Tiimiläisten työmotivaation kehittäminen Case Oyj Stockmann Abp Oulun tavaratalo myyntiryhmä D
Sorvoja, Pia (2011)
Sorvoja, Pia
2011
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092226188
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092226188
Tiivistelmä
Motivoitunut työntekijä on yrityksen tärkeä voimavara. Kehittämistehtävä oli jatkoa vuonna 2005 Oulun Stockmannille tekemälleni opinnäytetyölle. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli rakentaa toimivat motivaatiotyökalut myyntiryhmä D:n esimiesten käyttöön.
Työmotivaatiotutkimus suoritettiin kvantitatiivisena tutkimuksena syys-lokakuussa 2010 ja tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselylomaketta. Tutkimuksen tavoitteena oli löytää työntekijöitä motivoivat ja ei-motivoivat asiat. Tutkimuksen ajankohtana myyntiryhmässä työskenteli 50 työntekijää ja kyselyyn vastasi 32 henkilöä. Saadut vastaukset analysoitiin SPSS-ohjelmalla. Opinnäytetyön teoriaosa perustuu suurimmaksi osaksi motivaatiota käsittelevään kirjallisuuteen ja lehtiartikkeleihin.
Suoritetun tutkimuksen tulosten perusteella myyntiryhmä D:ssä oli suhteellisen hyvä työmotivaatio. Käsite työmotivaatio koettiin vastaajien keskuudessa haluksi tehdä omaa työtään ja kiinnostusta työtä kohtaan. Vastaajat eivät olleet tyytyväisiä palkkausjärjestelmään ja hyvästä työstä saamaansa palkitsemiseen. He toivoivat myös uutta palkkiojärjestelmää. Työntekijöitä motivoivat eniten tyytyväiset asiakkaat ja heiltä saatu palaute, onnistumisen tunne, haastavat tehtävät sekä mukavat ja ammattitaitoiset työkaverit.
Tutkimuksen jälkeen tehtävän kehittämistehtävän tarkoitus oli rakentaa motivaatiotyökalut esimiesten käyttöön. Näillä työkaluilla pyritään kehittämään työntekijöitä vähemmän motivoivia asioita ja vahvistamaan motivoivia asioita. Ensimmäinen työkalu on tiimiläisen palkitseminen, ja sen rakentaminen perustui työmotivaatiotutkimuksessa ilmenneeseen tarpeeseen työntekijöiden palkitsemisesta. Työkalu tiimiläisen palkitsemisesta on linjassa Stockmannin strategian kanssa. Toinen työkalu on tiimiläisten sytyttäminen aamuinfossa, joka on loistava paikka motivoida työntekijöitä. Työkalussa käytettävien kysymysten avulla herätellään keskustelua aiheesta sytyttävä tehtävä. Tämän työkalun toivotaan lisäävän tiimiläisten sisäistä motivaatiota, kun hän tuntee tekevänsä merkityksellistä työtä ja käyttää siinä omia vahvuuksiaan. Jatkotoimenpiteinä työkalujen toimivuutta voidaan tutkia vuoden tai parin päästä ja siinä voidaan käyttää apuna kvalitatiivista tutkimusta.
Työmotivaatiotutkimus suoritettiin kvantitatiivisena tutkimuksena syys-lokakuussa 2010 ja tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselylomaketta. Tutkimuksen tavoitteena oli löytää työntekijöitä motivoivat ja ei-motivoivat asiat. Tutkimuksen ajankohtana myyntiryhmässä työskenteli 50 työntekijää ja kyselyyn vastasi 32 henkilöä. Saadut vastaukset analysoitiin SPSS-ohjelmalla. Opinnäytetyön teoriaosa perustuu suurimmaksi osaksi motivaatiota käsittelevään kirjallisuuteen ja lehtiartikkeleihin.
Suoritetun tutkimuksen tulosten perusteella myyntiryhmä D:ssä oli suhteellisen hyvä työmotivaatio. Käsite työmotivaatio koettiin vastaajien keskuudessa haluksi tehdä omaa työtään ja kiinnostusta työtä kohtaan. Vastaajat eivät olleet tyytyväisiä palkkausjärjestelmään ja hyvästä työstä saamaansa palkitsemiseen. He toivoivat myös uutta palkkiojärjestelmää. Työntekijöitä motivoivat eniten tyytyväiset asiakkaat ja heiltä saatu palaute, onnistumisen tunne, haastavat tehtävät sekä mukavat ja ammattitaitoiset työkaverit.
Tutkimuksen jälkeen tehtävän kehittämistehtävän tarkoitus oli rakentaa motivaatiotyökalut esimiesten käyttöön. Näillä työkaluilla pyritään kehittämään työntekijöitä vähemmän motivoivia asioita ja vahvistamaan motivoivia asioita. Ensimmäinen työkalu on tiimiläisen palkitseminen, ja sen rakentaminen perustui työmotivaatiotutkimuksessa ilmenneeseen tarpeeseen työntekijöiden palkitsemisesta. Työkalu tiimiläisen palkitsemisesta on linjassa Stockmannin strategian kanssa. Toinen työkalu on tiimiläisten sytyttäminen aamuinfossa, joka on loistava paikka motivoida työntekijöitä. Työkalussa käytettävien kysymysten avulla herätellään keskustelua aiheesta sytyttävä tehtävä. Tämän työkalun toivotaan lisäävän tiimiläisten sisäistä motivaatiota, kun hän tuntee tekevänsä merkityksellistä työtä ja käyttää siinä omia vahvuuksiaan. Jatkotoimenpiteinä työkalujen toimivuutta voidaan tutkia vuoden tai parin päästä ja siinä voidaan käyttää apuna kvalitatiivista tutkimusta.