siirtää kyselyn sähköiseen muotoon.
Tutkimuksessa ilmeni, että kohdeyrityksen toimintaan sekä palveluihin ja tuotteisiin ollaan yleisesti tyytyväisiä. Tuotteita pidettiin laadukkaina ja yrityksen toimintaa luotettavana. Myyntihenkilöstön tavoitettavuus ja kielitaito saivat arvostusta, mutta tietämystä tuotteista ja palveluista pitäisi pyrkiä parantamaan. Lisäksi internetin tuomia mahdollisuuksia tulisi käyttää paremmin hyödyksi.
Tutkimuksen teoriaosassa keskityttiin asiakastyytyväisyyteen, kansainväliseen toimintaympäristöön sekä kansainväliseen markkinoinnin tutkimiseen. Opinnäytetyön empiirisessä osassa käytetään kvantitatiivista tutkimusmenetelmää, koska aineistoa halutaan analysoida numeerisesti. Empiiristä osaa varten laaditaan sähköinen kysely ja linkki kyselyyn lähetetään vastaajille sähköpostin välityksellä. Kyselyn kysymykset laaditaan yhdessä tilaajan kanssa ja tekijä siirtää kyselyn sähköiseen muotoon.
Tutkimuksessa ilmeni, että kohdeyrityksen toimintaan sekä palveluihin ja tuotteisiin ollaan yleisesti tyytyväisiä. Tuotteita pidettiin laadukkaina ja yrityksen toimintaa luotettavana. Myyntihenkilöstön tavoitettavuus ja kielitaito saivat arvostusta, mutta tietämystä tuotteista ja palveluista pitäisi pyrkiä parantamaan. Lisäksi internetin tuomia mahdollisuuksia tulisi käyttää paremmin hyödyksi.