ISO9001:2008 laatujärjestelmän arviointi ja kehittäminen pienyrityksessä
Seppälä, Tanja (2011)
Seppälä, Tanja
2011
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092726421
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092726421
Tiivistelmä
Kohdeyrityksen laatujärjestelmän arvioinnin tein Eurooppalainen laatupalkintomalli pisteytyksen mukaisesti. Yritysten on virallisten auditointien lisäksi itse arvioitava ISO 9001:2008 mukaista laatujärjestelmäänsä, joten tästä syystä otin arvioinnin osaksi työtäni. Kohdeyrityksen laatujärjestelmän kehittämistyönä ovat ydinprosessien prosessikuvaajat ja niiden käytöstä sopiminen yhteisesti. Muutoin yrityksen laatukäsikirja täyttää vaatimukset.
Kehittämistehtäväni tarkoituksena oli koota Six Sigma Green Belt –koulutusmateriaalista hyödyllisiä tietoja ja suunnitella Minitab-ohjelmiston tarjoamia tilastotieteellistä datan käsittelyä kohdeyrityksen laadunhallinnassa. Minitab-ohjelman avulla on mahdollista tehdä monipuolista tilastolaskentaa, joten kehittämiskohteena olisi ohjelmiston hyödyntäminen prosessin ja tuotteen arvioinnissa. Ydinprosessien pullonkauloja havainnoimalla resursseja saataisiin suunnattua sinne, missä se parhaiten lisää kokonaistuotantoa tai lyhentää läpimenoaikoja.
PK-yrityksen ISO 9001:2008 laatujärjestelmä– opinnäytetyön viitekehyksenä on laatujohtaminen, joka on kokonaisvaltainen johtamismalli tai –filosofia, joka tähtää organisaation progressiiviseen kehittämiseen. Laatujohtaminen vaikuttaa yrityksen sisällä tuotteiden virheettömyyteen, alhaisiin laatukustannuksiin sekä kustannustehokkuuteen. Markkinoilla laatujohtaminen vaikuttaa lisääntyneenä asiakastyytyväisyytenä.
Kehittämistehtävässäni perehdyin organisaation ydinprosesseihin laatudokumenttien, haastattelun ja havainnoinnin kautta. Prosessi on tapahtumasarja, joka koostuu eri työvaiheista. Siitä saadaan aikaan tulos, joka yleensä on tuote tai palvelu. Tuloksella on yleensä myös asiakas. Prosessin omistajat eli vastuuhenkilöt olisi määriteltävä prosessikuvauksissa, koska se selkiyttää tehtävänjakoa yrityksessä.
Six Sigma – menetelmä tarjoaa organisaation johdolle testatun menetelmän tuloksen ja toiminnan parantamiseen. Sen avulla voidaan lyhentää jakso- ja läpimenoaikoja, lisätä myyntiä, eliminoida virheitä tuotteissa, palveluissa tai tuotantoketjussa sekä vähentää kustannuksia. Asiakkaiden tyytyväisyyden ja yrityksen tuloksen parantaminen on keskiössä. Yrityksen kasvuun vaikuttaa eniten markkinaosuuden nousu sekä uusien tuotteiden osuus liikevaihdosta. Six Sigma tarjoaa toimintaperiaatteita ja mittareita, joilla liikevaihto ja uusien tuotteiden liikevaihto-osuus kasvaa sekä tuotanto tehostuu. The EFQM model served as a basis for the evaluation of the case company. Apart from the official quality audits, the organizations need to evaluate their quality interms of ISO 9001:2008. Because of this the evaluation is part of this thesis. Other improvements prepared for the case company include process charts and principles how to use them. In other respects, quality manual of the case company fills its requirements.
The aim of the thesis was to collect useful information from the training material of Six Sigma Green Belt. Furthermore the goal was to plan statistical data handling with the help of Minitab program. The Minitab program is a tool for versatile calculations. Thus, one development task could be to use Minitab in the evaluation of processes and products. By observing the main problems, the resources could be directed to where the best total production can be achieved or shorten the lead-times.
The theoretical framework in this thesis is total quality management (TQM) theory which is a comprehensive model and philosophy for management that aims to progressively improve operations. TQM inside a company means flawless products, low costs of quality and cost efficiency. TQM outside a company means higher customer satisfaction in the markets.
