Autotalon pikahuollon perustaminen
Alasalmi, Janne (2011)
Alasalmi, Janne
2011
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092726427
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092726427
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli pikahuollon perustaminen jo olemassa olevaan korjaamoon. Työn aikana laadittiin asiakaskyselytutkimus asiakaspalvelusta ja sen laadusta. Asiakaskyselyn tulokset vaikuttivat myös lopputulokseen. Tavoitteena oli määritellä laatu autokorjaamolla ja arvioida pikahuollon vaikutusta korjaamon kokonaislaatuun. Työssä on tutustuttu myös Delta Auton käyttämään laatujärjestelmään.
Työ koostui asiakaskyselystä, sen laatimisesta ja tuloksien arvioinnista. Lisäksi arvioitiin pikahuollosta aiheutuvia kustannuksia ja tarkasteltiin sen kannattavuutta. Asiakaskyselytutkimus suoritettiin jakamalla kyselykaavake Delta Auton huollon asiakkaille.
Kyselyn tulokset kertoivat asiakkaiden olevan tyytyväisiä saamaansa palveluun. He kokivat tulleensa palvelluksi ammattitaitoisesti ja aikoivat käyttää jatkossakin Deltan korjaamopalveluja. Asiakaskyselytutkimuksen avulla esiin tuli myös epäkohtia, jotka on saatettava kuntoon. Yhteyden saaminen korjaamolle koettiin hankalaksi ja huollon aikana asiakkaan huomioiminen riittämättömäksi. Ongelmat on tiedostettu ja osittain projektin ansiosta tilanteeseen on puututtu korjaamolla.
Tulokseksi tuli onnistunut asiakaskyselytutkimus ja kyselyanalyysi. Kyselyn avulla saatiin tietoa suoraan kuluttajilta ongelmakohdista ja asioista, jotka tehdään oikein. Pikahuolto ei ole tässä vaiheessa vielä tarpeellinen, sillä asiakkaat ovat kokonaisuuteen tyytyväisiä ja saavat tällä hetkellä vaivattomasti palvelua. Valmiudet ovat olemassa ja tarvittaessa pikahuolto voidaan ottaa käyttöön lyhyellä aikataululla.
Työ koostui asiakaskyselystä, sen laatimisesta ja tuloksien arvioinnista. Lisäksi arvioitiin pikahuollosta aiheutuvia kustannuksia ja tarkasteltiin sen kannattavuutta. Asiakaskyselytutkimus suoritettiin jakamalla kyselykaavake Delta Auton huollon asiakkaille.
Kyselyn tulokset kertoivat asiakkaiden olevan tyytyväisiä saamaansa palveluun. He kokivat tulleensa palvelluksi ammattitaitoisesti ja aikoivat käyttää jatkossakin Deltan korjaamopalveluja. Asiakaskyselytutkimuksen avulla esiin tuli myös epäkohtia, jotka on saatettava kuntoon. Yhteyden saaminen korjaamolle koettiin hankalaksi ja huollon aikana asiakkaan huomioiminen riittämättömäksi. Ongelmat on tiedostettu ja osittain projektin ansiosta tilanteeseen on puututtu korjaamolla.
Tulokseksi tuli onnistunut asiakaskyselytutkimus ja kyselyanalyysi. Kyselyn avulla saatiin tietoa suoraan kuluttajilta ongelmakohdista ja asioista, jotka tehdään oikein. Pikahuolto ei ole tässä vaiheessa vielä tarpeellinen, sillä asiakkaat ovat kokonaisuuteen tyytyväisiä ja saavat tällä hetkellä vaivattomasti palvelua. Valmiudet ovat olemassa ja tarvittaessa pikahuolto voidaan ottaa käyttöön lyhyellä aikataululla.