Sisällöntuotanto ja markkinointi sosiaalisessa mediassa yritysten ja yhteisöjen näkökulmasta
Poropudas, Hanna-Maria (2011)
Poropudas, Hanna-Maria
2011
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092526273
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092526273
Tiivistelmä
Tutkielma käsittää kolme asiakokonaisuutta. Sosiaalisen median palveluiden ja sen toimintojen esittely on tutkielman olennaisin osa. Siihen kuuluu yritys- ja yhteisökäyttäjälle suunnatut huomiot palveluiden käytöstä, sisällöntuotannosta ja sosiaalisessa mediassa markkinoinnista. Toisessa ja kolmannessa asiakokonaisuudessa käsitellään sosiaalista mediaa case-esimerkkien, kuten sihteeriyhdistyksen jäsenkyselyn avulla ja Pohojan akka -valokuvausyrityksen toiminnan näkökulmasta.
Tutkielmaa varten on kerätty kirjallisen tiedon lisäksi noin vuoden ajan kokemusperäistä tietoa sosiaalisen median palveluista ja niiden käyttämisestä. Sihteeriyhdistykselle tehdystä kyselystä selvisi sosiaalisesta mediasta kiinnostuneiden sihteerien taustatietoja ja taitoja palveluiden käyttöön liittyen. Sosiaalisen median palveluiden runsaan mediajulkisuuden siivittämänä kyselyssä kartoitettiin myös ennakkoluuloja, pelkoja, uskomuksia ja asenteita tunnetuimpiin palveluihin liittyen. Tietoa kerättiin siitä, millaiset palvelut kiinnostavat työikäisiä sihteerin työssä toimivia naisia ja millaisia palveluita he tarvitsisivat, heillä jo on käytössä henkilökohtaisesti tai työnantajayrityksensä puolesta. Web-pohjaisen kyselyn tulosten pohjalta laadittiin yhdistyksen tarpeita vastaava koulutusmateriaali.
Kyselystä kävi ilmi, että suosituimmat verkostoitumispalvelut, blogit sekä toimistotyössä hyödylliset sosiaaliset ilmaisohjelmapalvelut olivat kiinnostavimpia. Tietosuoja ja sosiaalisen median käytösetiketti arvellutti monia sekä kyselyyn vastanneita että koulutukseen osallistuneita. Koska palveluilla on paljon käyttäjiä ja kuluttajille suunnattu tarjonta on hyvin kirjavaa, on yrityksen kehitettävä toimiva strategia päämäärineen ja tavoitteiden mittareineen menestyäkseen sosiaalisessa mediassa. This thesis about social media marketing and content producing for business consists of three parts. Representing the services of social media and its functions are an essential part of the thesis. Notifications about marketing and using social media for business purposes are an important part of the research. In the second and the third section, social media is being enlightened with case examples, such as an online questionnaire for the members of the National Association of Secretaries and for the marketing of Pohojan akka Photographing services.
Throughout a one year period of time, information gathered by experience is a strong addition to the written knowledge used in the information basis of the thesis. The benefits of social media were surveyed through an online questionnaire for the national association of secretaries. It revealed the potential of social media in their working lives but also their current know-how and background in regards to social media services. The questionnaire shed light on possible negative attitudes and prejudices resulting from social media being constantly in the public eye. Information was collected about the most useful and interesting social media services from the view point of working age women in secretarial work. Subsequently, a training seminar was formulated based on the results of the questionnaire.
Turns out that the most interesting social media services are blogs, the most common networking sites and other free-of-charge services suitable for an office job. The most dubious aspects about networking were matters concerning online privacy and -behavior aka netiquette. Since there is so many people using social media services, and the content available to them is so vast and varied, it becomes crucial for companies to come up with a solid business strategy, in order to be able to succeed in the fierce competition of social media marketing.
Tutkielmaa varten on kerätty kirjallisen tiedon lisäksi noin vuoden ajan kokemusperäistä tietoa sosiaalisen median palveluista ja niiden käyttämisestä. Sihteeriyhdistykselle tehdystä kyselystä selvisi sosiaalisesta mediasta kiinnostuneiden sihteerien taustatietoja ja taitoja palveluiden käyttöön liittyen. Sosiaalisen median palveluiden runsaan mediajulkisuuden siivittämänä kyselyssä kartoitettiin myös ennakkoluuloja, pelkoja, uskomuksia ja asenteita tunnetuimpiin palveluihin liittyen. Tietoa kerättiin siitä, millaiset palvelut kiinnostavat työikäisiä sihteerin työssä toimivia naisia ja millaisia palveluita he tarvitsisivat, heillä jo on käytössä henkilökohtaisesti tai työnantajayrityksensä puolesta. Web-pohjaisen kyselyn tulosten pohjalta laadittiin yhdistyksen tarpeita vastaava koulutusmateriaali.
Kyselystä kävi ilmi, että suosituimmat verkostoitumispalvelut, blogit sekä toimistotyössä hyödylliset sosiaaliset ilmaisohjelmapalvelut olivat kiinnostavimpia. Tietosuoja ja sosiaalisen median käytösetiketti arvellutti monia sekä kyselyyn vastanneita että koulutukseen osallistuneita. Koska palveluilla on paljon käyttäjiä ja kuluttajille suunnattu tarjonta on hyvin kirjavaa, on yrityksen kehitettävä toimiva strategia päämäärineen ja tavoitteiden mittareineen menestyäkseen sosiaalisessa mediassa.
Throughout a one year period of time, information gathered by experience is a strong addition to the written knowledge used in the information basis of the thesis. The benefits of social media were surveyed through an online questionnaire for the national association of secretaries. It revealed the potential of social media in their working lives but also their current know-how and background in regards to social media services. The questionnaire shed light on possible negative attitudes and prejudices resulting from social media being constantly in the public eye. Information was collected about the most useful and interesting social media services from the view point of working age women in secretarial work. Subsequently, a training seminar was formulated based on the results of the questionnaire.
Turns out that the most interesting social media services are blogs, the most common networking sites and other free-of-charge services suitable for an office job. The most dubious aspects about networking were matters concerning online privacy and -behavior aka netiquette. Since there is so many people using social media services, and the content available to them is so vast and varied, it becomes crucial for companies to come up with a solid business strategy, in order to be able to succeed in the fierce competition of social media marketing.