Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma
Vainikainen, Kata (2023)
Vainikainen, Kata
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092026103
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092026103
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää sosiaalisen median markkinointisuunnitelma kohdeyritykselle valittuihin sosiaalisen median kanaviin. Yrityksellä on kaksi aktiivista sosiaalisen median kanavaa, jotka otettiin molemmat mukaan sosiaalisen median markkinointisuunnitelmaan. Markkinointisuunnitelman tarkoituksena on lisätä yrityksen näkyvyyttä orgaanisten sosiaalisten median postausten avulla yrityksen kohderyhmän keskuudessa.
Opinnäytetyö koostuu teoreettisesta ja toiminnallisesta osuudesta. Teoreettinen osuus käsittelee digimarkkinointia, sosiaalista mediaa ja sen eri kanavia sekä tuloste mittaamista. Teoreettisessa osuudessa käsitellään tämän lisäksi vaikuttajamarkkinointia sekä Instagram-analytiikkaa. Toiminnallisessa osuudessa käytettiin SWOT-analyysia yrityksen nykytilanteen analysointiin sekä havainnointitaulukkoa yrityksen neljän Instagram julkaisun tarkasteluun. Toiminnallinen osuus sisältää tämän lisäksi kilpailija-analyysin, jota käytettiin kartoittamaan yrityksen kolmen kilpailijan sosiaalisten median kanavien tilannetta ja toimintaa.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi selkeä ja helppokäyttöinen sosiaalisen median markkinointisuunnitelma valittuihin kanaviin. Kanaviksi valittiin yrityksen jo olemassa olevat sosiaalisen median kanavat Instagram ja Facebook. Suunnitelma auttaa yritystä saamaan näkyvyyttä halutun kohderyhmän keskuudessa. Tulosten analysointi otettiin huomioon markkinointisuunnitelmaa tehtäessä. Tuloksena syntyneen sosiaalisen median markkinointisuunnitelman avulla yritys saa lisää näkyvyyttä halutun kohderyhmän keskuudessa ja se helpottaa yrityksen sisällöntuotantoa sekä sen suunnittelua jatkossa.
Opinnäytetyö koostuu teoreettisesta ja toiminnallisesta osuudesta. Teoreettinen osuus käsittelee digimarkkinointia, sosiaalista mediaa ja sen eri kanavia sekä tuloste mittaamista. Teoreettisessa osuudessa käsitellään tämän lisäksi vaikuttajamarkkinointia sekä Instagram-analytiikkaa. Toiminnallisessa osuudessa käytettiin SWOT-analyysia yrityksen nykytilanteen analysointiin sekä havainnointitaulukkoa yrityksen neljän Instagram julkaisun tarkasteluun. Toiminnallinen osuus sisältää tämän lisäksi kilpailija-analyysin, jota käytettiin kartoittamaan yrityksen kolmen kilpailijan sosiaalisten median kanavien tilannetta ja toimintaa.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi selkeä ja helppokäyttöinen sosiaalisen median markkinointisuunnitelma valittuihin kanaviin. Kanaviksi valittiin yrityksen jo olemassa olevat sosiaalisen median kanavat Instagram ja Facebook. Suunnitelma auttaa yritystä saamaan näkyvyyttä halutun kohderyhmän keskuudessa. Tulosten analysointi otettiin huomioon markkinointisuunnitelmaa tehtäessä. Tuloksena syntyneen sosiaalisen median markkinointisuunnitelman avulla yritys saa lisää näkyvyyttä halutun kohderyhmän keskuudessa ja se helpottaa yrityksen sisällöntuotantoa sekä sen suunnittelua jatkossa.