Yrittäjyyskasvatuksen opetuksen kehittäminen hevostenhoitajien koulutuksessa
Vuollet, Marjaana (2011)
Vuollet, Marjaana
2011
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092226189
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092226189
Tiivistelmä
Yrittäjyyskasvatukselle asetetaan toisella asteella yhä enemmän vaatimuksia ja tavoitteita, kuten muillakin kouluasteilla. Yrittäjyyskasvatus on ollut opetussuunnitelmien perusteissa jo 1990-luvun alkupuolelta saakka, mutta yhä on epäselvyyttä siitä, mitä yrittäjyyskasvatuksella tarkoitetaan sekä mitä siitä tulisi oppia miten sitä tulisi opettaa. Yrittäjyydelle asetetaan yhteiskunnan taholta yhä enemmän toiveita yhteiskunnan hyvin-voinnin nostajana.
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin, miten yrittäjyyskasvatusta voidaan kehittää toisella asteella ja erityisesti hevostalousyrittäjyydessä. Työskentelyn keskeisenä lähtökohtana on toimialalähtöisesti etsiä mitä ja miten toteutettuna yrittäjyyskasvatusta kannattaisi opettaa toisen asteen hevostalouden opiskelijoille.
Aineistona käytettiin hevostalousopiskelijoille järjestetyn innovaatioistunnon tuloksia, hevosalan eri toimijoiden haastatteluja sekä tutkimuskyselyä. Tutkimusmenetelminä käytettiin pääosin laadullista tutkimusta ja viimeisen vaiheen priorisointikyselyssä myös määrällistä tutkimusta.
Yrittäjyyskasvatuksella tarkoitetaan muutakin kuin liiketalouden opettamista. Tarvitaan tietoa, taitoa ja asennetta. Yrittäjyys on paljolti ajattelu- ja toimintatapa sekä suhtautumistapa työntekoon. Yrittäjyyttä tarvitaan niin omassa yrityksessä työskenneltäessä kuin työntekijänä toisen palveluksessakin niin sanottuna sisäisenä yrittäjyytenä. Yritteliäs asenne on yhä tärkeämpää, jos haluaa pärjätä elämässään.
Nykyisin yrittäjyyden opetus toisella asteella mielletään usein pelkäksi liiketalouden opettamiseksi. Pelkkä tiedon jakaminen ei riitä, vaan opetuksessa tulee tavoitella koko-naisvaltaista yrittäjyyden ymmärtämistä ja sisäistämistä sekä kosketusta aitoon yrittä-jyyteen.
Työssä selvitetään hevosalan toimijoiden käsityksiä ja toiveita siitä, mitä yrittäjyydestä tulisi opettaa ja miten yrittäjyyttä tulisi toisella asteella opettaa.
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin, miten yrittäjyyskasvatusta voidaan kehittää toisella asteella ja erityisesti hevostalousyrittäjyydessä. Työskentelyn keskeisenä lähtökohtana on toimialalähtöisesti etsiä mitä ja miten toteutettuna yrittäjyyskasvatusta kannattaisi opettaa toisen asteen hevostalouden opiskelijoille.
Aineistona käytettiin hevostalousopiskelijoille järjestetyn innovaatioistunnon tuloksia, hevosalan eri toimijoiden haastatteluja sekä tutkimuskyselyä. Tutkimusmenetelminä käytettiin pääosin laadullista tutkimusta ja viimeisen vaiheen priorisointikyselyssä myös määrällistä tutkimusta.
Yrittäjyyskasvatuksella tarkoitetaan muutakin kuin liiketalouden opettamista. Tarvitaan tietoa, taitoa ja asennetta. Yrittäjyys on paljolti ajattelu- ja toimintatapa sekä suhtautumistapa työntekoon. Yrittäjyyttä tarvitaan niin omassa yrityksessä työskenneltäessä kuin työntekijänä toisen palveluksessakin niin sanottuna sisäisenä yrittäjyytenä. Yritteliäs asenne on yhä tärkeämpää, jos haluaa pärjätä elämässään.
Nykyisin yrittäjyyden opetus toisella asteella mielletään usein pelkäksi liiketalouden opettamiseksi. Pelkkä tiedon jakaminen ei riitä, vaan opetuksessa tulee tavoitella koko-naisvaltaista yrittäjyyden ymmärtämistä ja sisäistämistä sekä kosketusta aitoon yrittä-jyyteen.
Työssä selvitetään hevosalan toimijoiden käsityksiä ja toiveita siitä, mitä yrittäjyydestä tulisi opettaa ja miten yrittäjyyttä tulisi toisella asteella opettaa.