Case Kokkolan Halpa-Halli Oy: oman päivittäistavaramerkin kehittäminen
Yliuntinen, Minna (2011)
Yliuntinen, Minna
2011
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092926573
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092926573
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin Kokkolan Halpa-Halli Oy:lle, joka on kehittämässä omaa tuotemerkkiään päivittäistavarakaupan puolella. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kaupan omien merkkien historia, nykytilanne ja tulevaisuuden näkymät sekä kartoittaa asiat, jotka on huomioitava rakennettaessa omaa tuotemerkkiä.
Opinnäytetyössä perehdyttiin Suomen päivittäistavaramarkkinoihin, omien merkkien ja brändituotteiden väliseen suhteeseen sekä omiin merkkeihin osana globaalia ja suomalaista päivittäistavarakauppaa. Lisäksi oman merkin kehittämisprosessi pilkottiin osiin, jolloin eri vaiheita on mahdollista tarkastella syvällisemmin. Samalla mukaan tuotiin toimeksiantajan tapaus. Halpa-Hallin kokemukset prosessista dokumentoitiin pääosin ostajien teemahaastatteluvastausten pohjalta.
Omista merkeistä kirjoitetun materiaalin tutkiminen vahvisti käsitystä omien merkkien kasvavasta merkityksestä kilpailukeinona tulevaisuudessa. Opinnäytetyössä saatiin tiivistettyä yksiin kansiin aihetta koskevia tilastoja ja muuta oleellista tietoa, jota ostajat voivat hyödyntää kehittäessään Halpa-Hallin omaa tuotemerkkiä. Samalla luotiin myös analysoitu kuvaus prosessin eri vaiheista. Haastattelujen myötä pysähdyttiin pohtimaan, mitä prosessista on opittu tähän mennessä ja mitkä ovat kehittämisprojektin haasteet ja tavoitteet jatkossa.
Opinnäytetyössä perehdyttiin Suomen päivittäistavaramarkkinoihin, omien merkkien ja brändituotteiden väliseen suhteeseen sekä omiin merkkeihin osana globaalia ja suomalaista päivittäistavarakauppaa. Lisäksi oman merkin kehittämisprosessi pilkottiin osiin, jolloin eri vaiheita on mahdollista tarkastella syvällisemmin. Samalla mukaan tuotiin toimeksiantajan tapaus. Halpa-Hallin kokemukset prosessista dokumentoitiin pääosin ostajien teemahaastatteluvastausten pohjalta.
Omista merkeistä kirjoitetun materiaalin tutkiminen vahvisti käsitystä omien merkkien kasvavasta merkityksestä kilpailukeinona tulevaisuudessa. Opinnäytetyössä saatiin tiivistettyä yksiin kansiin aihetta koskevia tilastoja ja muuta oleellista tietoa, jota ostajat voivat hyödyntää kehittäessään Halpa-Hallin omaa tuotemerkkiä. Samalla luotiin myös analysoitu kuvaus prosessin eri vaiheista. Haastattelujen myötä pysähdyttiin pohtimaan, mitä prosessista on opittu tähän mennessä ja mitkä ovat kehittämisprojektin haasteet ja tavoitteet jatkossa.