Kohdeyrityksen kannattavuuslaskennan kehittäminen
Mankinen, Heidi (2011)
Mankinen, Heidi
2011
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092226183
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092226183
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia toimeksiantajayritykselle kannattavuuslaskentaa helpottamaan kannattavuuslaskuri, joka laskee automaattisesti pohjatiedoiksi syötettyjen tietojen perusteella erillisten tuotteiden tai koko valitun tuoteperheen käyttö- ja myyntikatteet. Työkalun tarkoituksena oli toimia apuvälineenä taloudellisen tuloksen ennustamisessa, ja sen avulla voidaan tutkia eri tulostekijöiden vaikutusta kannattavuuteen.
Työkalun tekemisen pohjustusta varten laskettiin erään tuoteryhmän sekä erillisten tuotteiden kannattavuudet vuodelle 2010. Pohjatyöskentelyn avulla saatiin kokonaiskuva liiketoiminnan ja tuoteryhmän tuotteiden kannattavuudesta. Saatuja tietoja käytettiin kannattavuuslaskurin lähtöarvoina.
Opinnäytetyö oli luonteeltaan toiminnallinen, ja se koostui teoriaosasta sekä toiminnallisesta osasta. Aineistoa kerättiin yrityksen toiminnanohjausjärjestelmästä sekä yrityksessä työskentelevien henkilöiden tekemistä raporteista ja tiedostoista. Tietoperustana käytettiin aiheeseen liittyviä painettuja teoksia sekä toimialaa käsitteleviä Internet-sivustoja, sekä yhtä lehtiartikkelia.
Liiketoiminta on erittäin kannattavaa kohdeyrityksessä. Kannattavuudeltaan heikoimmatkaan tuotteet eivät ole tappiollisia, mutta niiden kannattavuus ei vastannut liiketoiminnan kannattavuustavoitteita, joten kehittämisen varaa on. Raaka-aineet muodostavat suurimman osan kustannuksista, ja myös pakkausmuoto vaikuttaa suuresti katteisiin.
Asiakkaiden maksuvalmiudesta voisi tehdä tutkimuksia. Lisäksi yrityksessä voitaisiin ottaa käyttöön jokin kustannuslaskentamenetelmä, jolloin tulosta voisi tutkia tuote- tai asiakastasolla ottaen huomioon yleiskustannukset. The aim of this Bachelor’s thesis is to create a tool that automatically calculates gross margins and product margins for a product group or separate products, on the basis of the pre-entered data. The purpose of the tool was to help the client company with predicting economic profit and producing sensitivity analyses.
The profitability of the business and the products in the year 2010 were calculated first. The purpose of the study was to create a general view of the business sector and the products, and the data was used as a baseline in the tool.
This functional thesis consisted of a theory section and a functional section. The theory section included information of profitability thinking and the business in general. The framework was collected from scientific literature and the Internet. The data for the functional section was collected from the enterprise resource planning system of the company and reports and files created by the personnel working in the company.
As a summary, the business is very profitable in the case company. Even the weakest products are profitable, but as their margin percentages did not reach the target values, there still are things to improve. Raw materials form the largest part of the product costs. Also the packaging solutions affect the margins.
Some studies of the customers’ liquidity could be useful for the company. In addition, introducing some kind of a costing model would allow the company to analyze the product or customer profitability, taking into account the indirect costs.
Työkalun tekemisen pohjustusta varten laskettiin erään tuoteryhmän sekä erillisten tuotteiden kannattavuudet vuodelle 2010. Pohjatyöskentelyn avulla saatiin kokonaiskuva liiketoiminnan ja tuoteryhmän tuotteiden kannattavuudesta. Saatuja tietoja käytettiin kannattavuuslaskurin lähtöarvoina.
Opinnäytetyö oli luonteeltaan toiminnallinen, ja se koostui teoriaosasta sekä toiminnallisesta osasta. Aineistoa kerättiin yrityksen toiminnanohjausjärjestelmästä sekä yrityksessä työskentelevien henkilöiden tekemistä raporteista ja tiedostoista. Tietoperustana käytettiin aiheeseen liittyviä painettuja teoksia sekä toimialaa käsitteleviä Internet-sivustoja, sekä yhtä lehtiartikkelia.
Liiketoiminta on erittäin kannattavaa kohdeyrityksessä. Kannattavuudeltaan heikoimmatkaan tuotteet eivät ole tappiollisia, mutta niiden kannattavuus ei vastannut liiketoiminnan kannattavuustavoitteita, joten kehittämisen varaa on. Raaka-aineet muodostavat suurimman osan kustannuksista, ja myös pakkausmuoto vaikuttaa suuresti katteisiin.
Asiakkaiden maksuvalmiudesta voisi tehdä tutkimuksia. Lisäksi yrityksessä voitaisiin ottaa käyttöön jokin kustannuslaskentamenetelmä, jolloin tulosta voisi tutkia tuote- tai asiakastasolla ottaen huomioon yleiskustannukset.
The profitability of the business and the products in the year 2010 were calculated first. The purpose of the study was to create a general view of the business sector and the products, and the data was used as a baseline in the tool.
This functional thesis consisted of a theory section and a functional section. The theory section included information of profitability thinking and the business in general. The framework was collected from scientific literature and the Internet. The data for the functional section was collected from the enterprise resource planning system of the company and reports and files created by the personnel working in the company.
As a summary, the business is very profitable in the case company. Even the weakest products are profitable, but as their margin percentages did not reach the target values, there still are things to improve. Raw materials form the largest part of the product costs. Also the packaging solutions affect the margins.
Some studies of the customers’ liquidity could be useful for the company. In addition, introducing some kind of a costing model would allow the company to analyze the product or customer profitability, taking into account the indirect costs.