Uuden palvelun kehittäminen urheilukeskukselle palvelumuotoilun keinoin
Huttula, Samuli; Turpeinen, Kati (2011)
Huttula, Samuli
Turpeinen, Kati
2011
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092926540
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092926540
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin osana valtakunnallista TEKES-hanketta, jonka tarkoituksena on kartoittaa PK-yritysten palveluosaaminen, sekä tuottaa käsikirja palvelumuotoilusta. Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää urheilukeskus Nallisportille palvelumuotoilun keinoin uusi palvelu, joka lisäisi kohdeyrityksen aamu tai kesäkäyttöä. Uutta palvelua lähdettiin kehittämään korkeakouluopiskelijoille Oulussa. Palvelumuotoilussa lähdetään liikkeelle asiakkaan ymmärtämisestä ja osallistetaan käyttäjät mukaan palvelun suunnitteluun, jotta uusi palvelu vastaisi mahdollisimman hyvin asiakkaiden tarpeisiin. Asiakasymmärrystä kartoitettiin valmiin tutkitumustiedon pohjalta. Lisäksi asiakasymmärryksen syventämiseksi pidettiin ryhmä-haastatteluita, joissa käsiteltiin opiskelijoiden liikuntatottumuksia, sekä toiveita ja tarpeita liittyen liikunnan harrastamiseen. Jokaisen ryhmähaastattelun lopuksi järjestettiin ideointiosio, jossa opiskelijat ideoivat Nallisportille aamu- ja kesäkäyttöä lisääviä palveluita.
Haastattelujen perusteella opiskelijat kaipaavat rentoa ja hauskaa tekemistä, joka ei ole liian totista. Ryhmähaastatteluihin osallistuneet opiskelijat kaipasivat joukkuelajeja, sekä ohjattuja lajeja aloittelijoille. He haluaisivat kokeilla uusia lajeja, mutta kokemattomuus lajissa, sekä harrastuskaverin puuttuminen nostaa kynnystä lähteä kokeilemaan uutta. Nallisportin suurin osa haastatelluista koki liian ammattimaiseksi paikaksi, jotta he olisivat uskaltaneet lähteä sinne urheilemaan. Myös Nallisportin huono sijainti vähentää opiskelijoiden innokkuutta käyttää heidän palvelujaan. Opiskelijat osoittautuivat vääräksi kohderyhmäksi ajatellen keskuksen aamukäyttöä, koska luennot usein alkavat jo kahdeksalta. Lisäksi moni kertoi nukkuvansa pitkään aina kun vain on mahdollista. Opiskelijoiden ideoinneissa esiintyi useaan kertaan pelikaverihakujärjestelmä, jonka kautta urheilukeskuksen asiakkaat voisivat löytää peliseuraa, jos sitä ei omasta kaveripiiristä löydy. Myös erilaiset aloittelijoiden ryhmät nousivat ideoissa useaan kertaan esille.
Näiden tietojen ja ideoiden pohjalta syntyi yhdessä yrittäjän kanssa ajatus uudesta opiskelijoille suunnatusta palvelusta, hohtoilloista. Palveluideassa on yhdistetty perinteiset palloilulajit uuteen ympäristöön. Hohtoilloissa on tarjolla tennistä, pingistä, sekä sulkapalloa salissa, jossa on hohtovalaistus. Tällöin kaikki valkea, kuten kenttien rajat, sekä pelivälineet hohtavat. Tapahtumassa soi musiikki koko pelihallissa. Osallistujat saavat opastusta lajien perus-tekniikoissa, sekä säännöissä. Tapahtumasta luotiin palvelupolku, jonka asiakas kulkee kokiessaan palvelun. Palvelupolkua työstäessä suunnittelimme kaikki palvelutuokiot ja kontaktipisteet tarkkaan, jotta palvelukokemuksesta tulisi asiakkaalle mahdollisimman hyvä. Palvelun järjestämistä kannattaa kokeilla aluksi tapahtuma-luonteisena ja kerätä asiakkailta palautetta. Jos tapahtumalle on kysyntää, voi palvelua järjestää jatkossa jokaisena viikonloppuna.
Haastattelujen perusteella opiskelijat kaipaavat rentoa ja hauskaa tekemistä, joka ei ole liian totista. Ryhmähaastatteluihin osallistuneet opiskelijat kaipasivat joukkuelajeja, sekä ohjattuja lajeja aloittelijoille. He haluaisivat kokeilla uusia lajeja, mutta kokemattomuus lajissa, sekä harrastuskaverin puuttuminen nostaa kynnystä lähteä kokeilemaan uutta. Nallisportin suurin osa haastatelluista koki liian ammattimaiseksi paikaksi, jotta he olisivat uskaltaneet lähteä sinne urheilemaan. Myös Nallisportin huono sijainti vähentää opiskelijoiden innokkuutta käyttää heidän palvelujaan. Opiskelijat osoittautuivat vääräksi kohderyhmäksi ajatellen keskuksen aamukäyttöä, koska luennot usein alkavat jo kahdeksalta. Lisäksi moni kertoi nukkuvansa pitkään aina kun vain on mahdollista. Opiskelijoiden ideoinneissa esiintyi useaan kertaan pelikaverihakujärjestelmä, jonka kautta urheilukeskuksen asiakkaat voisivat löytää peliseuraa, jos sitä ei omasta kaveripiiristä löydy. Myös erilaiset aloittelijoiden ryhmät nousivat ideoissa useaan kertaan esille.
Näiden tietojen ja ideoiden pohjalta syntyi yhdessä yrittäjän kanssa ajatus uudesta opiskelijoille suunnatusta palvelusta, hohtoilloista. Palveluideassa on yhdistetty perinteiset palloilulajit uuteen ympäristöön. Hohtoilloissa on tarjolla tennistä, pingistä, sekä sulkapalloa salissa, jossa on hohtovalaistus. Tällöin kaikki valkea, kuten kenttien rajat, sekä pelivälineet hohtavat. Tapahtumassa soi musiikki koko pelihallissa. Osallistujat saavat opastusta lajien perus-tekniikoissa, sekä säännöissä. Tapahtumasta luotiin palvelupolku, jonka asiakas kulkee kokiessaan palvelun. Palvelupolkua työstäessä suunnittelimme kaikki palvelutuokiot ja kontaktipisteet tarkkaan, jotta palvelukokemuksesta tulisi asiakkaalle mahdollisimman hyvä. Palvelun järjestämistä kannattaa kokeilla aluksi tapahtuma-luonteisena ja kerätä asiakkailta palautetta. Jos tapahtumalle on kysyntää, voi palvelua järjestää jatkossa jokaisena viikonloppuna.