Myyntisaatavien seuranta ja hoiva-alan yrityksen myyntilaskuprosessin kehittäminen
Väyrynen, Marjo (2011)
Väyrynen, Marjo
2011
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092526276
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092526276
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aiheena oli myyntisaatavien seuranta ja hoiva-alan yrityksen myyntilaskuprosessin kehittäminen. Yrityksille myyntisaatavien seuranta on hyvin tärkeää kassanhallinnan ja luottotappioriskien välttämiseksi ja siihen on olemassa omat keinonsa. Opinnäytetyö kertoo myyntisaatavien seurantaan liittyvät asiat kattavasti. Sähköinen myyntisaatavien seuranta on yleistymään päin, mikä on myös hyvin vaivatonta ja tehokasta. Kehittynyt tietoliikenne mahdollistaa nopean ja vaivattoman sähköisen seurannan. Opinnäytetyön tavoitteena oli painottaa myyntisaatavien hallinnan tärkeyttä ja myös tuoda kohdeyritykselle kustannussäästöjä kehittämällä heidän myyntilaskuprosessia. Aineisto koostui alan ammattikirjallisuudesta, lehdistä sekä sähköisistä lähteistä. Myyntilaskuprosessin kehittämisen tueksi on otettu alan prosessiteoriaa. Opinnäytetyö on kehittämistehtävä ja se on toiminnallinen työ. Tutkimusmenetelmänä on laadullinen tutkimus.
Myyntisaatavien seuranta on yrityksille kannattavaa työtä. Saatavien kiertonopeus paranee ja rahaa jää omaan käyttöön enemmän. Luottotappioriski on yksi hyvin suuri asia, johon myyntisaatavien seurannalla voidaan vaikuttaa. Kassanhallintaan myyntisaatavien seurannalla on iso merkitys. Myös vieraan pääoman tarve pienenee, kun omat varat eivät ole asiakkailla lainassa myyntisaatavien muodossa. Kohdeyrityksen myyntilaskuprosessin kehittäminen osoittautui jo kustannuksien vuoksi hyvin kannattavaksi. Heille jää säästöön tuhansia euroja, kun myyntilaskutus hoidetaan tehokkaasti ja nopeasti, nykyaikaisilla menetelmillä. Prosessin kehittäminen säästää turhaa ja päällekkäistä työtä ja on myös kohdeyrityksen asiakaspalvelun kannalta positiivinen asia, kun laskun vastaanottaja voi ottaa laskun tekijään suoraan yhteyttä, jos laskusta on jotain huomautettavaa.
Myyntisaatavien seuranta on monella muotoa kannattavaa toimintaa ja se on hyvä kaikkien yritysten huomioida. Kohdeyrityksen myyntilaskuprosessin kehittäminen oli ajankohtainen ja tarpeellinen hanke.
Myyntisaatavien seuranta on yrityksille kannattavaa työtä. Saatavien kiertonopeus paranee ja rahaa jää omaan käyttöön enemmän. Luottotappioriski on yksi hyvin suuri asia, johon myyntisaatavien seurannalla voidaan vaikuttaa. Kassanhallintaan myyntisaatavien seurannalla on iso merkitys. Myös vieraan pääoman tarve pienenee, kun omat varat eivät ole asiakkailla lainassa myyntisaatavien muodossa. Kohdeyrityksen myyntilaskuprosessin kehittäminen osoittautui jo kustannuksien vuoksi hyvin kannattavaksi. Heille jää säästöön tuhansia euroja, kun myyntilaskutus hoidetaan tehokkaasti ja nopeasti, nykyaikaisilla menetelmillä. Prosessin kehittäminen säästää turhaa ja päällekkäistä työtä ja on myös kohdeyrityksen asiakaspalvelun kannalta positiivinen asia, kun laskun vastaanottaja voi ottaa laskun tekijään suoraan yhteyttä, jos laskusta on jotain huomautettavaa.
Myyntisaatavien seuranta on monella muotoa kannattavaa toimintaa ja se on hyvä kaikkien yritysten huomioida. Kohdeyrityksen myyntilaskuprosessin kehittäminen oli ajankohtainen ja tarpeellinen hanke.