Kansainvälisen työharjoittelun merkitys tradenomeille
Grönlund, Hanna (2011)
Grönlund, Hanna
2011
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092926542
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092926542
Tiivistelmä
Suomalainen yritysmaailma kansainvälistyy kovaa vauhtia. Kilpailu työpaikoista on kova ja erottuminen kaikkien työnhakijoiden joukosta on vaikeaa. Kansainvälinen työharjoittelu voi antaa vastavalmistuneelle etulyöntiaseman työnhakijana.
Tämä opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Oulun seudun ammattikorkeakoulun tradenomiopiskelijoiden näkökulma kansainvälisen työharjoittelun merkityksestä heidän ammatilliseen pätevyyteen.
Opiskelijoiden ammatillisen osaamisen kehittymistä kansainvälisessä työharjoittelussa selvitettiin alan kirjallisuuden pohjalta. Teoriaosuudessa käsitellään työharjoittelua osana ammattikorkeakoulututkintoa, kansainvälisen työharjoittelun vaikutusta opiskelijan ammatilliseen kasvuun ja osaamiseen, sekä käsitellään tradenomin kompetenssit.
Toteutetussa tutkimuksessa käytettiin laadullista tutkimusotetta, mikä oli paras keino tutkittavan ryhmän ollessa pieni. Tutkimusmenetelmäksi valittiin teemahaastattelut. Haastatteluissa nauhoitetut keskustelut toimivat tutkimusmateriaalina. Haastateltaviksi valikoitui yhteensä kuusi Oulun seudun ammattikorkeakoulun liiketalouden nykyistä ja entistä opiskelijaa. Kaikki haastateltavat olivat suorittaneet työharjoittelun ulkomailla.
Tutkimustulosten mukaan kansainvälistä työharjoittelua pidetään opettavaisena ja arvokkaana kokemuksena. Vastaajien yleisen mielipiteen mukaan työharjoittelu ulkomailla oli ainutlaatuinen kokemus ja mahdollisuus perehtyä erilaiseen kulttuuriin. Kansainvälisen harjoittelun antamat kokemukset vähentävät opiskelijan epävarmuutta ammatistaan ja antaa suuntaa tulevaisuudelle. Kansainvälisen työharjoittelun suorittaneet opiskelijat uskovat vahvasti kansainvälisen kokemuksen olevan positiivinen meriitti ansioluettelossa ja vaikuttavan myönteisesti työllistymiseen. Tutkimuksessa käsiteltiin opiskelijoiden kokemuksia ja mielipiteitä. Aiheeseen liittyvässä jatkotutkimuksessa tulisi selvittää työnantajien näkökulma kansainväliseen työkokemukseen.
Opiskelijoita tulisi kannustaa enemmän hankkimaan kansainvälistä työkokemusta. Mielestäni työharjoittelun aikana kehittynyt kielitaito tulisi näkyä harjoittelusta saaduissa opintopisteissä ja olla laajempi kokonaisuus osana opintoja.
Tämä opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Oulun seudun ammattikorkeakoulun tradenomiopiskelijoiden näkökulma kansainvälisen työharjoittelun merkityksestä heidän ammatilliseen pätevyyteen.
Opiskelijoiden ammatillisen osaamisen kehittymistä kansainvälisessä työharjoittelussa selvitettiin alan kirjallisuuden pohjalta. Teoriaosuudessa käsitellään työharjoittelua osana ammattikorkeakoulututkintoa, kansainvälisen työharjoittelun vaikutusta opiskelijan ammatilliseen kasvuun ja osaamiseen, sekä käsitellään tradenomin kompetenssit.
Toteutetussa tutkimuksessa käytettiin laadullista tutkimusotetta, mikä oli paras keino tutkittavan ryhmän ollessa pieni. Tutkimusmenetelmäksi valittiin teemahaastattelut. Haastatteluissa nauhoitetut keskustelut toimivat tutkimusmateriaalina. Haastateltaviksi valikoitui yhteensä kuusi Oulun seudun ammattikorkeakoulun liiketalouden nykyistä ja entistä opiskelijaa. Kaikki haastateltavat olivat suorittaneet työharjoittelun ulkomailla.
Tutkimustulosten mukaan kansainvälistä työharjoittelua pidetään opettavaisena ja arvokkaana kokemuksena. Vastaajien yleisen mielipiteen mukaan työharjoittelu ulkomailla oli ainutlaatuinen kokemus ja mahdollisuus perehtyä erilaiseen kulttuuriin. Kansainvälisen harjoittelun antamat kokemukset vähentävät opiskelijan epävarmuutta ammatistaan ja antaa suuntaa tulevaisuudelle. Kansainvälisen työharjoittelun suorittaneet opiskelijat uskovat vahvasti kansainvälisen kokemuksen olevan positiivinen meriitti ansioluettelossa ja vaikuttavan myönteisesti työllistymiseen. Tutkimuksessa käsiteltiin opiskelijoiden kokemuksia ja mielipiteitä. Aiheeseen liittyvässä jatkotutkimuksessa tulisi selvittää työnantajien näkökulma kansainväliseen työkokemukseen.
Opiskelijoita tulisi kannustaa enemmän hankkimaan kansainvälistä työkokemusta. Mielestäni työharjoittelun aikana kehittynyt kielitaito tulisi näkyä harjoittelusta saaduissa opintopisteissä ja olla laajempi kokonaisuus osana opintoja.