In this thesis, the core processes of the case company were discussed with the help of the quality manuals, interviews and observation. A process is a series of events which involves different kinds of stages. The result of this is usually a product or a service, and process output has also the customer. The process owners or responsible persons should be named on the process chart because it clarifies task distribution in the organization.
The Six Sigma Method gives to the management of the organization the tested method to improve the result and operations. It gives advice on how to shorten cycle times and lead-times, as well as increase sales, reduce defects in products, services or production chain and reduce expenses. The main target is to improve customer satisfaction and business result. An increase in the market share, and the share of the new products of the turnover have the strongest effect on the growth of the company.
Kehittämistehtäväni tarkoituksena oli koota Six Sigma Green Belt –koulutusmateriaalista hyödyllisiä tietoja ja suunnitella Minitab-ohjelmiston tarjoamia tilastotieteellistä datan käsittelyä kohdeyrityksen laadunhallinnassa. Minitab-ohjelman avulla on mahdollista tehdä monipuolista tilastolaskentaa, joten kehittämiskohteena olisi ohjelmiston hyödyntäminen prosessin ja tuotteen arvioinnissa. Ydinprosessien pullonkauloja havainnoimalla resursseja saataisiin suunnattua sinne, missä se parhaiten lisää kokonaistuotantoa tai lyhentää läpimenoaikoja.
PK-yrityksen ISO 9001:2008 laatujärjestelmä– opinnäytetyön viitekehyksenä on laatujohtaminen, joka on kokonaisvaltainen johtamismalli tai –filosofia, joka tähtää organisaation progressiiviseen kehittämiseen. Laatujohtaminen vaikuttaa yrityksen sisällä tuotteiden virheettömyyteen, alhaisiin laatukustannuksiin sekä kustannustehokkuuteen. Markkinoilla laatujohtaminen vaikuttaa lisääntyneenä asiakastyytyväisyytenä.
Kehittämistehtävässäni perehdyin organisaation ydinprosesseihin laatudokumenttien, haastattelun ja havainnoinnin kautta. Prosessi on tapahtumasarja, joka koostuu eri työvaiheista. Siitä saadaan aikaan tulos, joka yleensä on tuote tai palvelu. Tuloksella on yleensä myös asiakas. Prosessin omistajat eli vastuuhenkilöt olisi määriteltävä prosessikuvauksissa, koska se selkiyttää tehtävänjakoa yrityksessä.
Six Sigma – menetelmä tarjoaa organisaation johdolle testatun menetelmän tuloksen ja toiminnan parantamiseen. Sen avulla voidaan lyhentää jakso- ja läpimenoaikoja, lisätä myyntiä, eliminoida virheitä tuotteissa, palveluissa tai tuotantoketjussa sekä vähentää kustannuksia. Asiakkaiden tyytyväisyyden ja yrityksen tuloksen parantaminen on keskiössä. Yrityksen kasvuun vaikuttaa eniten markkinaosuuden nousu sekä uusien tuotteiden osuus liikevaihdosta. Six Sigma tarjoaa toimintaperiaatteita ja mittareita, joilla liikevaihto ja uusien tuotteiden liikevaihto-osuus kasvaa sekä tuotanto tehostuu.
The aim of the thesis was to collect useful information from the training material of Six Sigma Green Belt. Furthermore the goal was to plan statistical data handling with the help of Minitab program. The Minitab program is a tool for versatile calculations. Thus, one development task could be to use Minitab in the evaluation of processes and products. By observing the main problems, the resources could be directed to where the best total production can be achieved or shorten the lead-times.
The theoretical framework in this thesis is total quality management (TQM) theory which is a comprehensive model and philosophy for management that aims to progressively improve operations. TQM inside a company means flawless products, low costs of quality and cost efficiency. TQM outside a company means higher customer satisfaction in the markets.
In this thesis, the core processes of the case company were discussed with the help of the quality manuals, interviews and observation. A process is a series of events which involves different kinds of stages. The result of this is usually a product or a service, and process output has also the customer. The process owners or responsible persons should be named on the process chart because it clarifies task distribution in the organization.
The Six Sigma Method gives to the management of the organization the tested method to improve the result and operations. It gives advice on how to shorten cycle times and lead-times, as well as increase sales, reduce defects in products, services or production chain and reduce expenses. The main target is to improve customer satisfaction and business result. An increase in the market share, and the share of the new products of the turnover have the strongest effect on the growth of the company.