Liikennealueiden käyttökelpoiset kasvit Oulun korkeudella: esimerkkinä Nivalan Tiilimaan tieympäristö
Laine, Ainikki (2011)
Laine, Ainikki
2011
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092526262
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092526262
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä syvennytään tieympäristösuunnitteluun lähinnä valta- ja maanteiden osalta. Tieympäristösuunnitteluun perehdytään suunnittelemalla tieympäristö osana Tiehallinnon tiehanketta Nivalan Tiilimaahan.
Opinnäytetyön tarkoituksena on löytää käyttökelpoisia vähemmän hyödynnettyjä kasvilajeja käytettäväksi Oulun korkeudella tieympäristöissä.
Liikennealueilla menestyvien kasvilajien määrä on rajattu, sillä haasteellinen tieympäristö asettaa vaatimuksensa kasvien elinmahdollisuuksiin. Tien rakenteet rajoittavat kasvien kasvutilaa ja liikenteen päästöt kasvilajivalikoimaa. Tieympäristösuunnitteluun kuuluu kasvillisuuden suunnittelu kaikki eri näkökohdat huomioiden.
Tieympäristössä menestyviä kasvilajeja on tutkittu eri seurantamenetelmin ja lupaavia tutkimustuloksia voidaan hyödyntää käytännössä. Käyttökelpoisia kasvilajeja on löydetty pensaista, perennoista ja luonnonkasveista. Kasvilajien monipuolinen hyödyntäminen tieympäristöissä kuitenkin kaipaa vielä kehitettävää. This thesis focuses on roadside planning concerning mainly highway areas. The objective is to get acquainted with planning of traffic areas as a part of road planning in Tiilimaa in Nivala. Subscriber of the plan is Finnish Road Administration
The purpose of this thesis is to find plant species currently less utilized that would suit the challenging roadside conditions at Oulu’s northern latitude. There are various aspects to be taken into consideration in roadside planning. Challenging roadside area restricts the amount of usable plant species. The growing space of vegetation is limited by the road structures and the choice of plant species is restricted by the traffic emissions.
Plant species have been studied in experiments with different procedures for urban areas, also for roadside areas. Promising research results can be utilized in practice. However more research is necessary for usable plant species which thrive in northern roadside conditions.
Opinnäytetyön tarkoituksena on löytää käyttökelpoisia vähemmän hyödynnettyjä kasvilajeja käytettäväksi Oulun korkeudella tieympäristöissä.
Liikennealueilla menestyvien kasvilajien määrä on rajattu, sillä haasteellinen tieympäristö asettaa vaatimuksensa kasvien elinmahdollisuuksiin. Tien rakenteet rajoittavat kasvien kasvutilaa ja liikenteen päästöt kasvilajivalikoimaa. Tieympäristösuunnitteluun kuuluu kasvillisuuden suunnittelu kaikki eri näkökohdat huomioiden.
Tieympäristössä menestyviä kasvilajeja on tutkittu eri seurantamenetelmin ja lupaavia tutkimustuloksia voidaan hyödyntää käytännössä. Käyttökelpoisia kasvilajeja on löydetty pensaista, perennoista ja luonnonkasveista. Kasvilajien monipuolinen hyödyntäminen tieympäristöissä kuitenkin kaipaa vielä kehitettävää.
The purpose of this thesis is to find plant species currently less utilized that would suit the challenging roadside conditions at Oulu’s northern latitude. There are various aspects to be taken into consideration in roadside planning. Challenging roadside area restricts the amount of usable plant species. The growing space of vegetation is limited by the road structures and the choice of plant species is restricted by the traffic emissions.
Plant species have been studied in experiments with different procedures for urban areas, also for roadside areas. Promising research results can be utilized in practice. However more research is necessary for usable plant species which thrive in northern roadside conditions.