Varhaisleikki-ikäisen lapsen akuutin kivun arviointi hoitotyössä
Isoaho, Jonna; Kangastie, Linnea; Mettovaara-Viander, Kaisa (2023)
Isoaho, Jonna
Kangastie, Linnea
Mettovaara-Viander, Kaisa
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092726412
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092726412
Tiivistelmä
Varhaisleikki-ikäisen lapsen kivun arvioiminen on haastavaa, koska 1–3-vuotias ei vielä osaa täydellisesti ilmaista itseään puutteellisten kommunikointitaitojen takia. Kivusta puhuttaessa tarkoitetaan elimistön reaktiota, jonka tehtävänä on suojella elimistöä. Akuutilla kivulla tarkoitetaan yleensä nopeasti alkavaa lyhytkestoista kipua. Kivun kokemus ja reagointi kipuun ovat aina yksilöllisiä. Lapsilla kivun tuntemuksen lisä haasteita tuo se, ettei lapsi ymmärrä mistä tunne johtuu. Kivunarvioinnin tukena voi käyttää arviointimittareita.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvailla lasten kivun ilmenemistä sekä kartoittaa kivun arviointi-menetelmien toimivuutta. Tavoitteena oli lisätä omaa tietoa varhaisleikki-ikäisen kivusta, sen ilmenemisestä ja arviointimenetelmistä sekä koota ja tuottaa tietoa tuleville opiskelijoille.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Kuvaileva kirjallisuuskatsaus kerää yhteen olemassa olevaa tietoa tietystä aiheesta. Sen tavoitteena on muodostaa valitun aineiston perusteella kuvaileva ja laadullinen vastaus tutkimuskysymykseen.
Kirjallisuuskatsaukseen valittiin suomen ja englanninkielisiä julkaisuja, jotka käsittelivät lapsen kivun ilmenemistä ja sen arviointia. Haut suoritettiin sosiaali- ja terveysalan tietokannoista Medic, EBSCO, Terveysportti sekä lääketieteellisiä artikkeleita julkaisevasta PubMed:sta. Julkaisuista kävi ilmi, ettei käytössä ole yhtenäisiä kansallisia kivun arvioinnin suosituksia ja että kivun arviointi on yksilötasoista sekä hoitajan perehtyneisyyslähtöistä.
Opinnäytetyön tuloksista käy ilmi, että tutkimuksia varhaisleikki-ikäisen kivun arvioinnista on tehty jonkin verran. Mutta lisätutkimukset aiheesta olisivat tarpeellisia. Tutkimustulosta voidaan pitää luotettavana, koska tutkimusprosessi on tehty huolellisesti ja julkaisuiden tulokset tukevat teoriatietoa. Kirjallisuuskatsausta voi hyödyntää terveydenhuolto alan opiskelijat. Pain assessment of toddlers is challenging because the communication skills of 1 to 3-year-olds are still developing. We are focusing on toddlers, children aged from 1 to 3 years old. Children this age have difficulties expressing themselves and their communication skills are still developing. Short-term and quickly occurring pain is called acute pain. In assessing toddlers pain communication increases difficulties. There are pain assessment tools to help evaluate the pain.
The purpose of the thesis was to describe the manifestation of pain in children and to evaluate the functionality of pain assessment methods. The goal was to increase one's own knowledge about pain in preschoolers; its manifestation and assessment methods and also to gather and produce information for future students.
The thesis was implemented as a descriptive literature review. A descriptive literature review collects existing information on a specific topic. Its goal is to form a descriptive and qualitative answer to the research question based on the selected material.
For the literature review, publications in Finnish and English were selected that dealt with the manifestation of pain in children and its assessment. Searches were performed in social and health databases Medic, EBSCO, Terveysportti and PubMed, which publishes medical articles. The publications revealed that there are no unified national pain assessment recommendations and that pain assessment is based on the individual level and the caregiver's familiarity.
From the results of the thesis, it appears that some research has been done on the assessment of pain in early playing age. But further research on the subject would be necessary. The research result can be considered reliable because the research process has been done carefully and the results of the publications support the theoretical knowledge. Healthcare students can use the literature review.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvailla lasten kivun ilmenemistä sekä kartoittaa kivun arviointi-menetelmien toimivuutta. Tavoitteena oli lisätä omaa tietoa varhaisleikki-ikäisen kivusta, sen ilmenemisestä ja arviointimenetelmistä sekä koota ja tuottaa tietoa tuleville opiskelijoille.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Kuvaileva kirjallisuuskatsaus kerää yhteen olemassa olevaa tietoa tietystä aiheesta. Sen tavoitteena on muodostaa valitun aineiston perusteella kuvaileva ja laadullinen vastaus tutkimuskysymykseen.
Kirjallisuuskatsaukseen valittiin suomen ja englanninkielisiä julkaisuja, jotka käsittelivät lapsen kivun ilmenemistä ja sen arviointia. Haut suoritettiin sosiaali- ja terveysalan tietokannoista Medic, EBSCO, Terveysportti sekä lääketieteellisiä artikkeleita julkaisevasta PubMed:sta. Julkaisuista kävi ilmi, ettei käytössä ole yhtenäisiä kansallisia kivun arvioinnin suosituksia ja että kivun arviointi on yksilötasoista sekä hoitajan perehtyneisyyslähtöistä.
Opinnäytetyön tuloksista käy ilmi, että tutkimuksia varhaisleikki-ikäisen kivun arvioinnista on tehty jonkin verran. Mutta lisätutkimukset aiheesta olisivat tarpeellisia. Tutkimustulosta voidaan pitää luotettavana, koska tutkimusprosessi on tehty huolellisesti ja julkaisuiden tulokset tukevat teoriatietoa. Kirjallisuuskatsausta voi hyödyntää terveydenhuolto alan opiskelijat.
The purpose of the thesis was to describe the manifestation of pain in children and to evaluate the functionality of pain assessment methods. The goal was to increase one's own knowledge about pain in preschoolers; its manifestation and assessment methods and also to gather and produce information for future students.
The thesis was implemented as a descriptive literature review. A descriptive literature review collects existing information on a specific topic. Its goal is to form a descriptive and qualitative answer to the research question based on the selected material.
For the literature review, publications in Finnish and English were selected that dealt with the manifestation of pain in children and its assessment. Searches were performed in social and health databases Medic, EBSCO, Terveysportti and PubMed, which publishes medical articles. The publications revealed that there are no unified national pain assessment recommendations and that pain assessment is based on the individual level and the caregiver's familiarity.
From the results of the thesis, it appears that some research has been done on the assessment of pain in early playing age. But further research on the subject would be necessary. The research result can be considered reliable because the research process has been done carefully and the results of the publications support the theoretical knowledge. Healthcare students can use the literature review.