Kansainväliset kaksoistutkinnot ammattikorkeakouluissa: kehittämiskohteena Oulun seudun ammattikorkeakoulu
Alioravainen, Laura (2011)
Alioravainen, Laura
2011
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092026062
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092026062
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Oulun seudun ammattikorkeakoulu. Opinnäytetyön tarve on kuitenkin johdettavissa vuonna 1998 aloitetusta Bolognan prosessista, jonka tarkoituksena oli luoda yhtenäinen eurooppalainen korkeakoulujärjestelmä ja tiedon Eurooppa. Kansainväliset yhteis – ja kaksoistutkinnot ovat tärkeä osa korkeakoulujärjestelmän yhdistämistä, sillä se vaatii syvempää yhteistyötä korkeakoulujen välillä ja nostaa liikkuvuuden uudelle tasolle.
Kansainväliset yhteis – ja kaksoistutkinnot ovat kuitenkin ammattikorkeakoulutasolla vielä melko harvinaisia ja vain muutamalla koululla on vakiintuneet partnerit ja liikkujamäärät. Oulun seudun ammattikorkeakoulu on juuri aloittanut uuden kaksoistutkinto-ohjelman ja tämän opinnäytetyön tarkoitus on sekä kartoittaa yhteis – ja kaksoistutkintojen asemaa ammattikorkeakouluissa että tuottaa kehitysehdotuksia Oulun seudun ammattikorkeakoululle.
Tutkimusmenetelmänä on käytetty laadullista tutkimusta. Tutkimus koostuu kahdesta osasta: kaikille Suomen ammattikorkeakouluille lähetetystä kyselylomakkeesta sekä vertailevasta haastattelusta Oulun seudun ammattikorkeakoulun ja Metropolian kesken. Opinnäytetyön tietoperusta rakentuu pääasiallisesti opetusministeriön korkeakoulujen kansainvälistymisstrategiasta vuodelle 2015 asti ja opetushallituksen muistiosta kansainvälisistä yhteis – ja kaksoistutkinnoista sekä katsauksesta CIMO:n Suomen korkeakoulujen kansainvälistymisraporttiin vuodelta 2009.
Kansainvälistä kaksoistutkintotoimintaa esiintyy huomattavasti enemmän kuin yhteistutkintotoimintaa ja suurin osa partnereista on Euroopan sisältä. Useissa kouluissa ongelmaksi oli kuitenkin havaittu osallistuvien opiskelijoiden vähyys. Tärkeimmiksi kehittämiskohteiksi Oulun seudun ammattikorkeakoululle nousi ehdottomuus kirjallisissa sopimuksissa, markkinoinnin kehittäminen sekä yhteistyöverkoston hyödyntäminen niin oman ammattikorkeakoulun sisällä kuin ulkomaisten partnereiden kanssa. The motive for this thesis can be found in the Bologna Process established in 1998. The purpose of the Bologna Process was to unify the higher education system in Europe and to create a new dimension of knowledge. Joint Degrees and Double Degrees have a crucial part in this process since it demands more profound co-operation between higher education institutes. Moreover it creates a new level of mobility for students and the faculty. The purpose of this thesis was to examine the statue of Joint Degrees and Double Degrees at University of Applied Sciences and to find issues of development for Oulu University of Applied Sciences.
In order to meet the goals of the thesis a qualitative research method was employed. The qualitative research was constructed in two parts. In the first part the exploration of the prevalence of Joint and Double Degrees was conducted by sending a questionnaire to all Universities of Applied Sciences in Finland. The second part was a benchmarking interview between Oulu University of Applied Sciences and Metropolia University of Applied Sciences. The theory of the thesis was collected from the strategy for the internationalization of higher education institutions in Finland created by the Ministry of Education and from the memo of Joint and Double Degrees wrote by the Finnish National Board of Education. In addition a CIMO report of the internationalization of higher education institutes in 2009 was utilized.
International Double Degrees are remarkably more common than international Joint Degrees and most of the partners are part of Europe. At most Universities of Applied Sciences the main problem was the lack of students participating in the Double Degree programmes. The most important issues of development for Oulu University of Applied Sciences found were the importance of written contracts, development of marketing and the full exploitation of co-operation and networking both within case University and its foreign partners.
Kansainväliset yhteis – ja kaksoistutkinnot ovat kuitenkin ammattikorkeakoulutasolla vielä melko harvinaisia ja vain muutamalla koululla on vakiintuneet partnerit ja liikkujamäärät. Oulun seudun ammattikorkeakoulu on juuri aloittanut uuden kaksoistutkinto-ohjelman ja tämän opinnäytetyön tarkoitus on sekä kartoittaa yhteis – ja kaksoistutkintojen asemaa ammattikorkeakouluissa että tuottaa kehitysehdotuksia Oulun seudun ammattikorkeakoululle.
Tutkimusmenetelmänä on käytetty laadullista tutkimusta. Tutkimus koostuu kahdesta osasta: kaikille Suomen ammattikorkeakouluille lähetetystä kyselylomakkeesta sekä vertailevasta haastattelusta Oulun seudun ammattikorkeakoulun ja Metropolian kesken. Opinnäytetyön tietoperusta rakentuu pääasiallisesti opetusministeriön korkeakoulujen kansainvälistymisstrategiasta vuodelle 2015 asti ja opetushallituksen muistiosta kansainvälisistä yhteis – ja kaksoistutkinnoista sekä katsauksesta CIMO:n Suomen korkeakoulujen kansainvälistymisraporttiin vuodelta 2009.
Kansainvälistä kaksoistutkintotoimintaa esiintyy huomattavasti enemmän kuin yhteistutkintotoimintaa ja suurin osa partnereista on Euroopan sisältä. Useissa kouluissa ongelmaksi oli kuitenkin havaittu osallistuvien opiskelijoiden vähyys. Tärkeimmiksi kehittämiskohteiksi Oulun seudun ammattikorkeakoululle nousi ehdottomuus kirjallisissa sopimuksissa, markkinoinnin kehittäminen sekä yhteistyöverkoston hyödyntäminen niin oman ammattikorkeakoulun sisällä kuin ulkomaisten partnereiden kanssa.
In order to meet the goals of the thesis a qualitative research method was employed. The qualitative research was constructed in two parts. In the first part the exploration of the prevalence of Joint and Double Degrees was conducted by sending a questionnaire to all Universities of Applied Sciences in Finland. The second part was a benchmarking interview between Oulu University of Applied Sciences and Metropolia University of Applied Sciences. The theory of the thesis was collected from the strategy for the internationalization of higher education institutions in Finland created by the Ministry of Education and from the memo of Joint and Double Degrees wrote by the Finnish National Board of Education. In addition a CIMO report of the internationalization of higher education institutes in 2009 was utilized.
International Double Degrees are remarkably more common than international Joint Degrees and most of the partners are part of Europe. At most Universities of Applied Sciences the main problem was the lack of students participating in the Double Degree programmes. The most important issues of development for Oulu University of Applied Sciences found were the importance of written contracts, development of marketing and the full exploitation of co-operation and networking both within case University and its foreign partners.