Vanhempien kokemuksia digitaalisen kasvunkansion käytöstä kasvatuskumppanuuden tukena
Häikiö, Jaana (2011)
Häikiö, Jaana
2011
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092726420
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092726420
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tutkimustehtävänä oli tutkia millaisia kokemuksia vanhemmilla oli digitaalisen kasvunkansion käytöstä kasvatuskumpppanuuden tukena. Tutkimuksen tavoitteena oli saada tietoa päiväkodin ja vanhempien välisestä yhteistyöstä ja vahvistaa vanhempien osallisuutta.Opinnäytetyöni on laadullinen tutkimus. Tutkimusmenetelmänä käytin teemahaastattelua. Lähestymistapa tässä tutkimuksessa on fenomenologishermeneuttinen. Aineiston keräsin haastattelemalla vanhempia kahdessa Oulun kaupungin päiväkodissa. Haastatteluja oli yhtensä viisi. Haastatteluihin osallistui viisi äitiä ja kaksi isää, kaikki käyttivät digitaalista kasvunkansiota. kolme haastattelua toteutettiin kahdessa oululaisessa päiväkodissa ja kaksi perheen omassa kodissa.
Tutkimuksen mukaan vanhemmat kokevat digitaalisen kasvunkansion lisäävän kasvatuskumppanuutta. Vanhemmat pitävät kuitenkin digitaalista kasvunkansioita lähinnä tiedotuskanavana, mutta arvelevat sen tuovan päiväkodin arkea lähemmäs kotia. Henkilökuntaa tarvitaan osallistamaan vanhempia ja viemään asioita eteenpäin. The aim of this thesis was to examine what kind of experiences parents had of a digital portfolio as a support method in educational partnership. I wanted to increase parents΄ inclusion. I also wanted to increase co-operation between home and day care.The study was qualitative. The approach was hermeneutical phenomenological. The data was gathered through theme interviews in two kindergartens in Oulu. There were five interviewees: three mothers and two fathers who used the digital portfolio. The result of my study showed that the digital portfolio increased the educational partnership between home and day care. Parents regarded the digital portfolio as a communication channel bringing everyday life at a kindergarten closer to a child΄s home. The staff had an important role in getting parents active which increased parents΄ involvement.
Tutkimuksen mukaan vanhemmat kokevat digitaalisen kasvunkansion lisäävän kasvatuskumppanuutta. Vanhemmat pitävät kuitenkin digitaalista kasvunkansioita lähinnä tiedotuskanavana, mutta arvelevat sen tuovan päiväkodin arkea lähemmäs kotia. Henkilökuntaa tarvitaan osallistamaan vanhempia ja viemään asioita eteenpäin.