MindFit Consulting Oy:n asiakkuudenhallintajärjestelmän (CMS) kehitys
Härkönen, Kari (2011)
Härkönen, Kari
2011
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092926562
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092926562
Tiivistelmä
Tällä työllä haluttiin tehostaa henkilöstöpalveluyritys MindFit Consulting Oy:n asiakkuudenhallintaa. Tavoitteena oli dokumentoida kattava määrittely- ja suunnittelutyö asiakkuudenhallintajärjestelmän ylläpitoa ja jatkokehitystä varten.
Työtä lähestyttiin käytännön tarpeiden kautta kokoamalla henkilöstöpalvelualan ammattilaisten työssä esiintyneet ongelmat järjestelmän vaatimuksiksi. Näiden vaatimusten työstäminen toiminnallisiksi määrittelyiksi mahdollistui hyödyntämällä tekijän henkilökohtaista taustaa IT-suunnittelijana, käytettävyyssuunnittelijana, henkilöarvioijana sekä henkilöstöpalvelualan menetelmien kehityksen pioneerina Suomessa. Käytetyt menetelmät noudattavat käytettävyyssuunnittelun heuristiikkoja, ja tekninen osuus nojaa pitkälti työssä käytettävien sähköisten oppaiden linjaan (kuten MySQL Reference Manual 5.0).
Työn tuloksena saatiin ennen kaikkea kattava suunnitelma jatkokehityksen pohjaksi. Lisäksi tuotettiin uusi ominaisuus, joka säästää työaikaa yhdeltä toimistohenkilöltä kokonaisen työpäivän verran kaksi kertaa kuukaudessa mahdollistaen samalla paremman laatutason verrattuna vastaavaan manuaalisesti toteutettavaan työtehtävään.
Tämä uusi kehitysdokumentaatio mahdollistaa myös järjestelmän kaupallisen tuotteistuksen aloittamisen. Työssä esitetyt uudet ideat ovat hyvä pohja tuleville tuoteversioille. Ne toimivat samalla esimerkkinä järjestelmän räätälöitävyydestä ja modulaarisuudesta. The purpose of the work was to improve the effectivity of customer management in MindFit Consulting Oy company. The goal was to make a large scale documentation of the system definition and planning in order to develop functionality of customer management system regarding its maintenance.
The approach for the work was user oriented. All the problems and challenges of human resources professionals at their daily work were listed as requirements for the system. The author’s background from the IT field, recruitment and personnel evaluation combined to his experience of usability engineering were the main driving forces while turning these requirements into functional definitions. The technical part refers to common manuals used in the field, such as MySQL Reference Manual 5.0.
The main achievement was a documented plan that makes the future development and production work possible. The direct benefit is that the new feature developed beside the documentation saves two whole work days per month from the normal office worker in MindFit Consulting Oy compared to similar manual tasks. It also improves the quality of the same work.
This plan makes also the commercial production development possible. The new development ideas presented in a document can be parts of the new releases in the future. At the same time they represent the customization possibilities and the modularity of the system.
Työtä lähestyttiin käytännön tarpeiden kautta kokoamalla henkilöstöpalvelualan ammattilaisten työssä esiintyneet ongelmat järjestelmän vaatimuksiksi. Näiden vaatimusten työstäminen toiminnallisiksi määrittelyiksi mahdollistui hyödyntämällä tekijän henkilökohtaista taustaa IT-suunnittelijana, käytettävyyssuunnittelijana, henkilöarvioijana sekä henkilöstöpalvelualan menetelmien kehityksen pioneerina Suomessa. Käytetyt menetelmät noudattavat käytettävyyssuunnittelun heuristiikkoja, ja tekninen osuus nojaa pitkälti työssä käytettävien sähköisten oppaiden linjaan (kuten MySQL Reference Manual 5.0).
Työn tuloksena saatiin ennen kaikkea kattava suunnitelma jatkokehityksen pohjaksi. Lisäksi tuotettiin uusi ominaisuus, joka säästää työaikaa yhdeltä toimistohenkilöltä kokonaisen työpäivän verran kaksi kertaa kuukaudessa mahdollistaen samalla paremman laatutason verrattuna vastaavaan manuaalisesti toteutettavaan työtehtävään.
Tämä uusi kehitysdokumentaatio mahdollistaa myös järjestelmän kaupallisen tuotteistuksen aloittamisen. Työssä esitetyt uudet ideat ovat hyvä pohja tuleville tuoteversioille. Ne toimivat samalla esimerkkinä järjestelmän räätälöitävyydestä ja modulaarisuudesta.
The approach for the work was user oriented. All the problems and challenges of human resources professionals at their daily work were listed as requirements for the system. The author’s background from the IT field, recruitment and personnel evaluation combined to his experience of usability engineering were the main driving forces while turning these requirements into functional definitions. The technical part refers to common manuals used in the field, such as MySQL Reference Manual 5.0.
The main achievement was a documented plan that makes the future development and production work possible. The direct benefit is that the new feature developed beside the documentation saves two whole work days per month from the normal office worker in MindFit Consulting Oy compared to similar manual tasks. It also improves the quality of the same work.
This plan makes also the commercial production development possible. The new development ideas presented in a document can be parts of the new releases in the future. At the same time they represent the customization possibilities and the modularity of the system.