Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Hevostarvikeliikkeen perustaminen Raaheen

Kaski, Sonja (2011)

 
Avaa tiedosto
kaski_sonja.pdf (624.3Kt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Kaski, Sonja
2011
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092926549
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli hevostarvikeliikkeen perustaminen Raaheen. Opinnäytetyön laatija pyrki tutkimaan yrittäjän näkökulmasta, onko kannattavaa perustaa hevostarvikeliike Raaheen ja miten perustamisprosessi pitäisi toteuttaa. Yrittäjä halusi tutkia, onko vielä oikea aika yrityksen perustamiseen vai odottaako yrittäjä mahdollisesti parempia aikoja. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kirjoituspöytätutkimusta, ja tärkeinä tietolähteinä olivat internetlähteet, joista Tilastokeskuksen verkkosivut osoittautuivat erittäin hyödyllisiksi. Tilastokeskuksesta sai hyvin tietoa yrityksen toimintaympäristössä vaikuttavista tekijöistä. Tiedot koottiin liiketoimintasuunnitelman muotoon jäsennetysti.

Yrityksen toimintaympäristössä vaikuttavien tekijöiden tarkastelu osoitti, että Raahen seutukunnan taloudellinen kehitys oli paranemaan päin. Raaheen on suunnitteilla kauppakeskus, joka olisi oiva keino hillitä Raahen seudun ostovoiman siirtymistä muun muassa Oulun alueelle. Hevosalaa tutkimalla selvisi, että se työllisti eri alojen ihmisiä ja toi elinvoimaisuutta maaseudulle. Ratsastus oli suosittua erityisesti tyttöjen ja naisten keskuudessa. Kansallinen liikuntatutkimus osoitti, että ratsastus on lisännyt suosiotaan tasaisesti viime vuosina, ja potentiaalisia ratsastuksen aloittajia löytyi paljon koko maasta.

Markkinoinnin kilpailukeinot suunniteltiin opinnäytetyössä tarkasti, koska niiden avulla yrittäjä mahdollistaa muun muassa myynnin syntymisen ja erottumisen kilpailijoista. Markkinointiviestinnällä pyritään lisäämään yrityksen tuotteiden ja yrityksen tunnettuutta, ja sillä on tärkeä osa tiedottamisen kannalta. Tärkeimmiksi markkinointikanaviksi nousivat lehti- ja radiomainonta, koska ne ovat jokapäiväisiä keinoja mainostaa yrityksen tuotteita sekä kohdistetulle että laajalle yleisölle. Lehti- ja radiomainonnan kustannukset olivat korkeat, mutta ilman näitä kanavia muistutusviestintä jäisi laimeaksi.

Liikkeen perustamisen kannattavuus selvisi tavoitelaskelmia tekemällä, ja yrittäjän asettaman myyntitavoitteen mukaan yritystoiminta oli kannattavaa, ja joustovaraa oli hieman. Käyttöpääoman tarpeen yrittäjä suunnitteli kattavansa naisyrittäjyys- ja pankkilainalla.
 
The topic of this thesis was to set up a horse equipment store in Raahe. The
author of this thesis sought to explore from the entrepreneur’s point of view if it is profitable to set up a horse equipment store in Raahe and how the process should be carried out. The entrepreneur wanted to examine if it is yet the right time to establish a business or should she wait for possibly better times to be an entrepreneur. The research method was desk research and important sources of information were the internet sources, including Statistics Finland website which proved to be very useful. Statistics Finland gave well information about the factors affecting the company's operating environment. The data were compiled into a structured business plan.

The company's operating environment factors analysis showed that the Raahe sub region’s economic development was improving. There is a plan to build a shopping center in Raahe which would be an excellent way to curb the Raahe region's purchasing power streaming out to the Oulu region. The research revealed that the horse branch employed people from different business fields and it brought economic vitality to rural areas. Horse riding was popular especially among girls and women. National physical activity survey showed that riding has steadily increased in popularity in recent years and plenty of potential horse riders were found throughout the country.

Marketing mix was designed carefully in the thesis because it includes the tools to create sales and differentiate from competitors. Marketing communication aims to increase the company's products’ and the company's reputation, and it has an important role in providing information. The most important marketing channels were press and radio advertising because they are the everyday ways to advertise a company’s products to a certain group of people as well as to the general public. Magazine and radio advertising costs were high but without a reminder through these channels communication would remain flat.

The establishment profitability was examined by making target calculations and the business was profitable enough according to the sales target set by the entrepreneur. The entrepreneur planned to cover the need of working capital by applying for loan aimed at promoting women’s entrepreneurship and by taking a bank loan.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste