Mobiilisti maailmalla: VR:n ja Ilta-Sanomien mobiilipalveluiden käytettävyystutkimus
Nivala, Henna (2011)
Nivala, Henna
2011
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092226199
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092226199
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on käytettävyystutkimuksen ja eri-ikäisten testihenkilöiden avulla selvittää, kuinka hyvin he osaavat käyttää mobiililaitteita ja sitä kautta mobiilipalveluita. Valmiit tutkimustulokset ovat toimeksiantajan käytössä, jolloin he voivat yhdessä yhteistyökumppaneidensa kanssa käyttää niitä entistä parempien palveluiden kehittämiseen. Toimeksiantajana työssä toimii Oulun InnoMajakka. InnoMajakka-hankkeen tarkoituksena on luoda innovaatio- ja hankeosaamisen verkostoja, joilla on valmiudet innovaatioiden kaupallistamiseen sekä kansalliseen ja kansainväliseen tutkimus- ja kehitystoimintaan.
Työn viitekehyksessä kerrotaan mobiililaitteista, niiden käyttöjärjestelmistä ja selaimista. Ne ovat teoriaosassa oma tärkeä kokonaisuutensa, koska ilman niitä mobiilipalveluiden käyttö olisi mahdotonta. Raportissa käsitellään myös mobiilipalveluiden historiaa ja niiden käytön haasteita sekä kerrotaan hieman lapsista ja vanhemmista ihmisistä mobiilipalveluiden käyttäjinä. Tärkeä osa viitekehystä on luku 4, joka käsittelee kvalitatiivista käytettävyystutkimusta. Tämä osa on tärkeässä roolissa tutkimuksen edetessä, koska työn käytettävyystutkimus tehdään juuri laadullisena tutkimuksena. Raportissa hyödynnetään alan kirjallisuutta ja ajankohtaista tietoa Internetistä.
Opinnäytetyön toisen osan muodostava käytettävyyden testaaminen on toteutettu todellisessa ympäristössä todellisilla testaajilla. Testauksesta saadut tulokset ovat siis oikeita tuloksia joita voidaan hyödyntää kehitettäessä uusia ja entistä parempia mobiilipalveluita. Testauksessa oli mukana kahden eri ikäryhmän edustajia, nuorten ja yli 60-vuotiaiden. He testasivat VR:n ja Ilta-Sanomien mobiilipalveluita ja heidät haastateltiin tehtävän jälkeen.
Testauksesta ja haastattelusta kävi ilmi, että nuoret ovat huomattavan paljon kiinnostuneempia ja innostuneempia kokeilemaan uutta tekniikkaa ja uusia palveluita kuin yli 60-vuotiaat. Vanhemmilla suurin ongelma oli pieni teksti, jota oli välillä erittäin hankala lukea. Kokonaisuudessaan yli 60-vuotiaat suoriutuivat tehtävästä paljon heikommin kuin nuoret. Nuoret kokeilivat rohkeammin eri linkkejä ja etsivät itsenäisesti vastauksia eri paikoista. Nuorilla ei esiintynyt yhtenäisiä ongelmakohtia ja he suoriutuivatkin tehtävästä erittäin hyvin. The purpose of this thesis is to show how well teenagers and old people can use mobile services. Learnability is shown by using a usability researching. The client and their partners can use the final results of developing even better or entirely new services. The client is Oulun InnoMajakka-project which is cooperation project with Oulu University of Applied Sciences, University of Oulu, the regions companys and public organizations.
The theory part of this thesis will go through different kinds of mobile devices, operating systems and browsers. The report will also go through the history of mobile services and challenges that occur during the use of services. Important part of the theory is chapter 4 which contains qualitative research. This part is important because the usability research of the thesis is made using that kind of research. During the project there have been utilized literature and topical news from Internet.
The other part of the thesis is qualitative research that is implement in actual environment with real users. That’s why the final results are very much true and can be exploit when developing new mobile services. There where two different age groups involed in the research. Those groups was teenagers and old people. They first tested VR’s and Ilta-Sanomat’s mobile services and then they were interviewed about their foundings.
Results shows how teenagers are much more interested in new technology and services than old people. Biggest problem that old people had during the test was very small print which was often hard to read. Overall old people performed weakly compared to teenagers. Teenagers tested different links more freely and searched different solutions independently to find the right answers. They didn’t have any uniform problem issues and they manage the test extremely well.
Työn viitekehyksessä kerrotaan mobiililaitteista, niiden käyttöjärjestelmistä ja selaimista. Ne ovat teoriaosassa oma tärkeä kokonaisuutensa, koska ilman niitä mobiilipalveluiden käyttö olisi mahdotonta. Raportissa käsitellään myös mobiilipalveluiden historiaa ja niiden käytön haasteita sekä kerrotaan hieman lapsista ja vanhemmista ihmisistä mobiilipalveluiden käyttäjinä. Tärkeä osa viitekehystä on luku 4, joka käsittelee kvalitatiivista käytettävyystutkimusta. Tämä osa on tärkeässä roolissa tutkimuksen edetessä, koska työn käytettävyystutkimus tehdään juuri laadullisena tutkimuksena. Raportissa hyödynnetään alan kirjallisuutta ja ajankohtaista tietoa Internetistä.
Opinnäytetyön toisen osan muodostava käytettävyyden testaaminen on toteutettu todellisessa ympäristössä todellisilla testaajilla. Testauksesta saadut tulokset ovat siis oikeita tuloksia joita voidaan hyödyntää kehitettäessä uusia ja entistä parempia mobiilipalveluita. Testauksessa oli mukana kahden eri ikäryhmän edustajia, nuorten ja yli 60-vuotiaiden. He testasivat VR:n ja Ilta-Sanomien mobiilipalveluita ja heidät haastateltiin tehtävän jälkeen.
Testauksesta ja haastattelusta kävi ilmi, että nuoret ovat huomattavan paljon kiinnostuneempia ja innostuneempia kokeilemaan uutta tekniikkaa ja uusia palveluita kuin yli 60-vuotiaat. Vanhemmilla suurin ongelma oli pieni teksti, jota oli välillä erittäin hankala lukea. Kokonaisuudessaan yli 60-vuotiaat suoriutuivat tehtävästä paljon heikommin kuin nuoret. Nuoret kokeilivat rohkeammin eri linkkejä ja etsivät itsenäisesti vastauksia eri paikoista. Nuorilla ei esiintynyt yhtenäisiä ongelmakohtia ja he suoriutuivatkin tehtävästä erittäin hyvin.
The theory part of this thesis will go through different kinds of mobile devices, operating systems and browsers. The report will also go through the history of mobile services and challenges that occur during the use of services. Important part of the theory is chapter 4 which contains qualitative research. This part is important because the usability research of the thesis is made using that kind of research. During the project there have been utilized literature and topical news from Internet.
The other part of the thesis is qualitative research that is implement in actual environment with real users. That’s why the final results are very much true and can be exploit when developing new mobile services. There where two different age groups involed in the research. Those groups was teenagers and old people. They first tested VR’s and Ilta-Sanomat’s mobile services and then they were interviewed about their foundings.
Results shows how teenagers are much more interested in new technology and services than old people. Biggest problem that old people had during the test was very small print which was often hard to read. Overall old people performed weakly compared to teenagers. Teenagers tested different links more freely and searched different solutions independently to find the right answers. They didn’t have any uniform problem issues and they manage the test extremely well.