Frisbeegolf osana kaupunkibrändiä
Hakso, Stefan (2023)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092526328
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092526328
Tiivistelmä
Frisbeegolf on noussut kulttisuosioon viimeisen viiden vuoden aikana, jonka vuoksi työni aihe on frisbeegolfkulttuuri Rovaniemellä. Opinnäytetyössäni tehtävänä oli selvittää rovaniemeläisten frisbeegolfaajien suhde rovaniemeläiseen frisbeegolfkulttuuriin. Tavoitteena on innostaa kaupunkia panostamaan frisbeegolfiin ja muovata Rovaniemen brändiä frisbeegolfystävällisemmäksi, jolloin harrastajilla olisi enemmän mahdollisuuksia ja valmiuksia harrastaa lajia uusien ratojen ja fasiliteettien parissa.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu frisbeegolfin terminologiasta, välineistöstä, etiketistä ja historiasta, Rovaniemen kaupunkibrändistä, sekä tuotteistamisesta ja kuinka Rovaniemen kaupunki voi sitä hyödyntää. Opinnäytetyö oli luonteeltaan kehittävä työ. Työn menetelmä eli kvalitatiivisen kyselyn laatiminen tapahtui Google Forms -sivustoa hyödyntäen ja julkaistiin rovaniemeläisten frisbeegolfseurojen Facebook-sivuilla. Kysely kohdennettiin rovaniemeläisille frisbeegolfaajille ja siinä esitettiin mielipidekysymyksiä ja kehitysideoita Rovaniemen frisbeegolfkulttuurin suhteesta kaupunkibrändiin. Kyselyn kautta saadut tulokset osoittavat, että Rovaniemen frisbeegolfkulttuuri kaipaa kaupungin apua ylläpidossa ja jatkuvassa kehityksessä.
Lopputuloksena rakentui toimeksiantajalle eli Rovaniemen kaupungin Viestintä-, markkinointi- ja osallisuuspalveluille opas, johon on koottu kysely ja kyselyn analysoitu aineisto. Oppaan tarkoitus on kannustaa Rovaniemeä näkemään frisbeegolfin hyödyt brändikehitystyössään.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu frisbeegolfin terminologiasta, välineistöstä, etiketistä ja historiasta, Rovaniemen kaupunkibrändistä, sekä tuotteistamisesta ja kuinka Rovaniemen kaupunki voi sitä hyödyntää. Opinnäytetyö oli luonteeltaan kehittävä työ. Työn menetelmä eli kvalitatiivisen kyselyn laatiminen tapahtui Google Forms -sivustoa hyödyntäen ja julkaistiin rovaniemeläisten frisbeegolfseurojen Facebook-sivuilla. Kysely kohdennettiin rovaniemeläisille frisbeegolfaajille ja siinä esitettiin mielipidekysymyksiä ja kehitysideoita Rovaniemen frisbeegolfkulttuurin suhteesta kaupunkibrändiin. Kyselyn kautta saadut tulokset osoittavat, että Rovaniemen frisbeegolfkulttuuri kaipaa kaupungin apua ylläpidossa ja jatkuvassa kehityksessä.
Lopputuloksena rakentui toimeksiantajalle eli Rovaniemen kaupungin Viestintä-, markkinointi- ja osallisuuspalveluille opas, johon on koottu kysely ja kyselyn analysoitu aineisto. Oppaan tarkoitus on kannustaa Rovaniemeä näkemään frisbeegolfin hyödyt brändikehitystyössään.